مقدمهدر زمینه تیونینگ و در مقالههای مختلفی که قبلا منتشر کردیم به سراغ خودروهای تیونینگ شدهی مختلفی رفته ایم اما اینبار یکی از خودروهای تولید داخل ولی محبوب و خوشنام را برایتان تدارک دیده ایم و بنا داریم تا به صورت مختصر نگاهی کوتاه بر این خودرو، تغییرات و تواناییهای آن داشته باشیم. این خودرو 206+ است که در بازار داخل آن را 207 خطاب میکنند. خودرویی که امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد، با صرف هزینههای سنگین توانسته به یک خودروی پرآپشن و همچنین از لحاظ فنی به یکی از خودروهای قدرتمند شهری تبدیل شود.
پیشرانه این 207 برگرفته از نمونه 206RC است که با حجم موتور 2 لیتر قادر به تولید توان 175
اسب بخار است و هم در ایران و هم در خارج از کشور رقیب سر سخت بسیاری از برندهای هم ردهای خود است.
چهره و بدنه خودرودر ابتدا به سراغ چهره خودرو میرویم. در نمای رو به رو میتوان توری خطی سپر را دید که متعلق به نمونه اصلی 206+ است و چراغهای نئونکشی شده با کاور تیره که نمای زیبایی به جلو خودرو بخشیده است.
پژو 207
کمی بالاتر برف پاککنهای متفاوتی نصب شده که به دلیل وجود سه پایه قادر است مساحت بیشتری از شیشه جلو را تمیز کند. شیشه جلو از نمونههای UV بوده و از سوزاندن و رد شدن اشعههای مضر نور خورشید جلو گیری میکند. کمی به اطراف میرویم و راهنمای نارنجی رنگ روی گلگیر را شاهد هستیم که باز هم برگرفته از نمونههای مدل RC هستند.
پژو 207
رینگ سایز 17 برندFOND METAL ایتالیایی که با لاستیک 205 میلیمتری در پهنا و 40 میلیمتری در ارتفاع به خودرو جلوهایی جذابتر بخشیده و همچنین نکته دیگری که در همین اطراف نقش زیادی در پایینتر و زیباتر نشان دادن خودرو را دارد. گل پخشکنها اورجینال 206+ است که این بار از نمونه کوتاه آن استفاده شده است. همچنین کمی بالاتر آینههای جانبی که به صورت تاشو برقی هستند از نمونه نکات ریزی هستند که باید به آنها اشاره کنیم.
پژو 207
بر روی بدنه هم تعدادی از قطعات 206RC دیده میشود مثل دستگیره دربها، درب فلزی باک، آنتن روی سقف و همچنین بالچه روی درب صندوق که همگی دست به دست هم دادهاند تا از این 207 یک خودروی خاص بوجود آید. نکته بعدی روی درب صندوق و بالای پلاک به جای فلاپ خود خودرو از فلاپ قفل دار نمونه RC استفاده شده و در گوشه کنار صندوق هم از لوگو GTI و 206+ استفاده شده است.
در نمای عقب منبع اگزوز با خروجی 2 لول را شاهدیم که بالای سراگزوز ها از یک واشر حرارت گیر مخصوص RC استفاده شده است.
کابیندرب خودرو را باز کرده و بر روی صندلیهای مدل 206 نسخه XSI مینشینیم. نکته قابل ذکر وجود سیستم گرمکن صندلی است که در روزها و شبهای سرد به کار میآید. همچنین صدای سیستم صوتی به گوش میرسد و کمی صدا را زیاد کرده و میبینیم که از وضوح بالایی برخوردار است. سیستم صوتی استفاده شده در این خودرو انتخابی برند JBL است که وجود 6 بلندگو و یک ساباکتیو در داخل صندوق عقب که تمامی به شکل فابریک بر سر جای بلندگوهای قبلی نصب و ساب در کنار گوشه سمت راست صندوق نصب میشود و این هم باز یکی دیگر از آپشنهای 206RC است که روی این خودرو نصب شده است.
در داخل اتاق قطعات زیادی به چشم میخورد و از جمله آنها قاب پشت آمپر از جنس چرم، سر دنده پژو 208، فرمان اصلی 206+ و ترمز دستی با دکمه کروم رنگ نمونه 206RC، ست روپدالیهای RC که دارای رنگ کرومی هستند، دکوراتیو یا قابهای استفاده شده بر روی جلو داشبورد طرح کربن، پرده شیشه عقب، موکت کف پایی اورجینال 206+ و دستگیره قفلدار کروم رنگ درب داشبورد و کور کن فندک، آینه وسط فتوکرومیک که در شب به هنگام روشن بودن چراغ خودرو پشتی این آینه به شکل خودکار تیره شده و از بازتاب نور به چشم راننده جلوگیری میکند. مورد بعدی سنسور نور و باران است که به هنگام تاریک شدن هوا و بارانی شدن به شکل اتومات چراغها روشن و برف پاککن شروع به عملیات پاکسازی میکند. صفحه نمایش LCD مدل Bکه توسط آن بعضی از موارد مثل مصرف سوخت و ... را میتوان محاسبه و اندازه گرفت نیز روی این خودرو نصب شده است.
پژو 207
آپشن کار آمد دیگر وجود و نصب کروز کنترل است که برای ثابت نگه داشتن سرعت در یک مقدار مشخص و در مسیرهای صاف و بلند است که دیگر راننده پدال را رها کرده و این سیستم گاز را در نقطه مشخص شده نگه میدارد. و بسیاری از آپشنهای دیگر که همگی از آپشنهای موجود با قابلیت نصب روی مدلهای 206 و 207 هستند. شاید شنیده باشید یا خودتان تجربه کرده باشید که 206 ها از تعادل دلچسبی برخوردار نیستند و آمار واژگونی آنها زیاد است به همین دلیل از سیستم
ESP یا پایداری در این خودرو استفاده شده که در هنگام روشن بودن آن عملکرد مناسبی داشته و خودرو به هیچ عنوان منحرف نمیشود.
پژو 207
برای سیستم امنیتی از دزدگیر برند TEXTON استفاده شده که این مورد هم باز یکی دیگر از آپشنهای 206+ است که قابل خریداری میباشد.
قوای محرکهبه سراغ بخش فنی میرویم که در حقیقت اصل ماجرا و دلیل ما برای معرفی این خودرو است. درب موتور را بالا زده و با یک موتور بزرگ سایز 2 لیتری مواجه میشویم که همانطور که گفتیم 175
اسب بخار سر چرخها بازدهی دارد و در بخش انتقال قدرت هم از گیربکس مدل 307GTI استفاده شده که ضریب دنده ریزتری نسبت به گیربکس اصلی برخوردار است.
پژو 207
برای بهبود هوای ورودی و خنکتر بودن آن از یک رم ایر یا کیت هوای اسپرت استیل استفاده شده و همچنین در قسمت ECU آن از یک چیپ و برنامهریزی قویتر استفاده شده که بتوان قدرت بیشتری از موتور گرفت. شاید استفاده از این پیشرانه در یک خودرو هاچ بک شهری به علاوه جذابیت در قوای خروجی، کمی هم خطرناک باشد و مطمئناً استفاده از تمام این نیرو احتیاج به تمرین و تجربه دارد. همچنین نصب کردن چنین پیشرانه ای روی پژو 207 نیز احتیاج به تخصص دارد و توصیه می کنیم اگر قصد چنین کاری دارید، حتماً توسط متخصص مجرب انجام شود. اما در مورد هزینهی انجام چنین تغییرات گستردهای نیز باید گفت که به هیچ وجه ارزان قیمت نیستند و برای خودروی مورد بحث هزینهای در حدود 70 میلیون تومان را در بر داشته است که البته این 70 میلیون تومان شامل قیمت خود خودرو نیز میشود.
در پایان از جناب آقای خشایار بابت در اختیار قرار دادن خودرویشان به تیم
خودروبانک تشکر میکنیم.