ماهان شبکه ایرانیان

در شورای سیاست‌گذاری تبریز ۲۰۱۸ مطرح شد؛

تشخیص درستی از طرح تبریز ۲۰۱۸ نداریم/ اصل جذب گردشگر است

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: وقتی صحبت از آماده‌سازی تبریز برای ۲۰۱۸ می‌شود همه تصور می‌کنند بودجه‌ای باید بگیرند و این نشان می‌دهد تشخیص درستی از این طرح نداشته‌ایم.

تشخیص درستی از طرح تبریز 2018 نداریم/ اصل جذب گردشگر است

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین جلسه شورای سیاست گذاری طرح تبریز 2018 با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های ارشاد، ورزش و جوانان، صدا و سیما و وزیر صنعت و معدن، نمایندگان مجلس و مسئولان استان آذربایجان شرقی عصر روز گذشته در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

در این برنامه محمدحسین فرهنگی نماینده شهر تهران در مجلس به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: یکی از پیشنهادات ما این است که تقویم مسابقات ورزشی از فدراسیون های مختلف توسط وزارت ورزش و جوانان گرفته شود چون آن چیزی که نماینده این وزارتخانه اعلام کرد صرفا برنامه هایی بود که این وزارتخانه پیش بینی کرده بود، ما پیشنهادات دیگری نیز داریم که اگر مورد قبول واقع شود می تواند به عنوان مصوبات این جلسه تلقی شود.

وی گفت: پنج مسیر گردشگری طراحی و به شهرداری ها اعلام شود. شهرداری تبریز مکلف شود تا یک ماه دیگر نسبت به اجرای آن اقدام کند. پیشنهاد دیگر این است که وزارت راه و شهرسازی و اداره کل مربوطه در استان مکلف به همکاری با شهرداری نسبت به ساماندهی و بدنه سازی ورودی تبریز شوند. دیوارهای فروریخته و محل تجمع نخاله ها و صحنه های آزاردهنده پاکسازی شوند.

فرهنگی ادامه داد: وزارت بهداشت و اداره های کل وابسته اقدامات مورد نیاز برای توسعه توریسم درمانی با محوریت تبریز را به عمل آورند. تبریز در گذشته هم محل ورود گردشگران خارجی بوده، می توان نشست های علمی و غیره را برای حضور این افراد پیش بینی کرد.

در ادامه فرهمند نماینده مردم میانه در مجلس نیز گفت: ما همه این حرف ها را نیز سه ماه پیش در جلسه دیگری شنیده بودیم قرار بود این طرح ها اجرا شود، گزارش های امروز را مکتوب بدهید و با حرف های جلسه قبل مقایسه کنید.

فرهمند گفت: اصل موضوع جذب گردشگر است برای این برنامه تبلیغاتی انجام نشده است ما می توانیم سمن هایی که به ما مراجعه می کنند و پیشنهادات خوبی دارند را به کار گرفته و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.   شرکت های حمل و نقل بین المللی با ما تماس گرفته و می خواهند حداقل بروشورهای طرح 2018 را در اختیار داشته و آن را به رانندگان کشورهای دیگر بدهند.

اکنون یک شرکت هواپیمایی نماد تبریز 2018 را بر بدنه هواپیماهای خود زده است این کار می تواند در ایرلاین های دیگر نیز انجام شود. باید از علاقه مندان و اتحادیه هتلداری دعوت شود تا در این جلسات حضور پیدا کنند. ما حتی اکنون گروه های تلگرامی برای تبلیغ طرح نداریم.

وی به قطار نخجوان-تبریز اشاره کرد و گفت: این قطار می تواند در رفت و آمد گردشگران تاثیرگذار باشد می توان محدوده زمانی مشخص کرد تا گردشگران این دو شهر جابجا شوند.

پزشکیان نماینده دیگر مجلس در این برنامه گفت:  اگر قرار است که جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور داشته باشیم باید از الان مشخص کنیم چه حرف هایی باید در آن جلسه بزنیم.

وی گفت: بهتر است وام های کم بهره به فعالان بدهیم و از مشارکت مردم در طرح های گردشگری استفاده کنیم.

رحیم شهرتی فر فرماندار تبریز هم در این برنامه گفت: باید از وزارت خارجه پرسید در حوزه تبلیغات برای تبریز 2018 چه کاری انجام داده است. اکنون یک فرصتی به دست آمده تا تبلیغات رایگان انجام داده و ایران را به جهان معرفی کنیم شاید این فرصت تا 50 سال دیگر هم به دست نیاید. ما باید از وزارت خارجه بپرسیم در سطح بین المللی چه کاری می خواهد انجام دهد. من به این نتیجه رسیده ام که باید توریست داخلی را مورد توجه قرار دهیم. ببینید چه قدر ارز توسط ایرانی ها از کشور خارج می شود، ما باید به ایرانی ها بگوییم که تبریز هم شهری برای گردش است.

وی گفت: قطار میانه-تبریز در حال افتتاح است چه کسی روی این موضوع مانور داده است باید کمیته ای مامور شود که گردشگران داخلی به تبریز بیایند و از ظرفیت و زیبایی های مسیر میانه-تبریز استفاده کنند.

در همین حال صادق نجفی شهردار سابق تبریز هم پیشنهاد کرد پلیس راهنمایی و رانندگی اجازه بدهد هر آژانس در طول 5 محور توریستی که می خواهد فعالیت کند آزاد باشد و از امتیازات تردد در منطقه آزاد ارس نیز برخوردار شود.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به همه این موضوعات گفت: قرار است در یک سال توجه ایران و کشورهای دیگر به شهر تبریز معطوف شود و ما از این ظرفیت استفاده کنیم. متاسفانه اکنون باب شده تا می گوییم یک کاری انجام می شود بلافاصله بحث بودجه به میان می آید. دولت نمی تواند بودجه بدهد بلکه باید ظرفیت های غیردولتی فعال شود. هدف از انتخاب یک شهر به عنوان شهر گردشگری کشورهای اسلامی این است که آن شهر چند گام به سمت جلو برود، اکنون مدیر میراث فرهنگی تبریز کتابچه ای را تهیه کرده که در آن طرح های نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها 700 میلیارد تومان لازم است این نشان می دهد که رویداد 2018 را درست تشخیص نداده ایم.

وی گفت: اصلا قرار نیست چند هزار توریست در 2018 به ایران بیایند ما به دنبال این هستیم که زیرساخت ها، رویدادها و فرهنگ عمومی شهر بالا برود. ما طرحی به نام طرح شهر گردشگر داریم یکی از مولفه های این شهر این است که هر خدمتی برای گردشگر باشد. تبریز هم می تواند شهر گردشگری باشد.

مونسان گفت: کار را سخت و پیچیده نکنید، ما اگر بخواهیم ترمینال و فرودگاه بسازیم نیاز به بودجه هنگفتی داریم، می توان با کارهایی مانند نورپردازی، جداره سازی و ... شهر را برای این رویداد آماده کرد. ما همیشه منتظریم که از سازمان های مرکزی 700 میلیارد به تبریز شارژ شود در حالی که همه وضعیت بودجه کشور را می دانیم هر چند که امروز یک کدی گرفته ایم که اعتباری برای طرح تبریز 2018 در آن شارژ شود. ما قرار است در طول سال 2018 اقداماتی که انجام می دهیم جاری و ساری باشد و از تمام ظرفیت سال استفاده کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان