سلیم غفوری به مهر گفت:

ایجاد حرکت‌های مردمی با کمک سینمای مستند/ محدودیت مالی داریم

مدیر شبکه مستند تاکید کرد می توان با کمک مستندسازان روی موضوعات مبتلابه جامعه کار و با پخش این آثار بسیج مردمی برای رفع مشکلات ایجاد کرد.

ایجاد حرکت‌های مردمی با کمک سینمای مستند/ محدودیت مالی داریم

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پیگیری مدیران دستگاه ها و مسئولان برای دیدن مستندهای اجتماعی گفت: خود فیلمسازان رایزنی می کنند تا مستندهایی که به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می پردازند توسط مسئولان دیده شوند و ما هم پیگیری می کنیم و بعضی آثار را ما می فرستیم و گاهی مسئول مربوطه مستندها را روی آنتن می بیند و خواستار پیگیری مساله می شود.

وی ادامه داد: ما زمانی مستند «بی شناسنامه ها» از فرهاد ورهرام را پخش کردیم و مسئولان مربوطه تماس گرفتند تا پیگیری کنند. در دوره جدید برنامه «به اضافه مستند» هم کمک زیادی به این مساله کرده است، خیلی وقت ها مدیران دستگاه ها به برنامه می آیند و گاهی فیلمسازان هم رایزنی هایی دارند و در تعامل با هم به یک اتفاق و یا معضل می پردازند.

مدیر شبکه مستند با اشاره به نقش مستند تاکید کرد: یکی از کارکردهای مستندهای مساله محور، طرح موضوع و کمک به حل شدن آن است و این ارتباط می تواند کمک کننده باشد. مستند می تواند نوعی بسیج عمومی باشد. به طور مثال ما اکنون با بحران آب مواجهیم و طبیعتا مستندهایی که به این موضوع می پردازد و شکل گیری فضای رسانه ای می تواند یک بسیج و توجه عمومی را بیافریند. بحران آب موضوعی نیست که با متولی گری یک نهاد خاص حل شود و اگر قرار است رفع شود نیازمند توجه همه دستگاه ها و عموم مردم است.

اکنون با بحران آب مواجهیم و طبیعتا مستندهایی که به این موضوع می پردازد و شکل گیری فضای رسانه ای می تواند یک بسیج و توجه عمومی را بیافریندغفوری در بخش دیگری از سخنانش درباره پخش آثار برگزیده جشن مستقل سینمای مستند که توسط نهادهای صنفی مستندسازان برگزار شد در این شبکه توضیح داد: بعضی از آثاری که در جشن مستقل سینمای مستند برگزیده شدند تهیه کننده خصوصی نداشتند و توسط نهادهایی مثل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده اند که ما به دلیل تعامل و رایزنی با این نهادها و مراکز، این آثار مستند را پخش می کنیم.

وی ادامه داد:  البته بعضی از مستندها هم خود تهیه کنندگانشان تمایلی نداشتند که از تلویزیون پخش شود چون موضوع مستند به گونه ای بود که به حریم خصوصی یک شخص بازمی گشت و ممکن بود حاشیه ای ایجاد کند.

غفوری عنوان کرد: جشن مستقل سینمای مستند یک رویداد است و برای پخش آثار باید با صاحبان آثار به نتیجه برسیم و ما این تعامل را با صاحبان آثار خواهیم داشت. ما در یک سال گذشته سعی کردیم با تمام مراکز در حوزه مستند به تعامل برسیم که در همین مسیر آثار متعددی را دریافت و پخش کردیم.

وی در پایان گفت: تلویزیون در سال های اخیر مشکلات متعددی داشته و ما نمی توانیم با سرعتی که دوست داریم حرکت کنیم، اما با همین محدودیت ها تلاش کردیم با مستندسازان مختلف علی الخصوص آنها که آثار مستقل تولید می کنند و جایی از آنها حمایت نمی شود به تعامل برسیم البته وضعیت مطلوب نیست چون به شدت با محدودیت مالی مواجه هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر