ماهان شبکه ایرانیان

برترین فیلم‌های ایرانی پرفروش را بشناسید

دوستان کافه هفت سلام. این بار می‌خواهیم درباره فیلم‌های ایرانی پرفروش با هم کمی گپ بزنیم. پس از آشنایی با برترین فیلم‌های ایرانی پرفروش این پرسش‌ها را کنکاش می‌کنیم که به نظر شما پرفروش بودن یک فیلم به معنای خوب بودن آن فیلم است؟ اصلا خوب درباره یک فیلم به چه معناست و هر فیلم خوبی لزوما پرفروش خواهد بود؟

برترین فیلم‌های ایرانی پرفروش را بشناسید

دوستان کافه هفت سلام. این بار می‌خواهیم درباره فیلم‌های ایرانی پرفروش با هم کمی گپ بزنیم. پس از آشنایی با برترین فیلم‌های ایرانی پرفروش این پرسش‌ها را کنکاش می‌کنیم که به نظر شما پرفروش بودن یک فیلم به معنای خوب بودن آن فیلم است؟ اصلا خوب درباره یک فیلم به چه معناست و هر فیلم خوبی لزوما پرفروش خواهد بود؟ 

منتقد یا تماشاگر؟ مسئله این است!

معمولا فیلم‌ها را به دو گونه می‌توان ارزیابی کرد؛ نخست دیدگاه منتقدان درباره یک فیلم و امتیازی که بر اساس شاخص‌های کیفی مانند فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری، تدوین و موسیقی متن و … به یک اثر سینمایی داده می‌شود و دوم میزان استقبال مردم از یک فیلم سینمایی و موفقیت فیلم در گیشه.

برخی فیلم‌ها در طول تاریخ سینمای جهان و ایران توانسته‌اند هم نظر منتقدان را به خود جلب کنند و هم با اقبال عمومی روبرو شوند. اما معمولا این دو در کنار هم قرار نمی‌گیرند و پرفروش بودن یک فیلم لزوما به معنای بهتر بودن آن فیلم نیست.

از سوی دیگر، تعریف و تمجید منتقدان از یک فیلم هم به این معنا نیست که این فیلم در گیشه موفق خواهد بود. از آنجایی که اصولا هدف سینما سرگرم کردن مخاطب است، ما در این مطلب پرفروش بودن یک فیلم را معیار قرار می‌دهیم.

فیلم‌های ایرانی پرفروش
پولاد کیمیایی، حمید فرخ‌نژاد و ساعد سهیلی در نمایی از فیلم گشت 2

فیلم‌های ایرانی پرفروش که مرز 10 میلیار را شکستند

جدولی که در ادامه می‌بینید فهرست 12 فیلمی است که در سالهای اخیر توانسته‌اند بیش از 10 میلیارد تومان بفروشند و در گروه فیلم‌های ایرانی پرفروش قرار گیرند. سه فیلم کمدی، «نهنگ عنبر 2: سلکشن رویا»، «گشت 2» و «خوب، بد، جلف» در رتبه‌های اول تا سوم فیلم‌های پرفروش ایرانی قرار دارند.

رتبه نام فیلم کارگردان مجموع فروش (تومان)
1 نهنگ عنبر 2 سامان مقدم 20٬727٬035٬000
2 گشت 2 سعید سهیلی 19٬688٬415٬000
3 خوب، بد، جلف پیمان قاسم‌خانی 16٬287٬956٬000
4 فروشنده اصغر فرهادی 15٬714٬919٬000
5 محمد رسول‌الله مجید مجیدی 14٬620٬004٬000
6 من سالوادور نیستم منوچهر هادی 14٬330٬491٬000
7 سلام بمبئی قربان محمدپور 13٬674٬574٬000
8 50 کیلو آلبالو مانی حقیقی 13٬655٬948٬000
9 شهر موشها 2 مرضیه برومند 12٬500٬000٬000
10 ابد و یک روز سعید روستایی 11٬482٬886٬000
11 بارکد مصطفی کیایی 11٬187٬379٬000
12 اکسیدان حامد محمدی 10٬016٬021٬000

فیلم «نهنگ عنبر2» 20 میلیاردی شد!

فیلم «نهنگ عنبر 2» به کارگردانی سامان مقدم توانست از مرز 20 میلیارد تومان بگذرد و به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم دهه نود و دومین فیلم پرمخاطب دو دهه اخیر دست یابد و در نهایت عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند.

رکورد بیشترین مخاطب دهه نود به «اخراجی‌های 3» ساخته مسعود ده‌نمکی تعلق داشت. دو میلیون و 605 هزار نفر برای دیدن این فیلم به سینماها رفتند. استقبال مردم از فیلم سامان مقدم، موجب شد تا عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم دهه نود را از مسعود ده‌نمکی گرفته شود.

فیلم‌های ایرانی پرفروش
سام درخشانی، پژمان جمشیدی، ویشکا آسایش و حمید فرخ‌نژاد در نمایی از فیلم خوب، بد، جلف

رقابت بر سر صدرنشینی فیلم‌های ایرانی پرفروش در سال 96

فیلم «» اصغر فرهادی که در عرصه بین‌المللی نیز خوش درخشید در سال گذشته پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب گرفت. اما اکران فیلم «گشت دو» که با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود با استقبال مردم روبرو شد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کرد.

اما داستان به همینجا ختم نشد و فیلم «نهنگ عنبر 2» با بازی رضا عطران، ویشکا آسایش و مهناز افشار در گیشه موفق‌تر از فیلم «گشت ارشاد2» ظاهر شد و با شکستن رکورد 20 میلیارد تومان فروش توانست پرمخاطب‌ترین فیلم دهه 90 شود و در صدر فیلم‌های پر فروش ایرانی قرار گیرد.

اگر به فهرست پرفروش‌ترین‌ها نگاهی بیندازیم خواهیم دید فیلم‌های کمدی بیشتر با استقبال مردم روبرو بوده‌اند و توانسته‌اند مردم را به سینماها بکشانند.

فیلم‌های ایرانی پرفروش در جهان

شاید برای علاقمندان سینمای ایران جالب باشد که بدانند در فروش جهانی فیلم‌های ایرانی، فیلم «درباره الی» با فروش هفت میلیون دلاری و فیلم «جدایی نادر از سیمین» با فروش 19٬681٬680 دلاری بالاترین رتبه را به دست آورده‌اند.

اصغر فرهادی از معدود کارگردانان ایرانی است که فیلم‌هایش، هم توانسته است نظر منتقدان را به خود جلب کند هم در سطح جهانی خودی نشان بدهد و هم مردم را به سینماها بکشاند. فیلم‌هایی که جوایز ارزنده‌ای نظیر اسکار را به همراه داشته است.

فیلم‌های ایرانی پرفروش
پیمان معادی و لیلا حاتمی در فیلم جدایی نادر از سیمین

با توجه به اینکه نیمه دوم سال 96 نیز با اکران فیلم‌های جدیدی همراه خواهد بود باید دید آیا در فهرست فیلم‌های پرفروش ایرانی تغییری حاصل خواهد شد؟ با توجه به فیلم‌های در نوبت اکران بعید به نظر می‌رسد فیلم‌های نیمه دوم امسال بتوانند موفقیت فیلم‌های نام‌برده را تکرار کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان