جادههای ایران خطرناک است. هنوز یادمان نرفته که مدتی قبل چند توریست اروپایی در تصادفی در مرکز ایران جان خود را از دست دادند. راستش را بخواهید برای خطر، فرقی نمیکند از چه ملیتی هستید یا رنگ پوستتان چیست، اگر کمی بیدقتی کنی و حواست نباشد ممکن است اتفاق ناگواری برای خودتان یا خودروی شخصیتان بیفتد. این همان اتفاقی است که برای خودروی لوکس گردشگر استرالیایی در شمال ایران افتاد…
گروهی از گردشگران استرالیایی که یک تور جهانگردی تشکیل داده بودند و از چند کشور جهان هم دیدن کردند، دو هفتهی پیش وارد ایران شدند و پس از ده روز گردش و دیدن اماکن تاریخی و جاذبههای توریستی کشورمان، روز آخر را در هتلی در ارومیه گذراندند و هفتهی پیش تصمیم گرفتند که به تورشان ادامه دهند و ایران را به قصد کشوری دیگر ترک کنند.
انگار یکی از دوستانشان میدانست قرار است در ایران برایشان اتفاقی بیفتد. برای همین از دوستانش خداحافظی کرد و از ارومیه راهی شمال کشور شد. مدل خودروی این گردشگر بخت برگشته 1962 MG است. یک خودروی اسپورت، دو در، ساخت شرکت انگلیسی بریتیش موتور. این خودروها در طی سالهای 1962 – 1980 تولید میشدند. یعنی ماشین این توریست، سرمایهای آنتیک و لوکس به حساب میآمد.
این گردشگر استرالیایی در جادههای اطراف گلستان با یک خودروی وانت مزدا شاخ به شاخ میشود و میشود آنچه نباید میشد و ماشین MG نازنین از ناحیه جلو متحمل خسارت سنگین شده و جمع میشود. خودرویی که خیلی از کشورهای دنیا را بدون هیچ حادتثه و خسارتی گشته بود، در جادههای ایران اسقاط میشود.
متاسفانه دلیل تصادف سبقت غیرمجاز رانندهی وانت گزارش شده است. گردشگر استرالیایی از اتفاق برای بسیار ناراحت شد. مثل اینکه قبلا هم یکی دیگر از گردشگران استرالیایی که ماشین کلاسیک MG داشت، در جادههای گرگان تصادف سنگینی کرده و ماشینش به شدت آسیب دیده که نماینده شرکت MG در ایران قول تعمیرش را داده بود.
ماشینهای مدل MG 1962 در دهه 60 و 70 میلادی در انگلستان تولید میشدند. تقریبا 523 هزار و 826 ماشین از این مدل تولید و روانه بازار شده است. این اتومبیلهای کلاسیک کوچک و اسپورت، دو در هستند و خیلی سبک، رانندگی با آنها بسیار دلچسب است، به خصوص در خطه زیبای شمال. برای همین هم طرفداران زیادی دارند.
جالب است بدانید نوع تمیز این خودروها تا 25 هزار دلار قیمتگذاری شدهاند. نگهداری از این خودروها بسیار سخت هم هست، چون قطعات آن به این راحتیها پیدا نمیشود. و بعضی از قطعاتش مثل جعبه دنده حتی نمونهی فابریک هم ندارند. با این وضعیت شاید حال و روز این گردشگر استرالیایی را بیشتر درک کنید.
راستی، آیا میدانستید که در سال 2010 تعدادی از هواداران پر و پا قرص استرالیایی اتومبیلهای MG به مناسبت 40 سالگی این دست ماشینها، برای بازدید از کارخانهی تولیدی این خودروها رهسپار شانگهای چین شدند.
جالب است بدانید، وقتی به کتابهای خارجی راهنمای گردشگری درباره ایران سری میزنید و درباره کشورمان میخوانید، از امنیت مثالزدنی ایران نوشته است و اینکه امنیت توریستها در ایران در حد و اندازه یک کشور اروپایی است. در مشهورترین مجموعه این کتابها که Lonely Planet منشر کرده آمده است: «هر گردشگری میتواند با خیال راحت در این سرزمین سفر کند، فقط باید مراقب جادهها بود که…»
متاسفانه این اتفاق یکی دیگر از حوادثی است که لزوم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را به همه ما گوشزد میکند، شاید تخلف کوچکی از نگاه ما، عواقب ناگواری برای دیگری داشته باشد و ناخواسته موجب تخریب چهره کشورمان شود، خسارتی که جبران آن متحمل هزینههای هنگفت است.