هیچ رازی وجود ندارد که خودروی کیا استینگر GT و خودروی جنسیس G70 یک پلتفرم مشترک دارند و هر دوی آنان برمبنای پلتفرم جنسیس G80 نسل فعلی تکامل پیدا کردهاند، به همین دلیل هر دوی آنان از یک پیشرانه پایه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر استفاده میکنند که دارای 255
اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور است، درحالی که اگر یک پیشرانه قویتر بر روی این دو خودروی سدان اسپرت نیاز دارید، میتوانید پیشرانه شش سیلندر 3.3 لیتری توربوشارژر را خریداری کنید که به یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک مجهز شده و میتواند 365
اسب بخار قدرت در کنار 510 نیوتن متر گشتاور را در اختیار شما قرار دهد، هرچند این نسخه به ترمزهای قدرتمند "برمبو" مجهز شده است تا در کنار یک شتاب و سرعت بالا، یک شتاب منفی مطلوب هم برای اتومبیل به دست آید. اما با این همه اشتراک، این سوال بوجود میآید که تفاوتهای این دو مدل در چیست؟. پس در ادامه با
خودروبانک همراه باشید تا تفاوتهای این دو اتومبیل را از دید کارشناسان "موتور ترند" دنبال کنیم.
آلبرت بیرمن، مدیر بخش پرفورمنس کمپانی خودروسازی هیوندای ادعا میکند که تفاوتهای بسیار کمی میان "جنسیس G70" و همچنین خودروی "کیا استینگر" دیده میشود، اما حقیقت چیز دیگری خواهد بود و با بررسی این دو اتومبیل، به سرنخهای مهمی خواهید رسید که تفاوتهای بزرگ این دو خودرو نسبت به یکدیگر را نشان میدهد، با این وجود که هر دو اتومبیل از یک پلتفرم مشترک استفاده میکنند و پیشرانههای آنان کاملا یکسان است.
طبق اطلاعات بدست آمده، خودروی کیا استینگر نسبت به خودروی جنسیس G70 دارای بدنه بزرگتری است و همچنین وزن بالاتری دارد که همین موضوع باعث شده فشار روی تعلیق اتومبیل بیشتر باشد و راحتی بهتری برای سرنشینان اتومبیل به ارمغان بیاورد. در حالت اسپرت همه چیز سفت میشود تا رانندگی در یک اتومبیل اسپرت را احساس کنید. از سوی دیگر، جنسیس G70 دارای بدنه کوچکتر و پیچیدهتری است، اما سواری آن هم سختتر بوده و کمی با شرایط تعیین شده ناسازگار است. سیستم تعلیق این خودرو به صورت الکترونیکی ساخته شده و باعث میشود که جنسیس G70 یک حالت تهاجمیتر نسبت به خودروی کیا استینگر به خود بگیرد که این ویژگی در جادهها بیشتر احساس خواهد شد.
با هدایت کیا استینگر و جنسیس G70 به سمت جادههای پرپیچ و خم کوهستانی، تفاوتهای آنان هم بیشتر به چشم میخورد. در این میان خودروی سدان اسپرت کیا استینگر GT به لطف استفاده از یک بدنه بزرگتر، در مجموع حدود 1800 کیلوگرم وزن دارد و این موضوع بدان معنا خواهد بود که چابکی این اتومبیل به هیچ وجه همانند جنسیس G70 نمیشود، هرچند نباید از این جمله عدم توانایی کیا استینگر برای طی کردن مسیرهای پرپیچ و خم برداشت شود، زیرا این خودرو به اندازه کافی قدرتمند بوده و میتواند خواستههای راننده را به خوبی پاسخ دهد، فقط در مقایسه با جنسیس G70 چابکی کمتری خواهد داشت. در مقابل خودروی جنسیس G70 به خاطر داشتن یک بدنه کوچکتر، چابکی بالاتری خواهد داشت و همچنین عملکرد آن در جادههای پرپیچ و خم بسیار بهتر و سریعتر از کیا استینگر GT خواهد بود.
سیستم فرمان این اتومبیل در مقایسه با دیگر محصولات هیوندای، کیا و یا حتی جنسیس بسیار بهتر خواهد بود، اما در مجموع سیستم فرمان آنان یکسان نیست. در این بین کیا استینگر GT یک هدایت پذیری دقیق دارد و در حالتهای اسپرت، این دقت افزایش پیدا میکند تا راحتی بیشتری برای راننده و سرنشینان اتومبیل حتی در حالت اسپرت داشته باشد. علاوه بر این، با قرار دادن اتومبیل در حالت اسپرت، احساس خواهید کرد که وزن اتومبیل بیشتر میشود، اما این موضوع بدان معنا نخواهد بود که این خودرو واقعا افزایش وزن تجربه کرده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار میدهد. از سوی دیگر، جنسیس G70 دقت بیشتر و سرعت بالاتری نسبت به خودروی کیا استینگر GT خواهد اشت که بخشی از آن میتواند وابسته به ابعاد و اندازه جنسیس G70 نسبت به خودروی کیا استینگر باشد. در حالت اسپرت، جنسیس G70 سریعتر به درخواستهای شما واکنش نشان میدهد و میتوانید نهایت استفاده را از قدرت تولیدی پیشرانه ببرید، بویژه اینکه نسخه شش سیلندر 3.3 لیتری به همراه جعبه دنده 8 سرعته اتومات بر روی اتومبیل خود داشته باشید.
تفاوت دیگر این 2 خودرو هنگام چرخش احساس خواهد شد، زیرا در خودروی جنسیس G70 احساس میکنید که فشار کمتری به سرنشینان وارد آمده و با نیروی جانبی کمتری اقدام به چرخش میکند، به همین دلیل سرنشینان راحتی بیشتری در داخل کابین جنسیس G70 خواهند داشت و به خوبی این موضوع را احساس خواهند کرد. در مقابل، خودروی کیا استینگر GT دارای وزن بیشتر و اندازه بزرگتر است که وزن اضافه آن را هنگام تست کاملا احساس میشود.
خودروی جنسیس G70 در مقایسه با کیا استینگر GT، حدود 2.8 اینچ ارتفاع کمتری دارد که میتواند در مباحث آیرودینامیکی بهتر عمل کند، بویژه اینکه در خصوصیات اسپرت و تهاجمی این اتومبیل هم تاثیرگذار خواهد بود، اما در مقابل با داشتن ارتفاع کمتر، فضای کابین کوچکتری هم خواهید داشت که قطعا برای فضای سر مسافران تاثیرگذار است.
به غیر از تفاوتهای آشکار در وزن و اندازه اتومبیل، به نظر میرسد که شاسی و تعلیق اتومبیل هم تعریفهای جداگانه برای خود داشته باشند. باوجود اینکه این دو خودرو از یک پلتفرم و گزینههای مولد قدرت مشترک استفاده میکنند، اما جنسیس G70 برای بهینه سازی پیشرانه چهار سیلندر خود و همچنین صرفه جویی در هزینههای پرداختی، منحصرا از یک جعبه دنده 6 سرعته دستی استفاده میکند.
هر دو اتومبیل در جادهها متفاوت عمل میکنند و برای سلیقههای مختلف تنظیم شدهاند. به طور دقیقتر، کسانی که به دنبال خرید یک خودروی سدان اسپرت لوکس هستند، میتوانند خودروی جنسیس G70 را انتخاب کنند، اما کسانی که به دنبال خرید یک وسیله نقلیه راحت با ویژگیهای اسپرت هستند، خودروی کیا استینگر GT گزینه مناسب برای آنان خواهد بود، زیرا این خودرو دارای فضای کابین بزرگتر و همچنین یک سیستم تعلیق راحتتر است که میتواند هنگام حرک یک فضای کابین راحتتر داشته باشد، درحالی که جنسیس G70 دارای فضای کمتری بوده و همچنین از یک سیستم تعلیق متفاوت استفاده میکند که حرکت آن در جادهها خشن تر خواهد بود.