ماهان شبکه ایرانیان

همایش «سواد رسانه ای» به «سواد رسانه ای و اطلاعاتی» تغییر نام داد

با تصویب اعضای هیئت علمی دومین همایش سواد رسانه ای، این همایش «سواد رسانه ای و اطلاعاتی» تغییر نام داد.

همایش «سواد رسانه ای» به «سواد رسانه ای و اطلاعاتی» تغییر نام داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای، حسین ابراهیم آبادی مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین جلسه هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای گفت: کم توجهی به ابزارهای فنی و عدم توجه به افزایش سواد اطلاعاتی جامعه یکی از مهمترین چالش های پیش روی سواد رسانه ای است.

وی با اشاره به عدم اطلاع خانواده ها از نحوه مدیریت مصرف کودکان و نوجوانان خاطر نشان ساخت: خانواده های ایرانی از نحوه استفاده از فایروال ها و فیلترینگ های خانوادگی بی اطلاع هستند و این امر یکی از دلایل هراس برخی خانواده های ایرانی از مواجهه با فضای مجازی است.

حسن بشیر، رئیس هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و استاد تمام دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اینکه چگونه می توانیم گفتمان سواد رسانه ای را در کشور ایجاد کنیم بحث مهمی است و ما در حال حاضر در حال تقویت این گفتمان هستیم و متاسفانه نگاهی وجود دارد و آن این است که گاهی  وقتی بحث سواد رسانه ای به میان می آید نوعی سانسور دولتی مطرح می شود که این نوع رویکرد بر خلاف رویکرد علمی به موضوع سواد رسانه ای است در حالیکه سواد رسانه ای نوعی خدمت علمی به عموم مردم است و لازم است خانواده ها علاوه بر نحوه استفاده از ابزارهای فنی برای مدیریت مصرف با سایر مهارتهای سواد رسانه ای آشنا شوند.

رییس هیئت علمی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای با بیان اینکه با پیشنهاد و مشورت اساتید پنج محور اساسی را برای همایش با موضوع خانواده مشخص کردیم، گفت: این پنج محور عبارتند از: 1) سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی و تربیت خانوادگی، 2) سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی و سبک زندگی 3) مدیریت مصرف در فضای مجازی 4) آموزش سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی و 5) اخلاق و سواد رسانه ای

بشیر تصریح کرد: باید نتیجه کار این همایش به دولت ارایه شود اما دقت داشته باشیم که ما بر تقویت وجه علمی قضیه تاکید داریم یعنی بر تقویت پایان نامه ها و ترجمه ها که به پیشبرد کار کمک می کنند، تاکید داریم.

در ادامه حمید ضیایی‌پرور، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: چون موضوع سواد رسانه ای موضوعی عام است و مسائل امروز جامعه ما عمدتا در مورد مسایل فضای مجازی است ما موضوع همایش را به سمت فضای مجازی سوق دادیم. تنها ملاکی که می توانیم محتوای سواد رسانه ای را در نظر بگیریم، این است که مردم اطلاع داشته باشند به عنوان کاربران فضای مجازی باید بر اساس چه اصولی حرکت کنند.

ضیایی‌پرور تاکید کرد: بحث سواد رسانه ای بحثی صرفا علمی، آکادمی و دانشگاهی نیست و موضوعی کاربردی است که از سوی مرکز ملی فضای مجازی کشور در حوزه افزایش سواد فضای مجازی به مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است و هدف اصلی آن ارتقای دانش و مهارت های مردم است یعنی هر قدر بتوانیم راهبردها و کارهای عملی از این همایش دربیاوریم نتایج بهتری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این کار اعلام آمادگی می کند و از موضوعات مرتبط با فضای مجازی حمایت می کند، گفت: در این زمینه دو رویکرد مطرح است؛ رویکرد سلبی یعنی فیلترینگ و موارد مشابه شامل کاهش سرعت نت و افزایش قیمت ها و رویکرد ایجابی شامل شناسایی ظرفیت های مجازی و افزایش دانش مردم در حوزه سواد مجازی آنها که برنامه دولت دوازدهم استفاده از ظرفیت ها برای کاهش آسیب ها است و از طریق اجرای طرح شامد و افزایش سواد رسانه ای به دنبال ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن هستیم.

داوود زارعیان، عضو هیئت علمی دانشکده مخابرات و مدیر گروه ارتباطات دانشکده خبر در این نشست گفت: علاوه بر ضرورت افزایش سواد رسانه ای لازم است توجه داشته باشیم که جامعه ایران هنوز در بحث مهارتهای فنی استفاده از فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات هم با مشکل مواجه است و حتی بسیاری از مردم هنوز بر مهارتهای هفتگانه ICDL مسلط نیستند و نباید از این موضوع چشم پوشی کنیم.

امید علی مسعودی عضو هیئت علمی دانشگاه سوره هم ضمن تقدیر از انتخاب موضوع خانواده به عنوان موضوع دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای گفت: بحث خانواده بسیار مهم است اما نباید تمام بار را روی دوش خانواده های ایرانی انداخت و باید زمینه ای را فراهم کرد که در دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای نقش دولت هم برای ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن تعیین شود.

صدیقه ببران، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: در کنار بررسی نقش خانواده ها در مدیریت مصرف کودکان و نوجوانان در فضای مجازی لازم است نقش آموزش و پرورش هم مورد نقد جدی واقع شود و نباید صرفا به یک محور برای نقد کتاب تفکر و سواد رسانه ای اکتفا شود بلکه باید در حوزه های مختلف نقش آموزش و پرورش در ارتباط با موضوع سواد رسانه ای نقد و بررسی شود.

حمید شریف نیا، مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران در این نشست خواستار اصلاح عنوان همایش به سواد رسانه ای و اطلاعاتی شد و گفت: در ادبیات جهانی سواد رسانه ای و اطلاعاتی دو موضوع جدا از هم نیست و اینکه آموزش و پرورش فقط به موضوع سواد رسانه ای پرداخته است یک ضعف بزرگ است که باید در این همایش اصلاح شود و عنوان همایش به سواد رسانه ای و اطلاعاتی اصلاح شود.

بهاره نصیری دبیر هیئت علمی همایش در تایید این رویکرد گفت: هر انسانی که در روی کره خاکی زندگی میکند به دو عنصر نیاز دارد: 1) اکسیژن 2) اطلاعات و من موافق هستم که عنوان همایش به سواد رسانه ای و اطلاعاتی تغییر کند.

بر اساس این گزارش، در ادامه خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل و معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران، حمیدرضا بابایی، معاون آموزش و پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی، محمد مهدی فتوره چی، مدیر گروه رسانه و فرهنگ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، محمد مهدی انصاری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی، زهرا محمودی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، محمد صادق افراسیابی، دبیرکل دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و سید تقی کمالی، دبیر هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانه ای به بیان نظرات خود پرداختند.

در پایان با انجام رای گیری از سوی دکتر حسن بشیر، رئیس هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای مقرر شد عنوان این همایش به دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تغییر یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان