بهترین غذاهای ایرانی و تنقلات سالم برای سفرهای تابستانی

بهترین غذاهای ایرانی در مسافرت‌های تابستانی ضامن سلامتی شما در طول سفر هستند. با فرا رسیدن فصل تابستان، سفرهای تابستانی هم شروع می‌شوند. استفراغ و مسمومیت از بیماری‌های شایع در سفرهای تابستانی است. ما در این مقاله سعی داریم بهترین غذاهای ایرانی و تنقلات سالمی که بهتر است در مسافرت نوش جان کنید را به شما معرفی کنیم.

بهترین غذاهای ایرانی و تنقلات سالم برای سفرهای تابستانی

بهترین غذاهای ایرانی در مسافرت‌های تابستانی ضامن سلامتی شما در طول سفر هستند. با فرا رسیدن فصل تابستان، سفرهای تابستانی هم شروع می‌شوند. استفراغ و مسمومیت از بیماری‌های شایع در سفرهای تابستانی است. ما در این مقاله سعی داریم بهترین غذاهای ایرانی و تنقلات سالمی که بهتر است در مسافرت نوش جان کنید را به شما معرفی کنیم.

باز هم تابستان شد و وقت سفرهای داغ تابستان. اگر یادتان باشد، چند هفته قبل جذاب‌ترین سفرهای تابستانی را معرفی کردیم. اکثر خانواده‌ها حداقل چند روزی از این فصل زیبا اما گرم را به مسافرت اختصاص می‌دهند. از مشکلات شایع بهداشتی که اغلب مردم در مسافرت به آن دچار می‌شوند، مسمومیت غذایی، اسهال و استفراغ است. این دست بیماری‌ها بیشتر به دلیل مصرف غذاهای فاسد رخ می‌دهد. برای داشتن مسافرتی سالم و بدون مسمومیت، چند نکته‌ی مهم بهداشتی را رعایت کنید.

نکات طلایی برای سفرهای تابستانی

آب

از مواد غذایی مهم و حساسی که مصرف بالایی در مسافرت‌ها دارد، آب است. دقت داشته باشید که در طول سفر از آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها ننوشید. اگر مجبورید حتما آن را بجوشانید و سپس مصرف کنید. همیشه بطری‌های آب بسته‌بندی شده با خود به همراه داشته باشید و از آنها استفاده کنید. این بطری‌ها را جلوی نور و تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید.

غذای رستوران‌ها

در طول سفر اگر مجبور شدید بهترین غذاهای ایرانی را در رستوران‌ها میل کنید، حتما به چند نکته دقت داشته باشید. رستورانی را انتخاب کنید که ظاهر آن از لحاظ تمیزی مناسب باشد، کارکنان آن تمیز و دارای کارت بهداشت معتبر باشند. داخل رستوران بهداشتی و تمیز باشد.

غذاهای کنسرو‌ی

اگر در مسافرت همراه خود غذاهای کنسرو شده دارید، حتما قبل از مصرف، 20 دقیقه آن را در آب جوش قرار دهید تا تمام باکتری‌های آن از بین برود. اگر به سلامت خودتان اهمیت می‌دهید کنسروهای باد ‌کرده و زنگ‌زده را دور بریزید.

ماست

ماست یکی از مواد غذایی سالمی است که همیشه کنار بهترین غذاهای ایرانی جای دارد. شما می‌توانید به جای سبزیجات و سالاد رستوران‌ها که احتمال آلودگی در آنها زیاد است، از ماست استفاده کنید. چون ماست باکتری‌های مفید روده را تقویت می‌کند و از اسهال و مسمومیت جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید همراه خود گوجه، خیار و لیموترش ببرید و با غذای رستوران مصرف کنید.

غذاهای نیم پز

برای نوش جان کردن بهترین غذاهای ایرانی از غذای خانه خودتان استفاده کنید. می‌توانید غذا را به طور کامل بپزید یا مواد آن را بردارید و در مقصد غذا را تهیه کنید. غذاها را به صورت نیم پز نبرید. از غذاهای مناسب برای راه می‌توان به کوکو، کتلت و تخم‌مرغ آپ پز اشاره کرد. مواد غذایی پخته‌شده را حتما در ظروف در دار قرار دهید. از گذاشتن آنها در گرما و تابش مستقیم نور خورشید در اتومبیل خودداری کنید.

کباب و غذاهای گوشتی

یکی از بهترین غذاهای ایرانی که تقریبا همه‌ی ما عاشقش هستیم، انواع کباب است. خیلی از ما ایرانی‌ها دوست داریم وقتی به گردش یا مسافرت می‌رویم بساط کباب و جوجه را پهن کنیم و از خوردن این غذای خوشمزه در طبیعت لذت ببریم. اما باید به چند نکته توجه کنیم. گوشتی که از منزل با خود می‌بریم حتما در ضرب در بسته و داخل یخ قرار داشته باشد.

از گوشت‌هایی که در فضای آزاد آویزان شده‌اند خریداری نکنید، چون آنها حاوی انواع میکروبها و تخم انگل‌ها هستند که با مصرف آن دچار بیماری خواهید شد.

اگر خواستید از کباب‌های سر راهی یا رستوران‌ها بخرید، دقت کنید که تمام قسمتهای آن کاملا پخته باشد. مخصوصا قسمت وسط گوشت. گوشت پخته‌شده رنگ قهوه‌ای به خود می‌گیرد. اگر قسمت داخلی گوشت، قرمز رنگ بود، پس کاملا نپخته است و احتمال آلودگی دارد. با مصرف گوشت خام شما دچار مسمومیت، اسهال، استفراغ، دل‌پیچه و دل درد خواهید شد.

آبدوغ خیار دوغ آبعلی
آبدوغ خیار یکی از بهترین غذاهای ایرانی در تابستان است.

آب دوغ خیار غذای محبوب تابستان

غذای حاضری بسیار خوشمزه با ظاهری دلنشین که مخصوص فصل گرما و عطش است. در تابستان اصولا اشتهایی برای خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری و گرم نداریم. بلکه بیشتر دوست داریم غذاهای سبک و کم کالری و آبکی مصرف کنیم تا هم آب بدنمان تامین شود و هم در گرمای تابستان، با خوردن آن احساس خنکی کنیم.

آب دوغ خیار مخصوصا اگر با دوغ محلی یا حتی  تهیه شده باشد، از پرطرفدارترین و بهترین غذاهای ایرانی است که مواد آن هم ارزان است و هم دم دست. این غذای خنک و آبکی از دوغ، ماست، خیار و سبزیجات معطر مثل نعنا، ریحان و ترخون و نان و آب درست می‌شود. البته بسته به سلیقه‌ی افراد کشمش، گردو، پودر گل محمدی هم به آن اضافه می‌کنند.

❌ بهتر است این مواد غذایی را مصرف نکنید!

ساندویچ‌ها

از خوردن ساندویچ‌هایی که در تهیه‌ی آنها از تخم مرغ، سوسیس، کالباس و مایونز استفاده شده است، خودداری کنید. این غذاهای حاضری اگر زود مصرف نشوند، به محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شوند. این مواد در گرمای تابستان مستعد فاسد شدن و ایجاد مسمومیت بالایی هستند.

غذاهای پرچرب

در تابستان از خوردن غذاهای پر چرب و سرخ‌شده خودداری کنید. غذاهای شور مثل سوسیس و کالباس مصرف نکنید. این مواد غذایی به اصطلاح سنگین هستند و دیر هضم. همچنین خوردن این مواد خواب آلودگی راننده را نیز در پی دارند.

انواع آش

هرگز غذاهایی مثل آش و خورشت‌های آبکی را به عنوان غذای سر راهی برندارید. محیط‌های مایع محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و میکروب‌ها هستند. غذاهایی را که همراه خود می‌برید حتما در محل خنک نگهدارید تا فاسد نشوند.

این غذاها را در مسافرت نخورید

سالاد اولویه، کباب کوبیده، سوسیس و کالباس از غذاهای حساس و مستعد به فاسد شدن هستند. تا جایی که می‌توانید با خیال راحت در مسافرت این غذاها را حذف کنید!

نوشیدنی‌هایی در کنار بهترین غذاهای ایرانی

بهترین نوشیدنی برای بهترین غذاهای ایرانی، دوغ‌های سنتی، کم‌نمک و بدون گاز هستند. برای اینکه از غذاهای خوشمزه ایرانی لذت ببریم و از مواد غذایی سالم آنها استفاده کنیم، بهتر است به جای نوشابه‌های گازدار و مضر، آب و دوغ‌های بدون گاز مصرف کنیم.

تنقلات مناسب و سالم برای سفر

در طول مسافرت از مصرف نوشابه‌های گازدار، چیپس، پفک، پفیلا و … خودداری کنید. این تنقلات خوشمزه هیچگونه ارزش غذایی ندارند. فقط کالری اضافه و مواد ناسالم به بدن شما وارد می‌کنند. میوه‌ها و آجیل‎ها بهترین جایگزین هستند. آجیل‌هایی مثل نخودچی، کشمش، خرما خشک، انجیر خشک، گردو، بادام، فندق، شیرینی‌های خشک یا تخمه‌ی کم نمک و آب برای مسیر خود بردارید.

با رعایت این نکات سفری سالم و پر از خاطرات خوش خواهید داشت.😉😍

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان