ماهان شبکه ایرانیان

تفاوت مغز زن و مرد

مغز مرد‌ها تخصصی‌تر است‌. این صرفاً به این معناست که تقسیم کار در آن صورت گرفته است. به عبارت دیگر نیمکره راست مغز مرد‌ها با عملکردهای بینایی و فضایی سرو کار دارد.

تفاوت مغز زن و مرد

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

مغز تخصصی تر، مغز عمومی تر

مغز مرد‌ها تخصصی‌تر است‌. این صرفاً به این معناست که تقسیم کار در آن صورت گرفته است. به عبارت دیگر نیمکره راست مغز مرد‌ها با عملکردهای بینایی و فضایی سرو کار دارد. ( فعالیت‌هایی نظیر کسب مهارت‌های فیزیکی، تطابق‌های چشمی و ماهیچه‌ا‌ی. در حالی که  نیمکره چپ به  مهارت‌های گفتاری و شناختی اختصاص یافته است. (مهارت‌هایی نظیر بیان احساسات و درک مسائل انتزاعی) از طرفی مغز زنها «عمومی‌تر» است. به این معنا که هر دو نیمکره راست و چپ مغز زن‌ها با هم روی مشکلات کار کرده و هر دو عملکرد‌های مشابه دارند و تقسیم کار بین آنها صورت نگرفته است. «دکتر چین برا» می‌گوید: درست به همین دلیل است که بعضی از مردم احساس می‌کنند مردها در مقایسه با زن‌ها از سرعت تصمیم گیری و قابلیت درک بیشتری برخوردار هستند.

در واقع چنانچه یکی از نیمکره‌های مغز زنی آسیب ببیند، نیمکره دیگر که قادر به کپی کردن تمامی قابلیت‌های نیمکره تخریب شده می‌باشد، می‌تواند مسئولیت تمامی کارها و عملکرد‌های زندگی او را به عهده بگیرد اما  نظیر این حالت در مورد مردان صادق نیست. چنانچه نیمکره چپ مغز مردی به واسطه سکته مغزی آسیب ببیند، این امکان وجود دارد که توانایی تکلم را از دست بدهد. چرا که نیم کره راست مغز آنان، تنها می‌تواند عملکردهای بینایی و فضایی را سازمان دهی کند.
قابل ذکر است میزان سلول‌های مغز مردان 4درصد بیشتر از زن‌هاست و مغز آنان 100 گرم سنگین‌تر می‌باشد .

تفاوت هوش

هوش مردان و زنان با هم برابر است. جالب است این را بدانید که بالاترین ضریب هوشی، که تا به حال در میــان انسان‌ها ثابت شده، مربـوط به یک زن نویسنده است.دو نیم کره مغـزانسان توسط یک تونل، به یکدیگر متصل می‌شوند. حجم ترافیک میان این دو نیمکره در مـورد مردان به مراتب از زنان کمتر بوده و اساساً ارتباط میان این دو بخش مغز در میان زنان تنـگاتنگتر از مردان است. و این ویژگی الـبته بدان معناست، که زنان اطلاعات محیطی را به مراتب آسانتر از مردان، گردآوری و تحلیل و پردازش  می‌کنند.

بدین علّت زنان بهتر از مردان می‌توانند به چند کار در آن واحد بپردازند، درست برعکس مردان که متمایلند کارها را به طور ردیف شده، سِری، آن هم دقیقاً یکی پس از دیگری، انجام دهند.پیچیدگی پردازش موازی داده‌ها و اطلاعات در مغـز زنان، آنها را به مراتب پیچیده‌تر می‌گرداند. این در حالیست که رفتار مردان ماشینی‌تر به نظر می‌رسـد.

تغییر وضعیت در مغز

مغز یک مرد  در مقایسه با مغز یک زن، مدت زمان بیشتری احتیاج دارد تا تغییر وضعیت بدهد. بنابراین هنگامی که خانم‌ها با نامزد یا همسرشان مشغول گفتگو درباره مسائل مادی و اقتصادی هستند، یا درگیر مکالمه‌ای روشنفکرانه می‌باشند و ناگهان بخواهند به همسر خود ابراز علاقه کرده یا از احساسات‌شان صحبت کنند، احتمالا می‌بینند که همسرشان حوصله این کار را ندارد، چرا که به همان سرعت آنها نمی‌تواند از وضعیتی به وضعیت دیگر تغییر جهت بدهد. آیا تا به حال اندیشیده‌اید که چرا مردها در پایان روز به وقت بیشتری احتیاج دارند  تا پس از کار به خود استراحت دهند؟

چنانچه مغز آنها به مدت هشت ساعت روی فعالیت‌های مغز راست تمرکز کرده باشد، اکثرشان به راحتی قادر نخواهد بود به وضعیتی احساسی و ابرازگر برسند. این تفاوت‌ها، علت این که چرا مردها  به  سختی می‌توانند  از تعقل و عقلانیت به یک باره به سمت احساسات و عواطف تغییر موضع بدهند را توضیح می‌دهد.

همان طور که گفته شد دانستن این تفاوت‌ها می‌تواند در نحوه برخورد ما با طرف مقابل‌مان مؤثر باشد و از بعضی از واکنش‌های شرطی شده در برابر زنان یا مردان جلوگیری کند. در عین حال شناخت تفاوت‌ها، به برقراری ارتباط عمیق‌تر و غنی‌تر با جنس مخالف و شناخت هر چه بیشتر او و تنظیم توقعات متقابل از یکدیگر کمک می‌کند. شناختی که می‌تواند جایگزین برتری جویی‌ها، نا سازگاری‌ها و انتظارات کاذب طرفین از یکدیگر باشد و آنها را به سمت برقراری روابط سیال‌تر و سازنده‌تری پیش ببرد و تعطیلات نوروزی لذت بخش‌تری را هم برایتان رقم بزند.

تفاوت‌های ساختمانی مغز

به نظر  می‌رسد که مردها در مقایسه با زن‌ها اهمیت کمتری به عشق و روابط می‌دهند. اینک می‌خواهیم ببینیم با توجه به تحقیقات دلیل این مسئله چیست؟ یکی از این دلایل‌، در تفاوت‌های ساختمانی میان مغز مرد و زن نهفته است.  پژوهشگران عصب‌شناسی، مـغز زنان و مردان را در دستگاه M.R.I گذارده و واکنش‌های مغـز آنها را مورد تحقیق قرار داده‌اند.

در مغز زنان اتصالات و ارتباطات بیشتری بین دو نیمکره چپ و راست وجود دارد کـه بـه آنــها این توانایی را می‌دهد تا از مهارت گفتاری بهتری نسبت به مردان برخوردار باشند. از طرف دیگر در مردان ارتبـاط کمتری بین دو نیمکره مغزشان وجود داشته و به آنها این قابلیت را می‌دهد تا  مهارت بیشتری در استدلال‌های انتزاعی و هوش دیداری- فضایی داشته باشند. در مورد وظــایفی که توانایی جسمی می‌طـلبند، مثــل نقشه‌خوانی، تمرکز، مـغز مردان بهتر عمل می‌کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان