وزارت صنعت‌ در حال مهیا کردن زمینه حذف واردکنندگان از بازار خودرو است

حذف کیاهیوندای برای رضایت فرانسه و انحصار!

با اینکه گاهی شنیده می‌شود دولت با هدف کنترل میزان ارز خروجی از کشور، تلاش دارد واردات را از طریق سایت ثبت سفارش کنترل کند و یا کاهش دهد اما به نظر می رسد این کار نیز با هدف ارسال پیام به خودروسازان فرانسوی و اعلام حمایت از آنها حتی در حوزه واردات صورت گرفته است.

فرادید؛ روزهای نخست هفته اخیر درحالی نخستین جلسه شورای سیاست گذاری خودرو با حضور محمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، برگزار شد که از سوی واردکنندگان خودرو هیچ نماینده ای به این نشست دعوت نشد. این عدم دعوت که به نظر در ادامه سیاست وزارت صنعت در جهت مقابله با واردات خودرو است، شائبه عدم بازگشایی سایت ثبت سفارش با هدف چرخش بازار به سمت شرکای فرانسوی جدید صنعت خودروی ایران تا مدتی نامعلوم را باز هم تقویت کرد و به این ترتیب بر حواشی پیرامون مسئله واردات خودرو دامن زد.

حذف کیاهیوندای برای رضایت فرانسه و انحصار!

به گزارش فرادید، این بین واردکنندگان خودرو با تصمیمات و ممنوعیت های یک شبه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول 5 ماه گذشته بیشترین آسیب را دیده‌اند و برخی از آنها در گفتگو با فرادید، سردرگمی فعالان این حوزه را بدترین معضلی دانستند که از ناحیه تصمیمات وزارت صنعت به بازار تحمیل شده است. در عین در حال، با اینکه انتظار می رفت در نخستین نشست شورای سیاست گذاری خودرو پس از حضور شریعتمداری، به مشکلات واردات رسیدگی شود، هیچ نماینده ای از سوی واردکنندگان به این نشست دعوت نشد و در این جلسه تصمیمی در مورد راه‌اندازی مجدد سایت ثبت سفارش گرفته نشد.

این بین اما رییس انجمن واردکنندگان خودرو ضمن ابراز تاسف از این رویکرد، بسته شدن سایت ثبت سفارش را عامل اصلی گرانی حدودا 40درصدی خودروهای خارجی دانست. اما موردی که این بین به نظر بسیار مهم به نظر می‌رسد و کمتر به آن پرداخته شده، قضیه حذف آهسته برندهای کره ای و ژاپنی از بازار ایران است که از اواخر سال گذشته کلید خودرو و هم اینک به نقطه اوج خود رسیده است. گفتگوی فرادید با کارشناسان و فعالان حوزه خودرو نیز موید همین امر است که سازندگان فرانسوی خودرو اعم از رنو یا پژو سیتروئن تمایل بسیاری به افزایش سطح انحصار در صنعت خودروی ایران در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی دارند.

بابک صدرایی کارشناس خودرو در این باره به فرادید می‌گوید: بعد از انقلاب و در فاصله چند دهه اخیر، پایه اصلی صنعت خودروی ما به سمت فرانسوی شدن پیش رفته و طبیعی است که سازندگان فرانسوی خودرو در ایران با توان بالای اقناع و لابی‌گری، بتوانند اهداف خود را که همانا کسب بیشترین سهم ممکن از بازار ایران در عین کمترین سطح رقابت است به دست آورند. البته این اتفاق قبلا هم رخ داده و اگر به اوایل دهه 70 نگاه کنیم، بازگشت پژو با محصولاتی مثل 405، 206 و پارس به کشور، با انحصار بازار برای این شرکت آنهم به شکلی بسیار گسترده رقم خورده است.

صدرایی عقیده دارد: ایران برای تضمین خاطر سازندگان فرانسوی که قرار است در ایران سرمایه‌گذاری کنند، دست به کاهش سطح رقابت و تنوع بازار زده است. البته یک نکته را این بین نباید فراموش کرد که همین عدم ثبات قوانین و اجرای تصمیمات خلق‌الساعه بدترین آفت برای گسترش میزان سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش تولید محصولات مدرن در صنعت خودرو است چرا که این موضوع کارآفرینان و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی را از ادامه کار با ایران و حضور گسترده در صنعت خودرو می‌ترساند. صدرایی در پاسخ به سوال فرادید مبنی بر رابطه بسته شدن سایت ثبت سفارش و قراردادهای خودرویی گفت: با اینکه گاهی شنیده می‌شود دولت با هدف کنترل میزان ارز خروجی از کشور، تلاش دارد واردات را از طریق سایت ثبت سفارش کنترل کند و یا کاهش دهد اما به نظر می رسد این کار نیز با هدف ارسال پیام به خودروسازان فرانسوی و اعلام حمایت از آنها حتی در حوزه واردات صورت گرفته است. فرانسوی‌ها هم دنبال حضور بی‌دغدغه در ایران هستند

در عین حال احمدزاده از کارشناسان صنعت خودرو با اشاره به وضعیت فعلی تولید خودرو به فرادید گفت : حتی اگر می‌خواهم با کاهش واردات، بر مقوله تولید خودرو تاکید کنیم نخستین کار در این مسیر توسعه و بهبود زیرساخت‌های بخش تولید است. در عین حال لازم است شرایط اقتصادی سیاسی کشور به نحوی مدیریت شود که نه مشاجرات سیاسی و نه نوسانان گاه و بی گاه ارز، چهره‌ای متزلزل از ایران را به فعالان خارجی صنعت خودرو نشان ندهد. نکته‌ای هم که نباید از آن غافل شد وجود سرمایه‌های سرگردان فراوان داخلی است که به دلیل همین تزلزل مداوم در سطح اقتصادی و سیاسی، فعالان اقتصادی را از حرکت به سمت تاسیس واحدهای بزرگ تولیدی در بخش خودرو منصرف می‌کند. در واقعحتی سرمایه گذاران داخلی هم که بسیار راغب به حضور در این بخش هستند با دیدن این وضعیت دیگر تمایلی به حضور در صنعت خودروی ایران نخواهند داشت.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر