دنیای اقتصاد : خودروسازان داخلی قیمت برخی محصولات خود را افزایش دادهاند و این در حالی است که بازار واکنشی به این افزایش قیمت نشان نداده است.طی هفته جاری برخی خودروسازان قیمت محصولات خود را افزایش دادند، اما این موضوع نتوانست در بازار رکود زده خودرو موثر واقع شود. در این زمینه برخی نمایشگاهداران خودروی پایتخت میگویند که افزایش قیمت ایجاد شده تاثیر اندکی در بازار داشته؛ چراکه بازار خودرو کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد بنابراین تحولات قیمتی از سوی خودروسازان حاشیه قیمتی میان کارخانه و بازار ایجاد نکرده است.
به گفته آنها، در حال حاضر قیمت کارخانه و بازار این خودروها فاصله چندانی با هم ندارد و دلیل آن رکود و کاهش تقاضا در بازار خودرو است؛ این کارشناسان همچنین تقاضای اندک برای خرید این خودروها را عامل مهم دیگری در عدم شکلگیری حاشیه قیمتی برای این خودروها عنوان میکنند.هر چه که هست، بهدنبال افزایش قیمت 5 میلیون تومانی سراتو اتومات آپشنال از سوی شرکت سایپا قیمت این خودرو در بازار و کارخانه یکسان شده است. این خودرو هماکنون در بازار 104 میلیون تومان معامله میشود. دیگر محصول سایپا که با افزایش مواجه شد چانگان سیاس اتومات است که قیمت کارخانه و بازار آن 200 هزار تومان تفاوت دارد.
این خودرو هماکنون 69 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش میشود.در این بین تیبا2 نیز بهدلیل افزایش قیمت 800 هزار تومانیاش از سوی شرکت در بازار با افزایش قیمت مواجه شده است؛ این خودرو هماکنون در بازار با قیمت 28 میلیون و 700 هزار تومان به فروش میرسد که تفاوت 140 هزار تومانی با کارخانه دارد. مدل صندوقدار این خودرو هرچند از سوی شرکت تغییری نداشته است اما در بازار با افزایش قیمت مواجه شده است؛ این خودرو با افزایش 300 هزار تومانی هماکنون 26 میلیون تومان معامله میشود.کارشناسان دلیل تغییرات اندک قیمتی در بازار را وضعیت نامناسب در بازار خودروهای داخلی و رکود میدانند که این موضوع بر روند اندک فروش در بازار خودروهای داخلی در اولین هفته آبانماه اثر خود را بر جای گذاشته و بر رکود بازار افزوده است.