شناسه : ۵۷۳۴۱۰ - دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۴
یک قصهگو تشریح کرد:
سختیهای شیرین قصهگویی برای کودکان با نیازهای ویژه
قصهگویی هنری است چند بعدی و که ظرافتها و سختیهای خودش را دارد اما دامنه و گسترش این هنر وقتی به مخاطبان دارای نیازهای ویژه میرسد سختیها و زیباییهایش دوچندان میشود چرا که در این حوزه قصه گو باید از دست و دل و زبان بدن و زبانش نهایت استفاده را ببرد بنابراین تمرین و تجربه و تبحر بیشتری میطلبد که بتوان قصهای را برای کودک ناشنوا یا نابینا و ی ...
در این گستره گاهی با کودکی روبه رو هستی که تنها از حرکات قصهگو لذت می برد وقصهگو تعهد و مسئولیت بیشتری مییابد و اینجاست که اهمیت قصه گویان مخاطب فراگیر خود را نشان می دهد .
«زهرا مرادپور» درمانگر اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان و نوجوانان و قصهگو که حدود 26 سال است با این حرفه سرو کار دارد در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: ماهیت کار ما بە گونەای است کە بدون قصە و شعر و نمایش نمیتوانیم با این کودکان ارتباط برقرار کردە یا مفهومی را آموزش دهیم و تجربه ی قصه گفتن برای کسی که نمی تواند بشنود یا کسی که نمی توانند ببیند یک تجربه تازه و کاملاً متفاوت است .
وی ادامه داد: برای کسی که نمی تواند بشنود باید از زبان اشاره و لبخوانی استفاده کنید تا بتواند اشارات شما را دریافت کرده و لب خوانی کند. بدون شک میمیک صورت و حرکات بدن نقش اساسی در تفهیم قصه به فرد ناشنوا دارد. برای یک کودک نابینا کیفیت صدای قصه گو اهمیت ویژەای دارد. لحن یا پروسودی، ارتفاع و زیر و بمی صدا و جنس و لطافت صدا می تواند در انتقال حس قصه گو به او بسیار موثر باشد .
درمانگر اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سوال که آیا برای کسانی که دارای نیازهای ویژه هستند مثلاً بیماریهای متابولیک دارند و یا تنها از حرکت دست شما لذت میبرند تا به حال قصه گفتهاید؟ اظهار کرد: بله برای این دسته از کودکان هم قصه گفتهام اتفاقاً این کودکان با تمرکز بالایی به قصەگو و حرکات او توجه میکنند و متاسفانه شمار زیادی از کودکان با نیازهای ویژه به بیماریهای متابولیک گرفتار هستند و بخش زیادی از انرژی مربیان و قصه گویان باید به این کودکان اختصاص داده شود .
مرادپور ادامه داد: برگزار کردن کارگاه های آموزشی و معرفی این رشته به علاقهمندان و همینطور برگزاری جشنوارهها می تواند نقش موثری در این خصوص داشته باشد و حتی اختصاص یک کمیته مستقل به قصه گویان فراگیر میتواند نقش موثری در افزایش تعداد قصهگویان این حوزە داشته باشد .
درمانگر اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه اصولاً کار با این بچهها همانطور کە قبلا عرض کردم بدون استفاده از قصه و یا نمایش، بی نتیجه است، تصریح کرد: با توجه به مدت زمان محدود تمرکز کودکان با نیازهای ویژه تلاش من همواره این است که داستان های بسیار کوتاه انتخاب کنم زیرا ظرفیت حافظه این کودکان هم به آنها یاری نمی دهد که قصههای مثلاً یک یا دو صفحه ای را برای آنها تعریف کنیم لذا قصه هرچه کوتاه تر باشد دریافت آن از طرف کودکان ساده تر بوده و بازخورد آنها نیز مناسب تر است بنابراین قصه ها را معمولاً خودم می نویسم اما برای بچههای سنین بالاتر از نوشتەهای نویسنده های معتبر کشورمان استفاده میکنم و کتابهای انتشارات کانون پرورش فکری یکی از منابع معتبر من برای قصهگویی است .
وی تصریح کرد: فراگیران از قصه گویی بسیار استقبال می کنند ای کاش تعداد قصهگویان فراگیر ما بیشتر می بودند زیرا قصه گویی یکی از ابزارهای مهم برای تسهیل آموزش و نیز ارتباط بهتر مربی با دانشآموز فراگیر است .
مرادپور که از برگزیدگان امسال جشنواره قصه گویی استان ایلام در بخش فراگیر است، گفت: ماهیت شرکت در جشنواره برای من یک تجربه بسیار خوشایند بود. با انگیزه بسیار قوی در جشنواره شرکت کردم وسایل مورد نیاز برای قصه را ساختم تا فراگیران با تحریک بصری مناسبتری با قصە روبەرو شوند. استفادە از زبان اشارە و لبخوانی و زمان کوتاە قصه( با توجه به محدودیت تمرکز فراگیران) برای من لذتی توصیف ناپذیر به همراە داشت.