از مسابقات پرواز موشک کاغذی چه خبر؟

بدون روغن، بدون موتور، فقط با یک ورقه کاغذ معمولی و یک خلبان می‌توانید موشک کاغذی را به هوا پرتاب کنید. سرگرمی ساده‌ی دوران کودکی که به یک مسابقه‌ی هیجان‌انگیز تبدیل شده است. با روزچین همراه شوید تا جزییات بیشتری از این مسابقه‌ی مهیج بدست آورید.

از مسابقات پرواز موشک کاغذی چه خبر؟

بدون روغن، بدون موتور، فقط با یک ورقه کاغذ معمولی و یک خلبان می‌توانید موشک کاغذی را به هوا پرتاب کنید. سرگرمی ساده‌ی دوران کودکی که به یک مسابقه‌ی هیجان‌انگیز تبدیل شده است. با روزچین همراه شوید تا جزییات بیشتری از این مسابقه‌ی مهیج بدست آورید.

برای برخی موشک کاغذی فقط یک سرگرمی است. اما برای عده‌ای دیگر وسیله‌ای برای تحقیقات هوانوردی محسوب می‌شود. در نگاه اول ساختن یک موشک کاغذی ممکن است ساده به نظر آید، ولی همین موشک کاغذی ساده از قوانین پروازی پیچیده‌ای پیروی می‌کند.

از موشک‌های کاغذی شرکت کننده در مسابقات موشک کاغذی، برای ثبت رکوردهای جدید و ایده گرفتن برای ساخت هواپیماهای متفاوت بهره‌برداری می‌شود. با این حال هنوز هم این مسابقات ماهیت سرگرمی و تفریحی خود را حفظ کرده است.

مسابقات پرتاب موشک کاغذی

هنوز کسی نمی‌داند چه کسی این سرگرمی را برای اولین بار اختراع کرد، اما قدمت آن را تا زمان تخمین می‌زنند. مهندسان و دانشمندان از موشک کاغذی برای مطالعات آیرودینامیک پرواز استفاده می‌کنند. مسابقات جهانی پرتاب موشک کاغذی از سال 1984 آغاز شده و تا به امروز در اکثر کشورهای جهان برگزار می‌شود.

این مسابقات که شرکت در آن برای عموم مردم و علاقه‌مندان آزاد و عموما رایگان است، در سه رشته‌ی مسافت طی شده توسط موشک‌ها، مدت زمان پرواز و حرکت‌های آیرودینامیک برگزار می‌شود.

جمال جمالی در سال 2009 در مسابقات پرتاب موشک کاغذی کانادا توانست مقام نخست را در رشته‌ی حرکات آکروباتیک کسب کند. پرواز موشک کاغذی آقای جمالی آنقدر خوب بود که پای او را به اروپا هم کشاند.

شرایط عجیب شرکت در مسابقات

در مسابقات موشک کاغذی به صورت انفرادی و گروهی (دو نفره) می‌توان شرکت کرد. ولی برای حضور در این مسابقات باید شرایط جالب و عجیبی را رعایت کرد. از این شرایط می‌توان به ساخت موشک‌ها در محل مسابقه و در حضور داوران مسابقه اشاره کرد.

جالب است بدانید، شرکت کنندگان در یک فضای بسته که جریان بادی در آن وجود ندارد به مسابقه می‌پردازند. تنها وسیله‌ی لازم برای مسابقه، ورقه‌های کاغذ A4 هستند که از طرف مسئولین مسابقه حداکثر 3 برگه در اختیار مسابقه دهندگان قرار می‌گیرند. کاغذ به واسطه‌ی تاخوردگی می‌تواند در مسابقه شرکت کند و نباید بریدگی داشته باشد، یا چیزی به آن وصل باشد.

برگزاری مسابقات در ایران

این مسابقات مهیج و شاد از طرف نهادهای مختلف چندین دوره در ایران برگزار شده است. یکی از این نهادهای برگزار کننده دانشگاه تفرش بود. این دانشگاه در 21 اردیبهشت 1395 مسابقه‌ی پرتاب موشک‌های کاغذی را در محل این دانشگاه برگزار کرد. هدف از برگزاری این مسابقات، ترویج فرهنگ بازیافت بیان شده است. همچنین دانشگاه عواید جمع‌آوری شده از این مسابقه را به موسسه خیریه محک پرداخت کرد.

تازه‌ترین مسابقه‌ی پرتاب موشک در کشورمان توسط تیم رد‌لاین برگزار شد. این به تازگی طی دو روز در پارک فناوری پردیس تهران برگزار شد. شرکت کنندگان از طریق تبلیغات در فضای مجازی از این مسابقه اطلاع پیدا کرده و ثبت نام کردند. برنده‌ی این مسابقه آقایی با نام داریوش، 42 ساله بود. موشک داریوش با طی مسافت 26 متری توانست مقام اول را به خود اختصاص دهد.

هدف مسابقات موشک کاغذی

  • توسعه و گسترش اطلاعات عمومی مردم از دانش فضا
  • آشنایی با قوانین و مفاهیم پرتاب و حرکات پرتابی
  • تاثیر سرعت بر روند پرتاب موشک
  • تاثیرگذاری نیروهای وارده بر پرواز موشک مثل اصطکاک و جاذبه

خاطرات خوش موشک کاغذی

موشک کاغذی یا همان موشک‌بازی، یکی از سرگرمی‌های ما در دوران کودکی بود. نسل‌های زیادی با این اسباب بازی که با اصول (هنر کاغذ و تا) ساخته می‌شوند سرگرم شده است و برای خود خاطره‌ها ساخته‌اند. حتی بزرگتر هم که شدیم با هر کاغذی که دستمان می‌رسد موشک درست می‌کردیم و پروازش می‌دادیم.

موشک کاغذی ما را یاد کلاس درس و شوخی‌های دوران مدرسه می‌اندازد. وقتی معلم برمی‌گشت تا چیزی روی تخته سیاه بنویسد و ما هم از فرصت استفاده می‌کردیم و موشک کاغذی را به طرف هم پرتاب می‌کردیم. موشک بازی از کم هزینه‌ترین و سریع‌ترین بازی‌های دوران کودکی ما بود. یادش بخیر…😋

شاید با پرواز دادن موشک‌ها، پرواز در آسمان‌ها را در ذهن خود ترسیم می‌کردیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان