ماهان شبکه ایرانیان

پلازای ولیعصر(عج) تا پایان سال افتتاح می‌شود

پاسخ معاون شهردار به شبهات (پلازای ولیعصر(عج))

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اعلام خبر افتتاح پلازای ولیعصر(عج) تا پایان سال به شبهات این پلازا پاسخ داد.

پاسخ معاون شهردار به شبهات (پلازای ولیعصر(عج))

به گزارش ایسنا، مازیار حسینی ظهر امروز در حاشیه بازدید جمعی از هنرمندان، بازیگران و اصحاب هنر از مجموعه پلازای ولیعصر(عج) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد که این پلازا هر چه سریعتر و تا پیش از نوروز آتی آماده و در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته و بنا به دلایلی، شهرمان خودرو محور شده و باید با انجام کارهای مختلف تهران را به سمت شهر انسان محور سوق دهیم و مردم باید به این باور برسند که به جای استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی از دوچرخه، وسایل حمل و نقل عمومی و یا حتی به جای استفاده از خودرو پیاده روی کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید زیرساخت‌های حمل و نقل پاک را فراهم کنیم، ادامه داد: به امید خدا خط شش، هفت و فرودگاه امام خمینی (ره) که دارای هفتاد ایستگاه به طول 100 کیلومتر است طی امسال و سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 30 هزار کارگر به طور شبانه روزی زیر شهر تهران فعالیت می‌کنند گفت: این پلازای ولیعصر(عج) یک سازه 42 هزار متری است که در چهار گوشه میدان ولیعصر (عج) برای آن دسترسی‌هایی در نظر گرفته شده است تا مردم دیگر از عرض خیابان عبور نکنند.

وی با بیان اینکه این پلازا محل تقاطع خط سه و شش مترو است گفت: از این فضا به هیچ عنوان برای فعالیت‌های تجاری استفاده نخواهد شد؛ بلکه 3000 متر فضای این پلازا در راستای ارتقای فرهنگ و دانش مردم به فضای فرهنگی بدل می‌شود و به هیچ عنوان مال و تجاری سازی در این پلازا نداریم.

پلازای ولیعصر(عج) تجاری نیست

حسینی در ادامه با بیان اینکه مترو ستون فقرات حمل و نقل است و باید در کنار آن از سایر مدهای حمل و نقل همچون تاکسی، اتوبوس و ... استفاده کنیم گفت: 80 درصد آلودگی هوا متعلق به وسایل حمل و نقل است که در این میان 40 درصد آلودگی تنها متعلق به 10 درصد خودروها است که باید با سرعت نسبت به حل و رفع این چالش‌ها و منابع عمده آلایندگی اقدام کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های زیباشناختی و معماری این پلازا افزود: به غیر از مباحث فنی ما باید با تغییر نوع معماری، فضا را برای ورود مردم به این پلازا جذاب‌تر می‌کردیم و بر همین اساس سعی کردیم با الهام از معماری ایرانی – اسلامی فضا را آماده تر کنیم.

وی با بیان اینکه کف این پلازا با آجر که یکی از قدیمی‌ترین نمادهای معماری ایرانی است پوشانده و قرنیزهای دور این پلازا نیز منبعث از نام حضرت ولیعصر (عج) است ادامه داد: به زودی مسابقه‌ای نیز برای طراحی المان و نماد این پلازا برگزار خواهد شد که مردمی که از بیرون به این میدان نگاه می‌کنند متوجه خاص و شاخص بودن آن شوند.

حسینی با بیان اینکه این پلازای 42 هزار متری در هفت طبقه احداث خواهد شد که محل تقاطع خط سه و شش مترو نیز هست تصریح کرد: با برچیده شدن حصار کارگاهی که سالیان متمادی در دور میدان وجود داشت و توسعه و ترمیم فضای سبز اطراف آن سعی می‌کنیم که این میدان را تا قبل از عید نوروز 96 به مردم تحویل داده و مردم نیز از این فضای امن به عنوان محلی برای تردد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این 3000 متر فضای فرهنگی در پلازای ولیعصر(عج) فرصت مناسبی است تا در راستای ارتقای سطح فرهنگ مردم اقدام شود گفت: به دلیل اینکه بخشی از این فضا مسقف نیست، می‌توان برای ترویج هنر خیابانی نیز از این فضا استفاده کرد.

شناسایی 198 نقطه ترافیکی در پایتخت

اصلاح هندسی گره‌های ترافیک با همکاری پلیس راهور

حسینی در ادامه با بیان اینکه با همکاری پلیس راهور 198 نقطه ترافیکی در تهران شناسایی شد که با اصلاح هندسی قابل حل است گفت: هر منطقه شهرداری تهران حل سه گره ترافیکی عمده را در دستور کار قرار داده و اگر برای حل این نقاط نیازمند مجوز شورای عالی ترافیک نیز باشیم حتما در راستای حل این مشکلات ترافیکی مجوزات لازم را نیز اخذ خواهیم کرد.

چرا پلازای ولیعصر(عج) به بخش خصوصی واگذار نشد

حسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا ساخت پلازای ولیعصر(عج) به بخش خصوصی واگذار نشد گفت: خط شش متروی تهران دقیقا در میدان ولیعصر (عج) از زیر خط سه عبور می‌کند و با یکدیگر تقاطع دارند و به دلیل حساسیت موضوع شاید کسی مسئولیت ساخت این پلازا را قبول نمی‌کرد و نکته دیگر این است که ما به میدان ولیعصر(عج) به عنوان یکی از ورودی‌های مترو نگاه می‌کردیم و بعدا به این فکر افتادیم که می‌توان با توسعه این ورودی آن را به یک محل عمومی عبور و مرور مردم بدل کنیم.

سرنوشت راسته فرهنگی پلازای ولیعصر(عج)

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که راسته فرهنگی پلازای ولیعصر(عج) به سرنوشت زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) بدل نشود گفت: موفقیت نسبی است و ممکن است برخی‌ها این تصور ناموفق بودن در خصوص زیرگذر فرهنگی چهارراه ولیعصر را نداشته باشند اما چیزی که مهم است اینکه 3000 متر فضای پلازای ولیعصر (عج) به امور فرهنگی اختصاص داده می‌شود و قطعا تجاری نیست و فضای مطرح شده در این راسته نیز فرهنگی خواهد بود و از آنجایی که ترویج کتاب و فرهنگ کتابخوانی نقش بسزایی در ارتقای سطح فرهنگی مردم دارد قطعا یکی از مسائل مورد تاکید در این راسته کتاب خواهد بود که در دستور کار معاونت فرهنگی مترو نیز قرار داده شده است.

شائبه سوق دادن مردم به زیر زمین و فضای بیشتر برای خودرو

وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند که این پلازا برای سوق دادن مردم به زیر زمین و باز شدن فضا برای تردد خودروها ایجاد شده است تصریح کرد: علت اینکه ما تردد و عبور و مرور مردم را به زیر زمین سوق دادیم این است که خطوط متروی خط سه و شش در زیر زمین قرار دارد و ما نمی‌توانیم مردم را برای دسترسی به مترو و خیابان مدام بالا و پایین کنیم.

افزایش شلوغی میدان ولیعصر(عج) با راه اندازی پلازا

حسینی در پاسخ به این سوال که با راه اندازی پلازا و ایجاد گالری‌های هنری در آن تقاضای سفر افزایش یافته و این مسئله موجب شلوغی مضاعف میدان می‌شود گفت: مطالعات ترافیکی در این خصوص انجام گرفته است و ایجاد این پلازا جاذبه سفر جدیدی ایجاد نمی‌کند اما دقت داشته باشید که این محور یکی از نقاط پر تردد و شلوغ است و طبیعتا راه اندازی و بهره برداری از هر پروژه و مکان جدید در ابتدا موجب افزایش سفر می‌شود اما بعد از مدتی به حالت طبیعی بر می‌گردد.

واکنش معاون شهردار به لزوم واقعی شدن نرخ کرایه حمل و نقل عمومی

حسینی در ادامه با اشاره به لزوم واقعی شدن نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی افزود: دو نکته وجود دارد، یکی اینکه ما چقدر به سمت واقعی شدن حرکت کرده، از سوی دیگر در نرخ کرایه‌ها باید به چه کسانی سوبسید بدهیم.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده بلیت با رقمی که مردم پرداخت می‌کنند تفاوت زیادی دارد گفت: برای توسعه و استمرار آن باید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها برویم و این در حالیست که در تمام کشورها به جای اینکه یارانه حمل و نقل را به یک میزان به همه آحاد جامعه بدهند فقط به آنهایی می‌دهند که ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از جامعه توانایی پرداخت کرایه حمل و نقل عمومی را دارند افزود: باید برای برخی از افراد جامعه همچون دانشجویان، دانش آموزان و ... سوبسید در نظر گرفت و حتی اگر لازم باشد برای بخشی آن را رایگان کنیم اما توزیع یکسان یارانه در کشورهای دیگر رد شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری هیچ منبعی به غیر از درآمدهای مردمی ندارد و برای اینکه چرخ توسعه حمل و نقل بچرخد باید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها برویم در پاسخ به این سوال که آیا در پی پست اینستاگرامی شهردار تهران، سربازان نیز در لایحه حمایتی کرایه حمل و نقل عمومی در سال 96 قرار گرفته‌اند یا نه؟ گفت: حتما باید به سربازها نیز سوبسید داده شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان