به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، محمدعلی نجفی شهردار تهران امروز با حضور در نشست امروز کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این کمیسیون اصلی ترین مرجع شهرداری ها در مجلس است اظهار کرد: نزدیک 68 هزار نفر با شهرداری تهران کارمند یا پیمانی همکاری دارند. همچنین بیش از 50 هزار نفر در مراکز جانبی شهرداری فعالیت دارند.
وی با مقایسه پایتخت با شهر سئول عنوان کرد: شهر سئول با مساحتی برابر تهران و جمعیت 10 میلیون نفر تنها 40 هزار کارمند دارد. در شیکاگو نیز با جمعیت برابر تهران 38 هزار کارمند دارد. در لندن نیز با خدمات بیشتر تنها 15 هزار نفر در شهرداری فعالیت میکنند.
نجفی با اشاره به بودجهی مصوب شهرداری در سال 1396 گفت: شهرداری تهران 17900 میلیارد تومان بودجه دارد که 39% آن هزینه های است و 44 درصد سرمایهای و برای بررسی بیشتر درآمدهای شهرداری از سال 90 تا 96 را روی منحنی بردهایم که نشان میدهد به قیمت جاری درآمد شهردار رشد داشته اما امسال به قیمت ثابت قدرت شهرداری حدود 22% به نسبت سال 90 کاهش پیدا کرده است.
نجفی با اشاره به عملکرد درآمد 6ماه نخست شهرداری اظهار داشت: 72 درصد بودجه پیش بینی شده در 6ماه نخست محقق شده است که یا از نظر تحقق درآمد ها با مشکل مواجه هستیم یا بودجه دقیق حساب نشده است. کل عملکرد بودجه از نظر نقدی 4500 میلیارد تومان بوده است که تقریباً 82 درصد آن برای پرداخت حقوق و هزینه های جاری هزینه شده است.
شهردار تهران با اشاره به وضعیت بافت های فرسوده در کل کشور عنوان کرد: 75هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد که در تهران 3268 هکتار بافت فرسوده داریم و براساس نسبت جمعیت به تراکم باید شاهد تراکم 137نفری می بودیم اما در بافت های فرسوده تراکم بالغ بر 352 نفر است که سه برابر تراکم متوسط شهر است.
وی با بیان این که 5% کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده وجود دارد گفت: 15% جمعیت در تراکم فرسوده حضور دارند که 3برابر تراکم متوسط شهر تهران محسوب میشود.
نجفی در بخش دیگری از گزارش خود به مطالبات شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت 14هزار و 153 میلیارد تومان مطالبات شهر تهران پرداخت نشده است که 60% آن به پرداخت تخلفات رانندگی برمی گردد. همچنین دولت باید یک سوم از یارانه بلیط مترو را تقبل می کرد که در حال حاضر شهرداری تهران این هزینه را نیز برعهده گرفته است.
شهردار تهران با بیان این که 4 چالش مهم در شهر کلان تهران وجود دارد اظهار کرد: به واسطه این 4 چالش باید تغییر رویکردی در مدیریت شهرها و به خصوص شهر تهران انجام داد مهمترین موضوع آن استقلال شهرداری ها از بودجه دولتی است. شهرداری در بخش مدیریت منابع و هزینه با مشکلات جدی مواجه است که باید برای آن راه حلی پیدا کرد.
وی ادامه داد: 1.6 برابر موردنیاز شهر تهران واحدهای تجاری ساخته شده است این رویه در شمال و جنوب شهر تهران دیده می شود که باعث گله مندی واحدهای تجاریست این اتفاق به این جهت رخ داده است که فروش بخش های تجاری با مبلغ بیشتر بوده اما برخلاف طرح جامع و طرح تفصیلی بوده است.
نجفی با بیان این که برای استقلال مالی شهرداری ها باید از شهروندان کسب درآمد کرد اظهار داشت: دریافت عوارض از شهروندان و مدیریت هزینه می تواند به تحقق استقلال مالی شهردرای ها کمک کند. منظور از عوارض، عوارض تراکم نیست، بلکه شاهد هستیم در شمال شهر تهران با وجود آنکه خانه ای 2.5 میلیارد تومان فروخته می شود و شارژ یک میلیون تومانی پرداخت می کند تنها 200 هزار تومان به شهرداری عوارض می دهد.
شهردار تهران توضیح داد: در شرایطی عوارض به شهرداری پرداخت می شود که مالک بخواهد ملک خود را بفروشد در غیر این صورت سیستم درستی برای پرداخت عوارض به شهرداری ها نداریم.
وی همچنین به دریافت عوارض از ماشین های لوکس بالای 150 میلیون تومانی اشاره کرد و گفت باید صاحبان این خودروها عوارضی به شهرداری پرداخت کنندچرا که عامل ترافیک و آلودگی شهر هستند.
نجفی با اشاره به عوارض ساختمانی عنوان کرد: از ساخت و ساز در بافت های فرسوده به جهت تشویق مردم عوارضی دریافت نمی شود اما در بخش عمده ی دیگر ساخت و ساز شاهد پیش فروش هستیم که آن هم با خرید هولوگرام و تخفیف عوارض قابل توجهی پرداخت نمی شود.
وی با اشاره به بدهی های شهرداری عنوان کرد: 30 هزار و 500میلیارد تومان بدهی شهرداری شناسایی شده است که از این رقم 18500 میلیارد تومان به بانکها به خصوص بانک شهر بدهکار هستیم. از سال 88 تا کنون بالغ بر 9000 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم و براساس برآوردهای اخیر 3000 میلیارد تومان بدهی پراکنده داریم.
شهردار تهران گفت: اخیراً در جلس های که با تعاونی ناجا داشتیم عنوان کردند که از دوران قالیباف 2500 میلیارد تومان شهرداری تهران به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است. در خصوص تکمیل پروژه های نیمه تمام نیز 22 هزار میلیارد تومان بدهی محاسبه شده است بنابراین از بخش های پیمانکاری و طرح های نیمه تمام بدهی شهرداری تهران 53 هزار میلیارد تومان است که 3برابر بودجه 1 ساله شهرداری تهران محاسبه می شود.
نجفی با بیان این که حدود 78 درصد درآمدهای شهرداری تهران ناپایدار است اظهار داشت: 22 درصد درآمدهای شهرداری از عوارض ساختمانی کسب میشود که باید فرمول مناسبی برای آن در نظر گرفت تا به اقشار ضعیف جامعه فشاری وارد نشود و در عین حال از ساکنین بالای شهر و شهروندان دارای خودروهای لوکس عوارض قابل توجهی دریافت شود.
وی با بیان این که دو هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده کاسته شده است گفت: این مصوبه مجلس غیر عادلانه است چرا که در تهران تنها 6 درصد روستایی داریم و در عوض باید 30درصد درآمدها برای این مناطق هزینه شود که به گفته مسئولان در روستاها طرحهایی برای انجام وجود ندارد مگر این که هزینه تراشی کنند.
شهردار تهران ادامه داد: برای استقلال مالی شهرداریها روز جمعه در شهر مشهد شهرداران کلانشهرها نشستی خواهند داشت، البته نظر ما این است که از دولت کمک نگیریم بلکه موارد قانونی که باید به شهرداری ها پرداخت شود اجرایی شوند.
نجفی در ادامه به میزان هزینه های هر شهروند تهرانی اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران سالانه برای هر شهروند تهرانی 2 میلیون تومان و برای هر خانواده 6 میلیون و 100 هزار تومان هزینه می کنند و در عوض به ازای هر نفر با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده 592 هزار تومان و بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده 425 هزار تومان درآمد کسب می کنند.
وی به راهکارهای پیشنهادی برای کسب درآمد پایدار اشاره کرد و توضیح داد: تلاش داریم سال آینده نحوه دریافت عوارض را اصلاح کنیم، یارانه های ورزشی را عادلانه و هدفمند کنیم، موضوع ترافیک و آلودگی هوا را با توسعه و تحول حمل و نقل عمومی برطرف کنیم.
شهردار تهران با اشاره به این که باید از تردد بزرگراه ها عوارض دریافت کرد گفت: باید به سمت جذب سرمایه گذاری خارجی برویم و از سوی دیگر بدهی 2 میلیارد دلاری دولت از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی نیز در بودجه 97 احیا شود.
در ادامه محمدرضا رضایی کوچی با انتقاد از عدم ارائه لایحه درآمد پایدار شهرداری ها از سوی دولت اظهار داشت: در کمیسیون عمران 2 حکم برای شهرداری ها مصوب شد و براساس آن درآمد مالیات ارزش افزوده شهرداری ها از 32 درصد به 50 درصد ارتقا پیدا کرد و همچنین تلاش داریم شهرداری که در حوزه وزارت کشور تعریف شده است در وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرند.
برخی از اعضای کمیسیون عمران نکاتی درخصوص وضعیت حمل و نقل شهری تهران، فرونشست ها، نحوه مدیریت شهری، سه گسل زلزله خیز تهران و فرهنگسازی در شهرداری اظهار نظر کردند.