نماینده مردم اردکان در مجلس مطرح کرد:

تعلل در ثبت جهانی بادگیرها/کشورها در صدد مصادره سازه‌های ایرانی

یزد ـ نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: برای ثبت جهانی بادگیرها، تعلل و کوتاهی‌هایی صورت گرفته که نسبت به آن انتقاد داریم.

تعلل در ثبت جهانی بادگیرها/کشورها در صدد مصادره سازه‌های ایرانی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا تابش امروز در جلسه ای با مسئولان میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به سابقه کهن یزد در ساخت سازه‌هایی منطبق بر اقلیم یزد اظهار داشت: ساخت بادگیر، قنات و بسیاری از سازه‌های دیگر نشان از درایت و تدبیر مردم یزد در همه دوره‌ها دارد.

وی از بادگیر به عنوان یک میراث تاریخی یاد کرد و بیان داشت: بادگیر و قنات دو ابتکار و اختراع هوشمندانه ایرانیان و نشانه ای از تفکر و معماری شاخص مناطق کویری همچون یزد است به نحوی که یزد به شهر بادگیرها شهرت یافته است.

تابش تاکید کرد: در حالی که منظر بسیاری از شهرهای کویری کشورمان به ویژه استان یزد با بادگیر تزئین و شناخته می شود، نباید اجازه دهیم این عنصر تاریخی و هویتی ایرانی به نام کشورهای دیگر مصادره شود.

وی با انتقاد از تعلل و برخی سیاسی کاری ها در زمینه ثبت جهانی فناوری بادگیر گفت: با توجه به ثبت جهانی شهر تاریخی یزد و تعدد بادگیرهای شاخص در بناهای تاریخی، از این ظرفیت برای اجماع و حمایت بین المللی ثبت جهانی بادگیر به نام ایران و جلوگیری از هر گونه تعرض به ارزش های تاریخی و فرهنگی و ملی استفاده شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد عنوان کرد: با ارتقای جایگاه استان، باید در همه زمینه ها به ویژه در عرصه میراث فرهنگی، جهانی بیاندیشیم و عمل کنیم.

وی تاکید کرد: این اتفاق مهم تنها محدود به شهر یزد نیست و باید از این ظرفیت برای رونق گردشگری در کل استان یزد بهره برد.

نماینده مردم اردکان همچنین به برخی نیازهای حوزه میراث فرهنگی استان و شهرستان اردکان اشاره کرد و خواستار حل درون استانی این موضوعات شد و آمادگی خود را برای پیگیری موضوعات در سطح ملی را اعلام کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر