کمپانی مزدا چندماه قبل همزمان با معرفی برنامه های آینده اش برای موتورهای درون سوز از ارائه یک پیشرانه بنزینی با احتراق داخلی در سال 2019 خبر داده بود.
این موتور قدرتمند که «اسکای اکتیو - اکس» نام دارد نسبت به موتور «اسکای اکتیو - جی» قدرت و کارایی بیشتری داشته و از فناوری «اشتعال متراکم جرقه کنترل شده» (Spark Controlled Compression Ignition) بهره می برد.
در این تکنولوژی مخلوط سوخت و هوا تنها با فشرده شدن آن توسط پیستون، منفجر میشوند. در حقیقت این تکنولوژی تا حدودی مشابه اتفاقی است که در پیستونهای موتور دیزل اتفاق میافتد. با این تفاوت که در آنجا نیازی به تکنولوژیهای پیچیده نیست.
این کمپانی اخیرا ویدئویی را منتشر کرده که در آن محفظه احتراق SCCI را با موتورهای دیزلی و بنزینی معمول مقایسه کرده است. در این موتور سوخت تزریق شده با هوا بصورت همگن ترکیب می شود.
این ترکیب همگن مطابق معمول از طریق جرقه مشتعل نمی شود، بلکه با رسیدن پیستون به بالای سیلندر و متراکم شدن ترکیب، انژکتور مقدار کمی سوخت را از طریق شمع آتش زده و آن را به ترکیب تزریق می کند که باعث اشتعال سریع و همگن آن می شود.
به گفته مزدا موتور اسکای اکتیو - اکس نسبت به مدل های معمول 30 درصد بازدهی بیشتری داشته و با مصرف سوخت کمتر، به حفظ محیط زیست نیز کمک می کند.