ماهان شبکه ایرانیان

گزارش اختصاصی از هفته تبادل فرهنگی ایران و کره جنوبی

شاید به سختی بتوان گفت فرهنگ ایران و کره جنوبی وجه مشترک زیادی با هم دارند. اما این حنبه‌ها، کم هم نیستند. چند سالی است که ایران و کره جنوبی نمایشگاه‌هایی را تحت عنوان تبادل فرهنگی برگزار می‌کنند. این برنامه‌ها برای دوست‌داران فرهنگ و مردم کره جالب و هیجان‌انگیز هستند. رنگارنگ امروز گزارشی از این رویداد فرهنگی تهیه کرده است.

گزارش اختصاصی از هفته تبادل فرهنگی ایران و کره جنوبی

شاید به سختی بتوان گفت فرهنگ ایران و کره جنوبی وجه مشترک زیادی با هم دارند. اما این حنبه‌ها، کم هم نیستند. چند سالی است که ایران و کره جنوبی نمایشگاه‌هایی را تحت عنوان تبادل فرهنگی برگزار می‌کنند. این برنامه‌ها برای دوست‌داران فرهنگ و مردم کره جالب و هیجان‌انگیز هستند. رنگارنگ امروز گزارشی از این رویداد فرهنگی تهیه کرده است.

رابطه 1300 ساله؛ جاده ابریشم

نمایشگاه رابطه 1300 ساله؛ جاده ابریشم، دوازدهم تا شانزدهم تیر ماه در برج میلاد تهران برگزار شد. ورود و شرکت در این نمایشگاه برای عموم آزاد بود. محتوای این نمایشگاه، خوشنویسی ایران-کره و تجربه سنت‌های کره‌ای برای بازدیدکنندگان بود.

در این نمایشگاه که از ساعت 11 صبح تا 21 شب برگزار می‌شد، کارگاه‌های مختلفی برای آشنایی ایرانیان با جنبه‌های مختلف فرهنگی کره جنوبی برگزار شد. در هر کارگاه یک استاد کره‌ای و یک مترجم، آموزش شرکت کنندگان را برعهده داشتند.

کارگاه خطاطی به زبان کره‌ای

کارگاه خطاطی هفته تبادل فرهنگی ایران و کره جنوبی
کارگاه خطاطی در هفته تبادل فرهنگی ایران و کره جنوبی

استاد کره‌ای این کارگاه، ابتدا به توضیحاتی درباره قلم مو، جوهر و کاغذ پرداخت. استاد به معرفی قلم پرداخت؛ این قلم مو که در تصویر می‌بینید نامش، «پود» است. قسمت مویی آن از موی حیوانات ساخته می‌شود. کاغذ کره‌ای که قرار بود، شرکت‌کنندگان روی آن خطاطی کنند، «هاسونجی» نام داشت. یک سمت این هاسونجی نرم و سمت دیگر آن زبر بود که خطاطی باید روی قسمت نرم کاغذ انجام شود. به ظرفی که جوهر مخصوص خطاطی در آن ریخته می‌شود، به زبان کره‌ای «پیارو» گفته می‌شود.

برای شروع خطاطی، بعد از آغشته کردن قلم مو به جوهر، باید جوهر اضافه گرفته شود که چکه نکند. این استاد کره‌ای اضافه کرد که با کم و زیاد کردن فشار دست هنگام خطاطی، خط به جا مانده نازک و ضخیم می‌شود و خط شما زیباتر می‌گردد.

پس از توضیحات، استاد از شرکت‌کنندگان خواست کسانی که می‌توانند نام خود را به کره‌ای بنویسند، خطاطی را شروع کنند و کسانی که نمی‌توانند، منتظر باشند تا به آنها آموزش داده شود. شاید تعجب کرده باشید ولی جالب است بدانید که بیشتر شرکت‌کنندگان در این کارگاه که گویا از دوست‌داران این زبان و فرهنگ بودند، می‌توانستند نام خود را به کره‌ای بنویسند. البته گزارشگر روزچین هم که از شیفتگان فرهنگ و زبان کره است، از این قاعده مستثنی نبود.

پس از تمرین، استاد این کارگاه روی بادبزن‌هایی که به عنوان هدیه به شرکت‌کنندگان داده شد، اسم هر شخصی را روی باد بزن به کره‌ای نوشت. در ادامه دفترچه یادداشتی هم به عنوان هدیه به شرکت‌کنندگان اهدا شد.

کارگاه نقاشی

در این کارگاه قطعات چوبی به شرکت‌کنندگان داده می‌شد که روی آن طرح از پیش آماده‌ای وجود داشت. بعد از آموزش استاد، شرکت‌کنندگان به رنگ کردن طرح از پیش آماده پرداختند.

کارگاه دستبندبافی

بافت دستبند در هفته تبادل فرهنگی ایران و کره جنوبی
بافت دستبند در هفته تبادل فرهنگی ایران و کره جنوبی

در کارگاه دستبندبافی به شرکت‌کنندگان، وسایل کار داده می‌شد. دستبندها با گره مخصوصی که توسط استاد آموزش داده شد، بافته می‌شد. در ساخت این دست بند از قلاب مخصوصی برای گره نهایی استفاده می‌شد. در توضیحات این دستبند آماده بود: «این دستبند مانند دو دست است که همدیگر را گرفته‌اند.»

کارگاه ساختن سنجاق سینه

وسایل ساخت این سنجاق سینه، دو قطعه‌ی فلزی و یک تکه پارچه‌‌ی دایره‌ای شکل بود. ابتدا دور تا دور پارچه‌ی کوک زده می‌شد. سپس قطعه‌ی فلزی گردی درون پارچه قرار داده میشد و پارچه را جمع کرده و دوباره کوک می‌زدیم. بعد از آن قطعه‌ی فلزی دیگر که قسمت سنجاق‌دار آن بود، با چسب به کار آماده شده چسبانده می‌شد.

نکته‌ی جالب توجه در این کارگاه مهربانی، حوصله و احترام بسیار زیاد اساتید کره‌ای به شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان بود. در گوشه و کنار نمایشگاه هم تابلوهای نقاشی، تابلوی خطاطی به زبان کره‌ای، لباس‌های سنتی کره به نام «هانبوک» و وسایل دست‌ساز مختلفی وجود داشت.

در ادامه‌ی این نمایشگاه روز هفدهم تیرماه، کنسرت «آریرانگ فانتزی» در تالار وحدت برگزار شد. محتوای این کنسرت اجرای قطعات سنتی توسط ارکستر سمفونی ملی کره جنوبی بود. امیدواریم از این گزارش روزچین لذت برده باشید. اگر شما هم در این نمایشگاه شرکت کرده‌اید، ما را در تجربیات‌تان شریک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان