ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ شهر برتر دنیا برای زندگی شهری

اگر قرار باشد از بین شهرهای دنیا یکی را برای زندگی انتخاب کنید، انتخاب شما چیست؟ به تازگی واحد اطلاعات مجله اقتصادی اکونومیست گزارش ۱۰ شهر برتر دنیا برای زندگی شهری را به‌روزرسانی و این گزارش را برای سال ۲۰۱۷ ارائه کرده است

10 شهر برتر دنیا برای زندگی شهری

اگر قرار باشد از بین شهرهای دنیا یکی را برای زندگی انتخاب کنید، انتخاب شما چیست؟ به تازگی واحد اطلاعات مجله اقتصادی گزارش 10 شهر برتر دنیا برای زندگی شهری را به‌روزرسانی و این گزارش را برای سال 2017 ارائه کرده است. بر اساس رتبه‌بندی جدید، بهترین شهرها از نظر کیفیت زندگی مشخص شدند؛ بیایید با این 10 شهر برتر دنیا و چرایی انتخاب آنها آشنا شویم.بر اساس گزارش وضعیت جهانی زندگی در سال 2017، شهرهای واقع در استرالیا و کانادا وضعیت قابل توجهی دارند. 10 شهر برتر دنیا از بین 140 شهر انتخاب شده‌اند. این 140 شهر با توجه به 30 مولفه کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کارشناسان این 30 مولفه را در پنج طبقه‌ی ثبات اقتصادی، سطح بهداشت و درمان، فرهنگ و محیط‌زیست، آموزش و پرورش و زیر ساخت‌ها قرار داده‌اند. هر کدام از شهرها که از امتیاز کامل 100 بیشترین امتیاز را کسب کنند، وضعیت ثبات و مناسبی برای زندگی دارند.

ویژگی‌های لازم برای کسب عنوان برترین شهر دنیا

انتخاب 10 شهر برتر دنیا برای زندگی به تحقیق و آمارهای دقیق و درست زیادی نیاز دارد. برای انتخاب یک شهر به عنوان «بهترین» معیارهای مختلفی بررسی می‌شود. معیارهایی مثل طول عمر مردم آن شهر، وضعیت خوب اقتصادی و تعداد افراد شاغل، میزان دسترسی مردم به آب شرب سالم، ساختمان‌های استاندارد برای زندگی، وضعیت برق‌رسانی و اماکن عمومی. اماکن عمومی شامل؛ پارک‌ها، کتابخانه‌ها و اماکن ورزشی هستند که از لحاظ میزان کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آشنایی با 10 شهر برتر دنیا برای زندگی در سال 2017

ملبورن استرالیا برای هفتمین بار با امتیاز 97٫5 به عنوان اولین شهر برتر دنیا انتخاب شد. سازمان ملل متحد شهرهای واقع در دو کشور استرالیا و کانادا را جزء شادترین شهرهای جهان نیز معرفی کرد. کسب این عنوان سندی بر درستی انتخاب این شهرها به عنوان برترین شهرهای دنیا است.

شهرهای واقع در ایالات متحده آمریکا نسبت به سال‌های گذشته رتبه‌های پایینی کسب کردند. دلیل امتیاز کم شهرهای امریکا همانا ناآرامی‌های اخیر در این کشور است. ناآرامی‌هایی که در اعتراض به تبعیض نژادی، سیاه پوستان و خشونت پلیس آمریکا علیه آنان روی داده است.

مرگ و میر سیاه پوستان به دست پلیس، سیاست‌های تبعیض‌آمیز نسبت به مسلمانان، مهاجران و سیاه پوستان اعتراضاتی را در پی داشته است. این اعتراضات و ناامنی‌ها، شهرهای ایالات متحده را در لیست برترین‌ها پایین کشیده است. حال بیایید 10 شهر برتر دنیا را بیشتر بشناسیم.

1 – ملبورن، استرالیا

دیدنی ترین شهرهای جهان
ملبورن استرالیا

شهر ملبورن (Melbourne) در صدر لیست 10 شهر برتر دنیا قرار دارد. ملبورن دومین شهر استرالیا از نظر جمعیت است. این شهر از لحاظ هنر، آموزش، توریسم، بازرگانی و تفریح بهترین شهر استرالیا است. بسیاری از مراکز مهم فرهنگی جهان در ملبورن استرالیا قرار دارند. تا جایی‌که به عنوان پایتخت فرهنگ، هنر، مد و ورزش استرالیا از آن یاد می‌شود.

2 – وین، اتریش

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی - وین اتریش
وین اتریش

دومین شهر در لیست مجله‌ی اکونومیست، شهر وین اتریش است. وین (Vienna) پایتخت اتریش و نهمین شهر بزرگ اتحادیه‌ی اروپاست. امنیت پایدار این شهر، وضعیت مناسب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باعث شده بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی در این شهر مستقر شوند. سازمان‌هایی مثل سازمان ملل متحد، سازمان اوپک و .

3 – ونکوور، کانادا

بهترین شهرها برای زندگی شهری
ونکوور کانادا

ونکوور (Vancouver) کانادا یکی دیگر از شهرهایی است که برای زندگی توصیه می‌شود. بزرگترین منطقه‌ی شهری که در غرب کانادا قرار دارد. این شهر به دلیل شرایط مناسب زندگی و اماکن عمومی پیشرفته به عنوان میزبان بازی‌های المپیک زمستانی در سال 2010 انتخاب شد. این شهر بیشترین تنوع زبانی را دارد. 52 درصد مردم این شهر زبان مادری غیر از انگلیسی دارند.

4 – تورنتو، کانادا

بهترین شهرها با امنیت شغلی بالا
تورنتو کانادا

شهر تورنتو (Toronto) مرکز استان انتاریو و پایتخت اقتصادی کانادا محسوب می‌شود. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر کانادا  و بعد از مکزیکوسیتی، نیویورک و لس‌آنجلس چهارمین شهر پرجمعیت آمریکای شمالی است. این شهر از ساختمان‌های مدرن و فضای شهری مناسب برخوردار است. تورنتو یکی از فعال‌ترین شهرها از لحاظ فعالیت‌های اقتصادی است. بازار بورس تورنتو، وجود چندین شرکت بزرگ تجاری و پنج بانک بزرگ کانادا در این شهر آنرا از لحاظ فعالیت‌های اقتصادی در دنیا متمایز کرده است.

5 – کلگری، کانادا

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی
کلگری کانادا

کلگری (Calgary) مرکز انرژی کانادا است که به عنوان پنجمین شهر از 10 شهر برتر دنیا انتخاب شده است. بسیاری از کمپانی‌های نفت و گاز در این شهر فعالیت می‌کنند. این شهر دارای بیشترین افراد شاغل است. رودخانه‌ی بو (Bow River) از مرکز این شهر می‌گذرد و در اطراف آن مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری وجود دارد. این رودخانه از نمادها و جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. آینده‌ی رو به رشد و ظرفیت‌های بالای اقتصادی یکی دیگر از چشم‌اندازهای زندگی در این شهر است.

6 – آدلاید، استرالیا

10 شهر برتر دنیا برای زندگی بهتر
آدلاید استرالیا

شهر آدلاید (Adelaide) دومین شهر کشور استرالیا است که در لیست 10 شهر برتر دنیا برای زندگی قرار گرفته است. این شهر ساحلی میزبان بسیاری از فستیوال‌های هنری و ورزشی جهان است. میوه‌ها و مواد غذایی با کیفیت این شهر به سراسر دنیا صادر می‌شوند که باعث ایجاد شرایط شغلی مناسب برای مردم شده است. اسم این شهر به افتخار همسر آلمانی شاه ویلیام چهارم، «آدلاید» گذاشته شده است.

7 – پرت، استرالیا

برترین شهرهای دنیا برای زندگی
پرت استرالیا

شهر پرت استرالیا هفتمین شهر انتخاب شده‌ی مجله‌ی اکونومیست در لیست 10 شهر برتر دنیا است. شهر پرت (Perth) سال‌هاست به عنوان بهترین شهر استرالیا برای کسب و کار و تجارت شناخته می‌شود. پرت استرالیا به دلیل داشتن امنیت پایدار به یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی شغل‌های جدید تبدیل شده است. این شهر در سال 1829 توسط کاپیتان اسکاتلندی نیروی دریایی بریتانیا ساخته شد.

8 – آوکلند، نیوزیلند

برترین شهرهای دنیا با کیفیت زندگی بهتر
اوکلند نیوزیلند

آوکلند پرجمعیت‌ترین شهر نیوزیلند و یکی از زیباترین شهرهای این کشور است. شهر آوکلند (Auckland) یکی از سالم‌ترین و بهترین مناطق آب و هوایی جهان را دارد. این شهر دارای بزرگترین بندر در نیمکره‌ی جنوبی است. آوکلند بالاترین سرانه‌ی قایق‌های بادبانی را دارد و یکی از امن‌ترین شهرهای دنیاست.

9 – هلسینکی، فنلاند

شهرهای برتر دنیا برای زندگی
هلسینکی فنلاند

نهمین شهری که در لیست 10 شهر برتر دنیا برای زندگی قرار دارد از کشور فنلاند است. شهر هلسینکی (Helsinki) پایتخت فنلاند در زمره‌ی بهترین شهرهای دنیا از لحاظ کیفیت زندگی قرار دارد. این شهر شمالی‌ترین منطقه‌ی کره‌ی زمین است. هلسینکی یکی از مناطق مورد توجه اقتصادی، هنری و فرهنگی دنیاست.

10 – هامبورگ، آلمان

10 شهر برتر دنیا برای زندگی بهتر
هامبورگ آلمان

دهمین شهر در لیست برترین شهرهای دنیا، شهر هامبورگ آلمان است. هامبورگ (Hamburg) دومین شهر بزرگ آلمان و هشتمین شهر بزرگ اتحادیه‌ی اروپاست. هامبورگ دروازه‌ی آلمان به دنیا محسوب می‌شود. این شهر سومین شهر بندری آلمان است. هامبورگ با دو میلیون جمعیت و 180 ملیت بزرگترین تنوع فرهنگی را دارد. این شهر یکی از بزرگترین شهرهای رسانه‌ای آلمان هم هست. حدود 130 هزار نفر در بخش رسانه‌ای شهر مشغول به کار هستند.

تغییرات مهم امسال : صعود چند پله‌ای تهران

برترین شهرهای دنیا برای زندگی بهتر
تهران ایران

در این رتبه‌بندی جایگاه دمشق سقوط فاحشی داشته است. دمشق یکی از زیباترین شهرهای دنیا و جهان اسلام، اکنون پس از یورش‌های دد منشانه داعش، بسیار تخریب شده. شهر تهران صعود قابل توجهی داشته است و بیشتر از سایر شهرها در سال‌های اخیر پیشرفت کرده است.

شهرهای دوبی، آبیجان (ساحل عاج)، حراره (زیمباوه) نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بودند. شهرهای آبوجا (نیجریه)، طرابلس (لیبی)، داکا (بنگلادش) و پاپوآ در گینه در جایگاه‌های پایین این رده‌بندی قرار گرفته‌اند و برای زندگی چندان مناسب نیستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان