اصول کاشت کاهو

آنهایی که مساحت‌های کوچک را برای کاشتن انتخاب کرده‌اند، مهارت‌های لازم را در این زمینه به مرور بدست آورده‌اند و می‌دانند چگونه از هر بخش باغچه‌ کوچک خانه حتی بالکن و پشت پنجره‌های آفتابگیر برای کاشت سبزیجات استفاده نمایند .

اصول کاشت کاهو

مهندس حسن بنی هاشمی

 آنهایی که مساحت‌های کوچک را برای کاشتن انتخاب کرده‌اند، مهارت‌های لازم را در این زمینه به مرور بدست آورده‌اند و می‌دانند چگونه از هر بخش باغچه‌ کوچک خانه حتی بالکن و پشت پنجره‌های آفتابگیر برای کاشت سبزیجات استفاده نمایند که محصول و ثمره‌ رضایت‌بخشی را به بار آورند، ولی برای تازه‌کاران تذکر یکی دو نکته مفید به نظر می‌رسد.

1- برای زیباسازی نمای باغچه‌ کوچک، کاشتن سبزیجات و گل‌های خوراکی و دارویی بر کاشت سایر گل‌ها ارجحیت دارد.

2- گیاهانی باید برای کاشتن انتخاب شوند که محصول و ثمره آنها بتواند در سبد غذایی روزانه خانواده‌ پرورش‌دهنده آن جایی داشته باشد.

روش‌های دیگری هم برای عملی کردن این منظور وجود دارد.

جعبه‌های چوبی یا پلاستیکی باریکی که بر لبه پنجره‌ها قرار داده می‌شوند، گلدان‌هایی که آویخته می‌گردند و حتی گونی‌های نایلونی (نه کنفی) بستری برای کاشت سبزیجات را فراهم می‌آورند که تازه‌کاران به کشت و کار سبزیجات را به سوی خود فرا می‌خوانند که می‌توانند با علاقه، پشتکار و ابتکار در روندی منظم از مزرعه کوچک خود محصولاتی برداشت نمایند که محصول تولید شده را هر چه تازه‌تر و سریع‌تر به آشپزخانه انتقال داده و در برنامه غذایی روزانه خانواده گنجانیده و به مصرف برسانند.

  کاهو 

شواهد گویای آن است که این گیاه اولین‌بار در مصر مشاهده شده و در مورد موطن اصلی این گیاه نظرهای متضادی وجود دارد. برخی مبدا آن را نواحی دریای مدیترانه و آسیای صغیر و بعضی دیگر آن را در اروپای جنوبی، مصر و آفریقای شمالی می‌دانند.

گیاهی است یکساله و از گیاهان فصل خنک می‌باشد، در صورت وجود هوای گرم قبل از رشد برگ‌ها تولید ساقه گل‌دهنده نموده و برگ‌های آن طعم تلخی پیدا می‌کنند.

کاهو را هم از طریق کشت در زمین اصلی و هم از طریق کشت در خزانه و انتقال آن از خزانه به زمین اصلی می‌توان کاشت، ولی طریقه کشت اخیر رایج‌تر است. چون ریشه کاهو سطحی می‌باشد، بنابراین در خاک‌هایی که نگهدارنده رطوبت هستند بخوبی رشد می‌نماید. دمای ایده‌آل برای کاشت آن 10 تا 25 درجه سانتیگراد است.

کاهو را در زمینی که خاکی سیاه نیمه سنگین و یا لومی رسی و پر از کود و دارای مواد آلی است در پاییز و بهار به صورت خطی بکارید. خاک سنگین و رسی به علت نگهداری آب در خود، باعث سوختگی نوک برگ‌ها می‌گردد و از آنجا که به علت کوتاه‌ بودن دوره رویش آن از کود حیوانی در زمان رشد کاملا در دسترس گیاه قرار نمی‌گیرد،

از آن خودداری نموده و از کود شیمیایی جامع به مقدار کافی استفاده نمایید تا به نحو بهتری بتوانند ریشه‌های سطحی از آن بهره بگیرند. فاصله ردیف‌ها را حدود 25‌سانتیمتر و فاصله بوته‌ها را نیز حدود 15 سانتیمتر در نظر بگیرید.

بذر کاهو اکثراً به رنگ خاکستری نقره‌ای و در بعضی از انواع به رنگ سیاه، قهوه‌ای و یا زرد می‌باشد. کاهو را در نواحی گرمسیری در پاییز و زمستان و در مناطق سردسیر در فصل بهار یا پرورش نشاء در خزانه و یا با بذرپاشی در زمین اصلی می‌کارند.

مقدار بذر مورد نیاز برای یک متر مربع حدود 6 گرم است.

  سلام. لطفا شرایط کاشت سبزی گشنیز را در تراس آپارتمانی بفرمائید. حداقل فضای گلدان چقدر است؟ فاصله بذرها و آبیاری چگونه باید باشد؟     

 سلام. جعبه‌های سفالی آماده در گل‌فروشی‌ها بهترین وسیله برای کاشت سبزی‌ها می‌باشند. خاک باغچه برای کاشت سبزی‌ها مناسب است. فاصله بذرها در دفعه اول باید یکدست و یکنواخت باشد، ولی در دفعه دوم و سوم، بهتر است از روش‌های خطی استفاده شود. آبیاری بذرها نیز باید تا زمانی که بذرها سبز نشده‌اند، هر روز و با آبفشان انجام شود، ولی بعد از سبز شدن بذرها، آبیاری باید یک روز در میان باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر