جهش نفت در پی پایبندی ۱۲۰ درصدی اوپک به کاهش تولید

قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر کاهش صادرات نفت عراق و انتظار برای ادامه روند کاهش ذخایر نفت تجاری آمریکا، افزایش یافت.

جهش نفت در پی پایبندی 120 درصدی اوپک به کاهش تولید

به گزارش ایسنا، نفت برنت برای تحویل در دسامبر در بازار لندن پنج سنت افزایش یافت و به 57.42 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با 38 سنت کاهش بسته شده بود.

بهای معاملات نفت خام آمریکا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک پنج سنت افزایش یافت و به 51.95 دلار در هر بشکه رسید.

آمارها نشان می‌دهد صادرات نفت عراق از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون به دلیل صادرات کمتر از هر دو منطقه شمال و جنوب این کشور، بیش از 200 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

به گفته توموموچی آکوتا، اقتصاددان ارشد شرکت تحقیق و مشاوره میتسوبیشی UFJ در توکیو، بازار در حال حاضر به عوامل مثبتی مانند تحولات کردستان عراق، کندی روند رشد دکل‌های حفاری آمریکا و احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک متمرکز شده است.

صادرات نفت خام از خط لوله تحت کنترل منطقه کردستان عراق به بندر سیهان ترکیه بعد از ظهر روز دوشنبه 13 درصد افزایش یافت و به 288 هزار بشکه در روز رسید، اما همچنان کمتر از نصف سطح معمول به شمار می‌رود.

تاخیر در یکی از نقاط بارگیری عراق در کمتر شدن میزان صادرات نقش داشته است. عراق می‌تواند تا پایان اکتبر صادرات جنوب را افزایش دهد و قصد دارد چنین کاری انجام دهد. جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، اوایل هفته جاری اظهار کرده بود صادرات از جنوب کشور 200 هزار بشکه در روز افزایش یافته تا کاهش صادرات از منطقه شمالی را جبران کند.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش صادرات عراق در شرایطی روی می‌دهد که اوپک به همراه روسیه و تولیدکنندگان متعدد دیگر با هدف حذف مازاد عرضه و حمایت از قیمت‌ها، توافق کرده‌اند تولیدشان را تا مارس سال 2018 حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اوپک اعلام کرده نرخ پایبندی کشورهای اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید در سپتامبر به 120 درصد رسیده که بالاترین میزان از ژانویه تاکنون است و کمک کرده ذخایر نفت کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی کاهش بیشتری پیدا کند.

در این بین انتظار می‌رود آمار نشان دهد ذخائر نفت آمریکا هفته گذشته 2.5 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به 20 اکتبر هفت حلقه کاهش یافته و به 736 حلقه رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر