پرورش و نگهداری بونسای

بُن‌سای یا دارْسان درخت‎های کوچک ژاپنی هستند که در گلدان پرورش داده می‌شوند. این گیاهان به صورت کوتاه قامت پرورش داده می‌شوند، به طوری که در سنین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سالگی، چیزی در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر قد دارند. در ادامه این نوشته در مورد پرورش و نگهداری بونسای خواهیم گفت. پس تا انتها همراه روزچین باشید.

پرورش و نگهداری بونسای

بُن‌سای یا دارْسان درخت‎های کوچک ژاپنی هستند که در گلدان پرورش داده می‌شوند. این گیاهان به صورت کوتاه قامت پرورش داده می‌شوند، به طوری که در سنین 100 تا 200 سالگی، چیزی در حدود 30 تا 60 سانتی متر قد دارند. در ادامه این نوشته در مورد پرورش و نگهداری بونسای خواهیم گفت. پس تا انتها همراه روزچین باشید.

نحوه پرورش و نگهداری بونسای در خانه

اجازه دهید با مهم‌ترین تکنیک نگهداری بونسای شروع کنیم؛ هرس کردن. هرس کردن در مراقبت از درختان کوچک و شکل دادن به آنها بسیار اهمیت دارد. بهار و تابستان فصل‌های مناسبی برای هرس کردن است. اگر چه واقعا بدون دیدن درخت غیرممکن است به شما بگویم کدام شاخه‌ها را هرس کنید، اما نمونه‌ای از شاخه‌هایی که باید حذف شوند عبارتند از:

  • اگر دو شاخه در یک ارتفاع قرار دارند، یکی را نگه داشته و دیگری را هرس کنید.
  • شاخه‌های با پیچ و تاب غیرطبیعی را هرس کنید.
  • شاخه‌های ضخیم نامناسب در بالای گیاه را هرس کنید.

 

تکنیک مهم دیگر در شکل‌دهی ، سیم‌کشی آن است. با پوشاندن آلومینیوم آنودیزه با دقت در اطراف شاخه‌ها می‌توان آنها را خم کرده و شکل داد. سیم‌بندی را در تمامی فصول سال می‌توان انجام داد، اما قبل از این که شاخه‌های ضخیم‌تر زخمی شوند، آن را باز کنید.

این که درختان بونسای به چه میزان آب نیاز دارند، اغلب به طیف گسترده‌ای از عوامل بستگی دارد، شامل اندازه گلدان، خاک، آب و هوا و گونه درخت. آب دادن بیش از حد می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود که یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ این درخت است.

درخت‌های بونسای که در گلدان‌های کوچک قرار داده می‌شوند، خیلی آسان خشک خواهند شد. یک قانون مهم در آبیاری این است که مکررا درخت را چک کنید و ببینید چه زمانی خاک به طور مناسبی آب را جذب کرده است. هنگامی که خاک کمی خشک شد، آب بریزید و این کار را به صورت یک کار روتین و معمولی انجام ندهید.

انتخاب خاک مناسب و عوض کردن خاک گلدان برای محافظت از درخت شما بسیار مهم است. یک بونسای زمانی نیاز به عوض کردن خاک پیدا می‌کند که ریشه‌ها در اطراف خود به صورت دایره‌ای پیچ می‌خورند. انتخاب مخلوط مناسب خاک برای سلامت درختان بونسای ضروری است. مخلوط آکاداما، پمیس و سنگ گدازه به نسبت 2، 1 و 1 برای اکثر درختان مناسب است.

در کنار آبیاری و عوض کردن خاک، بارور شدن مورد مهم دیگری است که باید به خاطر داشته باشید. از آنجا که درختان در گلدان‌های کوچک، با فضای کم و مواد مغذی موجود، قرار می‌گیرند، بارور شدن به طور مرتب در فصل رشد درخت، کلید حفظ سلامتی آنها است.

تغذیه مرتب بونسای در طول فصل رشد، برای زنده ماندن آن بسیار مهم است. درختان عادی می‌توانند ریشه‌های خود را به دنبال مواد مغذی گسترش دهند، اما بونسای در گلدان کوچک قرار داده می‌شود و برای اینکه خاک دوباره از مواد مغذی پر شود، نیاز به باروری دارد.

بونسای خود را همان گونه که در بسته‌بندی کود ذکر شده تغذیه کنید. استفاده از کودهای جامد کمک می‌کند تا با استفاده از پوشش کود از قرار گرفتن آن در جای مناسب مطمئن شوید. هرگز درختان خود را بیش از حد تغذیه نکنید، زیرا این امر عواقب جدی برای سلامتی بونسای در پی خواهد داشت.

قرار دادن گیاهان خانگی در محیط بیرون، مطمئنا باعث از بین رفتن آنها خواهد شد. درختان مناطق گرمسیری به طور کلی نیاز به نور زیاد و درجه حرارت بالا دارند و اگر شما در منطقه گرم زندگی می‌کنید، می‌توانند در بیرون از منزل قرار بگیرند.

از آنجا که بونسای در گلدان کوچک قرار داده می‌شود، در مواقعی که در فصل زمستان هوا بسیار سرد می‌شود، بونسای شما نیاز به مراقبت بیشتری در برابر سرما دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر