به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در نشست خبری با موضوع تشریح اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آلودگی هوا که امروز(دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهرها و نمونه برداری از سوختها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سوخت پاک، یکی از مولفههای هوای پاک است. ما برای نمونهبرداری از جایگاههای توزیع سوخت در کلانشهرها به صورت فصلی به پمپ بنزینها مراجعه کردیم که از دو هفته گذشته با دستور عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست این نمونه برداریها به صورت هفتگی انجام میشود.
وی افزود: کیفیت سوخت در برخی شهرها همچون شیراز و اصفهان از حد استاندارد بالاتر رفته است، اما میزان کیفیت سوخت طی سالهای 92 تا 96 پایین آمده است.
تجریشی گفت: اطلاعات کیفیت سوخت را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار میدهیم، چراکه آلودگی یا به موضوع سوخت یا گرد و خاک باز می گردد.
وی ادامه داد: ایران از جمله کشورهایی است که در زمستان مصرف سوخت بالایی دارد و به همین منظور نیروگاههایی که گاز تولید میکنند، مجبور به استفاده از سوخت مازوت میشوند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: دولت در فصل زمستان مجبور می شود که سوخت نیروگاههای گاز را به مصارف خانگی برساند، به همین دلیل نیروگاه ها مجبور به استفاده از سوخت مازوت میشوند.
تجریشی افزود: با وزیر نفت در رابطه با تامین سوخت مصرفی گفتگوهایی داشتیم و قرار شد تا هر پالایشگاهی که نمیتواند سوخت استاندارد تولید کند، تعطیل شود، چراکه برای ما تولید سوخت پاک مهم است.
وی ادامه داد: اطمینان میدهم که تعداد نمونه برداری و اندازهگیری از جایگاه های سوخت به زودی افزایش یابد.
همچنین در ادامه مسعود زندی رئیس آلودگی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خودروسازان به جای تولید خودروهایی با استاندارد یورو 4، ملزم به تولید خودروهای با استاندارد یورو5 هستند.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به صورت مرتب از سازه های خودروسازان پایش میکند.
زندی گفت: خودروسازان برای کاتالیست هر خودرو 4میلیون تومان باید پرداخت کنند.
وی ادامه داد: در قانون هوای پاک، تجهیزات خودروها باید به استاندارد کشور برسد.
رئیس آلودگی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای خودروهای دیزلی زیرساخت های استاندارد یورو 5 مهیا نیست. همچنین برای خودرو نیسان که استاندارد نیست نیز اخطاریه ارسال شده و اگر تولید این خودرو منطبق با استاندارد نباشد، متوقف میشود.
مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: سازمان محیط زیست دستگاه حاکمیتی است که باید از نظر علم و تکنولوژی در سطح بالایی باشد. به آزمایشگاه ملی برای اجرای قانون هوای پاک پیشنهاد داده شد که بر روی خودروهای تولیدی تست هایی صورت گیرد و در سال 96 بودجه آن نیز درخواست شده است.
تجریشی با اشاره به تردد خودروهای سنگین در شب در سطح شهر تهران اظهار کرد: 100هزار خودرو در شب در سطح شهر تهران تردد می کنند. از ساعت 11 شب تا 5 صبح در تمام زمان ها شاهد افزایش چشمگیر ورود خودروهای سنگین در شهر تهران هستیم.
وی ادامه داد: اگر از همان قانون هوای پاک استفاده کنیم،حدود 80 درصد این خودروها نباید در شهر تردد کنند.