در این مقاله دو خودرویی را مقایسه میکنیم که از محبوبیت تقریبا بالایی برخوردار هستند و فروش مناسبی را در بازار تجربه میکنند. قبل از شروع مقایسه بیایید نگاهی اجمالی به هر یک از این دو خودرو داشته باشیم.
رانا که سومین خودروی ملی محسوب میشود از پلتفرم X12 بهره میبرد که با 206 اسدی یکسان است. در سال 1388 از این خودرو رونمایی شد. رانا که در ابتدا با تیپ EL وارد بازار شد، هماکنون نمونههای صفر آن دارای کد LX بوده که در آن بسیاری از مشکلات مربوط به نسلهای اولیه رفع شده است.
ساینا محصول تولیدی شرکت سایپا بوده که در سال 1394 معرفی شد، بنابراین قدمت کمتری نسبت به رقیب خود دارد. این خودرو دارای دو نمونه با گیربکسهای دستی و اتوماتیک بوده که در این مقایسه، مدل دستی حضور دارد. تجهیزات موجود در نسخه اتوماتیک بسیار بیشتر از نمونه دستی بوده که البته قیمت بالاتری نیز دارد.
برای مقایسه ساینا و رانا با چرخان همراه باشید.
طراحی بیرونی
اول از همه به سراغ طراحی ظاهری این دو خودرو میرویم. همانطور که گفته شد رانا از پلتفرم پژو 206 اسدی بهره میبرد که البته با هنرمندی هرچه تمامتر، این خودروی جدید در نمای جانبی کاملا به 206 شباهت دارد.
در جلو و عقب خودرو شاهد استفاده از چراغهای کشیده هستیم که نمای تقریبا مناسبی را به این خودرو بخشیدهاند. عقب خودرو مقداری ساده طراحی شده و جذابیت زیادی برای خریدار نخواهد داشت. در حالت کلی طراحی ظاهری رانا را میتوان نسخه مدرن شده پژو 206 اسدی دانست که البته این جمله به معنای بینقص بودن و زیبایی آن نیست، ولی باتوجه به محدوده قیمتی، طراحی آن را میتوان کاملا قابل قبول تلقی کرد.
رانا در این مقایسه باید با محصول تقریبا جدید سایپا یعنی ساینا مبارزه کند. ساینا برادر تیبا بوده که البته از طراحی اسپرتتر و تهاجمیتر بهره میبرد که باعث زیبایی بیشتر آن نسبت به تیبا میشود! در بخش جلویی شاهد دریچه ورودی هوای بزرگی هستیم که ظاهری مدرن به ساینا بخشیده است. در عقب خودرو اگرچه چراغها طراحی زیبایی دارند ولی نمیتوان از شباهت آن به نسل گذشته تویوتا یاریس چشمپوشی کرد.
در نمای جانبی شاهد شباهت آن با تیبا هستیم. ظاهرا هر دو خودروساز داخلی در طراحی نمای جانبی محصولات خود از ضعف شدیدی رنج میبرند. در حالت کلی طراحی ساینا جذاب به نظر میرسد ولی میان اجزای آن هماهنگ مناسبی وجود ندارد که خطوط استفاده شده در بدنه نیز به موضوع دامن میزند. جالب است بدانید که طراحی این خودرو کاملا داخلی نبوده و از مهندسان ایتالیایی در طراحی آن کمک گرفته شده است!
اگر بخواهیم میان دو خودرو رانا و ساینا یکی را برنده طراحی بیرونی اعلام کنیم، رانا در این بخش مدال را بر گردن خود میآویزد چراکه از طراحی هماهنگتری برخوردار است. اگرچه ساینا چهره خشمگینتری دارد و همچنین چراغهای عقب آن از طراحی جذاب بهره میبرند ولی در صورتی میتوان طراحی ظاهری آن را مناسب دانست که تک تک المانها در جای مناسبی قرار بگیرند، امری که مهندسان این محصول از انجامش باز ماندهاند.
طراحی داخلی
در این بخش هر دو محصول سنگ تمام گذاشتهاند و تا جای ممکن طراحی ساده و بدون هیجانی را برای خریدار به ارمغان آورندهاند که باید به مهندسان آنها تبریک گفت! البته اگر بخواهیم واقعبینانه فضای داخلی را مورد بررسی قرار دهیم، مسلما رانا از طراحی ارگونومیکتر و منظمتری بهره میبرد و همچنین کیفیت مونتاژ بهتری نیز دارد. یکی از مواردی که شاید بتواند مقدار کمی به هیجان کابین اضافه کند، نصب مانیتور بر روی کنسول وسط است که در رانا میتوانید پس از تحویل آنرا از آپکو خریده و نصب کنید!
متاسفانه فضای داخلی هر دو خودرو به اون صورت که باید و شاید جادار نبوده که موضوع آزاردهندهای محسوب میشود. با وجود تمام موارد منفی که گفته شد، رانا در این بخش هم پیروز میدان است چراکه حداقل ادوات با نظم بهتری بر روی داشبورد قرار گرفتهاند.
ابعاد
در این بخش ابعاد و وزن دو خودرو را ذکر میکنیم تا نسبت به اندازه کلی آنها دید بهتری پیدا کنید.
در جدول زیر میتوانید مشخصات ابعادی رانا را مشاهده کنید:
ابعاد و سایز |
طول خودرو (میلی متر) |
4290 |
عرض خودرو (میلی متر) |
1684 |
ارتفاع خودرو (میلی متر) |
1453 |
فاصله دو محور (میلی متر) |
2445 |
وزن خالص (کیلوگرم) |
1109 |
به سراغ ساینا میرویم:
ابعاد و سایز |
طول خودرو (میلی متر) |
4215 |
عرض خودرو (میلی متر) |
1663 |
ارتفاع خودرو (میلی متر) |
1484 |
فاصله دو محور (میلی متر) |
2415 |
وزن خالص (کیلوگرم) |
1050 |
همانطور که در جدول بالا مشخص است، رانا خودرو بزرگتری محسوب میشود که فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد، البته نسبت به ساینا وزن بیشتری نیز دارد.
کیفیت متریال و ساخت
به بخشی میرسیم که هر دو خودرو در آن ناموفق هستند که البته باید این جمله را برای اکثر تولیدات داخلی بهکار برد! در داخل ساینا شاهد استفاده در پلاستیک خشک و بیکیفیت در اکثر بخشها هستیم، که برای چنین محدوده قیمتی یک نکته بسیار منفی محسوب میشود. علاوهبر جنس نامناسب داشبورد، صندلیها نیز از کیفیت نامناسبی برخوردارند و هیچ اثری از راحتی نمیتوان در آنها دید!
رانا نیز در این بخش عملکرد مناسبی را از خود به جا نمیگذارد و ایران خودرو از متریال باکیفیتی در آن بهره نبرده است که البته باز هم نسبت به ساینا عملکرد بهتری دارد. در نمونههای تولیدی اولیه این خودرو، مشکلات متعددی از نظر مونتاژ در بخش داخلی وجود داشت که در نسخههای اخیر اکثر آنها رفع شده است.
در بخش بدنه رانا اگرچه در بخش سپر عقب دارای ضعف بوده و مشکلاتی را برای خریدار ایجاد میکند ولی ایرادات مونتاژی آن نسبت به ساینا را میتوان تقریبا در نظر نگرفت! در مونتاژ ساینا بیدقتیهای زیادی صورت گرفته که برای مثال میتوان به اتصالات نامناسب اشاره کرد که باعث ایجاد صدای آزاردهنده و مشکلات متعدد میشود.
پیشرانه
ایران خودرو در رانا از موتور معروف و صد البته قدیمی TU5 استفاده کرده که حجمی برابر با 1587 سیسی دارد. خوشبختانه این موتور 4 سیلندر از 16 سوپاپ بهره میبرد. این موتور حداکثر قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه است که شتاب 12 ثانیهای و حداکثر سرعت 189 کیلومتری را برای رانا به همراه دارد. استاندارد آلایندگی یورو 4 و مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر دیگر مشخصات موتور این محصول را تشکیل میدهند.
ساینا دارای موتوری 4 سیلندر بوده که حجمی برابر با 1503 سیسی دارد. این موتور میتواند حداکثر 87 اسب بخار قدرت در 5300 دور در دقیقه و 128 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید کند. این موتور 8 سوپاپه مصرف سوخت ترکیبی برابر با 7 لیتر داشته و از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره میبرد. ساینا اگرچه دارای موتور نسبتا ضعیفی بوده ولی به علت وزن کم، شتاب قابل قبولی دارد. در این بخش رقابت بسیار نزدیک بوده و شاید بتوان استفاده از 16 سوپاپ در موتور رانا را به عنوان یک برگ برنده برای آن اعلام کرد.
ایمنی
هر دو خودرو از 2 کیسه هوا در بخش جلویی بهره میبرند و همچنین دارای سیستمهای ترمز ABS و EBD هستند که البته رانا در هر دو محور از ترمز دیسکی بهره میبرد در حالیکه ساینا در محور عقب دارای ترمز کاسهای است. در بخش ترمز رانا عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.
باتوجه به این موضوع که هیچ کدام از این دو محصول در آزمایشهای مربوط به تصادفات در سازمانهای بینالمللی حضور نداشتهاند، نمیتوان به طور دقیق و کاملا درست در رابطه با این زمینه نظری دارد ولی باتوجه به یکسان بودن پلتفرم رانا با پژو 206، میتوان امنیت آن را بهتر ارزیابی کرد.
تجهیزات رفاهی
رانا از تجهیزاتی همانند بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، صفحه نمایشگر روی داشبورد، نمایشگر دمای محیط، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین و فرمان هیدرولیک بهره میبرد.
در مقابل تجهیزات ساینا را سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سنسور پارک دنده عقب، نمایش دمای محیط بیرون، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، گرمکن شیشه عقب و چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع تشکیل میدهند.
قیمت
رانا LX هماکنون در بازار قیمتی نزدیک به 35 میلیون داشته در حالیکه ساینا با قیمت 28.5 میلیون در بازار معامله میشود. در حالت کلی اگرچه رانا هزینه بیشتری را از خریدار طلب میکند ولی همانطور که در بخشهای قبلی مشاهده کردید، نسبت به ساینا برتریهای بیشتری دارد که خرید آن را منطقیتر جلوه میدهد.