ما سالهاست در رده قیمتی زیر 40 میلیون تومان جز چند انتخاب تکراری، گزینه دیگری در اختیار نداشتیم. با این مبلغ یا باید به سراغ پژوهای از رده خارج و قدیمی ایرانخودرو میرفتیم یا گزینههایی مانند رانا و سمند پیش روی ما بود.
جای خالی یک خودروی جدید در این رده قیمتی کاملا حس میشد تا اینکه سایپا تصمیم گرفت با کمپانی برلیانس همکاری کند. نتیجه این همکاری تولید چند خودرو از این برند در ایران بود که برلیانسهای سری 200 و 300 نماینده برلیانس در ایران شدند. البته شاسیبلند این برند نیز در ایران عرضه شد که قیمت نامناسب آن باعث شد خودرو به هیچ وجه موفق نشود و فروش خوبی نداشته باشد.
خودروهای سری 200 و 300 برلیانس هر کدام در 2 دسته سدان و هاچبک عرضه میشوند که در سری 200 شما محصولاتی با نام H220 و H230 را مشاهده خواهید کرد. این خودروها در دسته ارزانترین سدان و هاچبکهای چینی موجود در ایران شناخته میشوند. در ابتدا H230 در سایپا مونتاژ میشد که استقبال از این خودرو چندان بالا نبود و این شرکت تصمیم گرفت در سیاستی جدید، مونتاژ این خودرو را تحت نام پارسخودرو ادامه دهد. سابقه درخشان پارسخودرو و اعتماد بیشتر مردم به این خودروساز باعث شد که H230 با استقبال بهتری روبرو شود تا جایی که با افزایش قیمت نیز مواجه شد و مونتاژ آن با سرعت بیشتری ادامه دارد. اگرچه برلیانس H230 یک محصول ارزان قیمت چینی است اما عرضه آن در شرایط کنونی کشورمان بد نیست و باعث رقابتی شدن بازار خودروهای ارزان قیمت خواهد شد.
در این مقاله سعی داریم از صفر تا 100 تحویل و تجربه سواری با این خودرو را برای شما شرح دهیم. خوشبختانه تحویل خودرو از آنچه که به ما گفته شده بود زودتر صورت گرفت و این در جلب رضایت مشتری بسیار تاثیرگذار خواهد بود چرا که اکثر خودروسازهای ایرانی، با چند ماه تاخیر خودرو را به مشتری تحویل میدهند. (البته وجود شانس در این اتفاق بسیار تاثیر گذار است)
در زمان تحویل خودرو لوازم جانبی مانند آچار چرخ، جک و غیره به عنوان کسری در خودرو قرار داده نشده بود و نمایندگی اعلام نمود که با درج نام در لیست، بعد از مدتی به شما تحویل داده میشود که تاکنون انجام نشده و تاحدودی باید بهکلی قید آن را زد. اگر قصد خرید این خودرو و یا هر محصول دیگری را دارید، کاملا بیاعتماد نسبت به خودروساز رفتار کنید تا دچار مشکل نشوید.
از لحاظ ظاهری با توجه به قیمت H230 مناسب برای افرادی هست که از ظاهر قدیمی و تکراری رقبای این خودرو خسته شدهاند.
دوست داشتن چهره این خودرو با کاستیهایی که دارد کاملا سلیقهای بوده، بطور مثال عدهای چراغهای جلویی این خودرو را دوست ندارند اما برخی نیز آن را زیبا میدانند. در طراحی بخش جلویی H230 تاکنون کسری حس نشده و میتوان آن را دوست داشت در طراحی نمای عقب چراغها میتوانستند بهتر باشند. زمانی که از روبرو اطرافیان شما به خودرو نگاه کنند چهره رو به پایین این خودرو با آینههای جانبی بیرون زده جدید نظر آنها را جلب خواهد کرد اما بخش عقب بیش از حد ساده بوده و با نمای روبرو هماهنگ نیست.
چرخهای کوچک نیز دومین نقطه منفی طراحی ظاهری این خودرو خواهد بود که اطرافیان به شما گوشزد میشوند اما باید توجه کنید که در این رنج قیمت گزینه بهتری وجود ندارد و قریب به اتفاق همه کسانی که این خودرو را مشاهده میکنند به این موضوع اعتقاد دارند که از لحاظ ظاهری این خودرو را میتوان بسیار بیشتر از خودروهای دیگر نام برده شده دوست داشت.
خب در داخل خودرو مستقر میشویم تا ببینیم چه در دل خود دارد. طراحی داخلی خودرو بازهم نکته جدیدی بوده که نسبت به رقبا برتری محسوب میشود اما جنس آن چندان تعریفی ندارد. زمانی که چند ضربه به روکش خودرو میزنید متوجه میشوید که این بخش میتوانست خیلی بهتر باشد چرا که صدای پلاستیک خشک تو خالی چندان خوب نیست. بعد از گذشت چند هفته سواری با این خودرو نیز خط و خش بر روی داشبورد خودنمایی میکند که شما را کمی آزار میدهد و از لحاظ جنس داخلی میتوان پوشش فوم مانند، خودروهای ایران خودرو را بیشتر تایید کرد.
طراحی غربیلک فرمان بسیار منحصر بهفرد است و یک نکته مثبت دیگر در طراحی خودرو محسوب میشود اما مدتی زمان میبرد تا شما با صفحه کیلومتر این خودرو کنار بیایید و بتوانید هر اطلاعاتی که نیاز دارید از روی آن بخوانید.
فضای داخلی خودرو بهاندازه کافی جادار است و شما در آن هیچگونه کمبودی نخواهید داشت و صندلیها نیز از طراحی اسپورت بهره میبرند اما راحتی آنها چندان زیاد نیست و با یک روکش صندلی باکیفیت و با فوم فراوان میتوانید راحتی این صندلیها را بیشتر کنید.
در بخش عقب نیز فضای کافی برای جای گرفتن 2 الی 3 فرد بزرگسال با سایز استاندارد وجود دارد. افراد سایز بزرگ نیز در بخش عقب این خودرو مشکلی نخواهند داشت به شرط آنکه سایر افراد سوار شده، سایز استاندارد داشته باشند. از لحاظ کیفیت مونتاژ خودروهایی که تحت نام پارسخودرو عرضه میشوند شرایط مونتاژی خوبی دارند و ایراد چندانی در بخش مونتاژ دیده نشده است.
در فصل گرما کولر این خودرو قدرت خوبی دارد و در گرمترین حالت موجود زمانی که درجه خودرو را روی حالت 2 الی 3 قرار دهید کابین خنک خواهد شد و خودرو نیز افت قدرت چندانی را نشان نمیدهد.
ستون های کناری در بخش جلویی کابین نقطه دید شما را کم کردهاند و همین رانندگی با این خودرو را کمی سخت میکند مخصوصا در جادهای مانند چالوس که پیچهای جاده به دید زیادی نیاز دارند، علاوه بر این بخش عقب خودرو نیز دید ندارد و در مواردی که قصد دارید از دنده عقب استفاده کنید وجود یک فرد راهنما و یا دوربین دنده عقب الزامی خواهد شد.
بطور کلی پارک این خودرو با توجه به میزان دید آن سخت خواهد بود. برای استارت زدن خودرو ابتدا باید سوئیچ را باز کنید و بعد از یک حرکت رفت و برگشت کیلومتر شمار خودرو، استارت زده شود. صدای موتور در حالت ساکن در داخل موتور به هیچ وجه شنیده نمیشود و از این بابت بسیار عالی بوده و زمانی که با گاز کم حرکت میکنید بازهم صدای پیشرانه بسیار ناچیز است.
خرید مدل دنده دستی این خودرو بسیار بیشتر پیشنهاد میشود چرا که گیربکس اتومات چندان بهدرد خودروهایی با این حجم موتور نمیخورد. مدل دستی H230 بسیار در شرایط شهری عملکرد خوبی دارد. رانندگی فوقالعاده نرمی را نسبت به خودروهایی مانند پارس، سمند و رانا و… نشان میدهد. هندلینگ خودرو بسیار خوب است و فرمان واکنش خوبی از خود بهنمایش میگذارد مخصوصا در جادههای پر پیچ و خم، شما با این خودرو مشکلی نخواهید داشت.
در زمان عبور از دستاندازها مشاهده خواهید کرد که باز هم H230 بهتر از رقبا عمل میکند و ضربات را به خوبی دفع کرده و صدای ناشی از دستاندازها چندان به کابین منتقل نمیشود.
در پیچهای تند جاده چالوس این خودرو کاملا در اختیار شما خواهد بود و در سربالاییها نیز افت قدرت شما را اذیت نمیکند و در بیشتر موارد عملکردی بهتر از رقبا دارد. نرم بودن فرمان یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو محسوب میشود که بهدلیل برقی بودن فرمان است و H230 یک پله بالاتر از رقبا جای میگیرد. از لحاظ مصرف سوخت برلیانس H230 را میتوان یک سدان اقتصادی دانست چرا که مصرف سوخت آن بهشدت مناسب است و در شهر چیزی در حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف میکند. خلاصه مطلب اینکه از لحاظ کیفیت سواری شما با خودرویی روبرو هستید که از رقبای هم قیمت خود کمی بهتر است و میتوانید با خیال راحت به هر سفری که خواستید با آن بروید.
متاسفانه کمپانیهای ایرانی با حذف برخی از بخشهای خودرو باعث میشوند شما دچار مشکل شوید و برای خرید این تجهیزات بصورت جداگانه اقدام کنید. اولین گزینه چراغهای مهشکن جلو است که حذف شده و در جاده چالوس مه گرفته ما کمی دچار مشکل شدیم و جای خالی آن را حس کردیم. دومین گزینه حذف نمد کاپوت است که باعث شده حرارت بخشهای پلاستیکی موتور را تحت تاثیر قرار دهد. سنسور دنده عقب نیز یکی دیگر از تجهیزات حذف شده این خودرو بوده است که نیاز است خریداری کنید. سینی زیر خودرو نیز حذف شده که جای خالی آن حس میشود.
کلام آخر
ما بواسطه نوع فعالیتی که انجام میدهیم همیشه با خودروهای زیادی سر و کار داشتهایم و این خودروها را معمولا بر اساس همقیمتهای خود بررسی میکنیم. برلیانس H230 دستی در رده قیمتی کمتر از 40 میلیون تومان تقریبا بیرقیب است. اگر نگاه خود را نسبت به خودروهای چینی تغییر دهید متوجه خواهید شد که این محصول از ایرانیها یک سر و گردن بالاتر است. البته این بهمعنای بیعیب بودن نیست و ما سعی کردیم عیوب این خودرو را برای شما شرح دهیم.
متاسفانه خودروسازان با استقبال از یک خودرو بلافاصله قیمت آن را بالا میبرند و برلیانس H230 نیز از این قاعده مستثنی نیست و دچار افزایش قیمت شده است. بنابراین اگر قصد خرید یک محصول مناسب را دارید برلیانس H230 میتواند گزینه خوبی باشد.