آشنایی با گیاهان آپارتمانی آگلونمـا

گونه‌های مختلف این گیاه که بومی کشورهای فیلیپین و مالزی می‌باشند

آشنایی با گیاهان آپارتمانی آگلونمـا

مهندس حسن بنی‌هاشمی  مولف کتاب آموزش، پرورش و تکثیر گیاهان آپارتمانی

آگلونما (Aglaonema) ، خانواده Araceae
گونه‌های مختلف این گیاه که بومی کشورهای فیلیپین و مالزی می‌باشند عبارتند از درخت همیشه سبز چینی (A.commuratum)  و بوته همیشه سبز خالدار چینی  (A.costatum)  و بوته همیشه سبز چینی (A.crispum) یا (A.Lilian). آگلونماها گیاهان سرسخت و خشنی هستند که در زوایای نیمه‌تاریک خانه که گیاهان لطیف قادر به تحمل آن شرایط نیستند، به خوبی رشد می‌کنند.

همه گونه‌هایی که در بالا ذکر شد حتی در آب هم به خوبی زیست می‌کنند. سه نوع از گونه (A.commutatum) یا همیشه سبز چینی تا ارتفاع 30 الی 60 سانتیمتر قد می‌کشد و برگ‌های نیزه شکل به رنگ سبزه تیره دارند که طولشان به 15 تا 20 و پهنای‌شان به 5 تا 8 سانتیمتر قد کشیده و برگ‌هایی نیزه شکل به رنگ سبز تیره دارند که طولشان به 15 تا 20 و پهنایشان به 5 ته 8 سانیتمتر می‌رسد.

نوع دیگر که (Commutatum Macotaum) نامیده می‌شود رگه‌های میله‌گونه و نقره‌ای رنگی بر روی برگ‌هایش دیده می‌شود. نوع دیگری به نام «راجای سفید» است با لکه‌های سفید و بزرگ در طول برگ‌های آن پخش شده است و نوعی دیگر «پیوتر» نام دارد که از لکه‌های نقره‌ای رنگ روی برگ‌هایش شناخته می‌گردد.

دوگونه کوچک‌تر نیز در میان انواع مختلف این گیاه دیده می‌شود که طول قامت‌شان به 30 سانیتمتر می‌رسد یکی دیگر از انواع آگلونما «ملکه نقره‌ای»  (Silver Queen)  می‌باشد که زیبایی خیره کننده‌ای دارد و دیگری (Commutatumg Freubii) است که برگ‌هایی به رنگ سبز مایل به آبی دارد. گیاه همیشه سبز خالدار چینی رشدی بطئی دارد و ارتفاعش به ندرت به 25 سانتیمتر می‌رسد. طول برگ‌های قلب شکلش به 15 و پهنایشان به 11 سانتیمتر می‌رسد.

برگ‌های براق و سبز رنگ این گیاه که با خال‌ها و رگبر‌گ‌های مرکزی سفیدی آراسته شده حالتی متراکم دارند. تنومندترین گونه آگلونما (A.crispum) نام دارد که 90 سانتیمتر بلندی آن است و به همین اندازه نیز پخش می‌شود ساقه‌های این گیاه به نحو متراکمی از برگ‌های ضخیم و چرم مانند پر شده که طولشان بین 20 تا 30 سانتیمتر و عرض‌شان بین 10 تا 13 سانتیمتر می‌باشد. رنگ سبز حاشیه و شیارهای رگ‌برگها از رنگ سبز آن ملایم‌تر است.

(A.modestum)  اولین گونه از آلگونماهاست که برای باغبانان غرب شناخته شد. ارتفاع این گیاه به 60 تا 90 سانتیمتر می‌رسد این گیاه برگ‌هایی لاغر و چرم مانند و گُوِه‌ای شکل دارد که نوک آنها کم‌کم باریگ و گاهی خمیده می‌شود.

مراقبت

 نور: این گیاهان در نور پنجره‌های شمالی به خوبی رشد می‌کنند. حداقل میزان نور مصنوعی برای آنها صدوپنجاه شمع است گونه‌های خالدار به نور کمتری نیاز دارند.

 درجه ‌حرارت: درجه حرارت مناسب این گیاهان در شب بین 20 تا 25 درجه و در روز 25 تا 30 درجه سانتیگراد است.

 آبیاری: خاک گلدان‌ها همیشه باید مرطوب بماند.

 کود: گیاهان تازه خریداری شده و تازه کاشت را تا شش ماه نباید کود داد. در موارد دیگر هم هر دو ماه یکبار کود دادن کافی است.

 تعویض گلدان‌ها: تعویض گلدان‌ها در هر فصلی در مکانی سربسته امکان‌پذیر است.

 نوع‌ خاک: خاک آن از 2 پیمانه پیت موس یا خاک برگ، 2/1 پیمانه برگ چنار نیمه پوسیده و یک پیمانه ماسه شکسته یا پرلایت ترکیب می‌شود که به هر سطل 4لیتری از این ترکیب دو قاشق چایخوری کود جامع شیمیایی باید افزوده شود از خاک‌های بسته‌بندی شده مرغوب که موارد مصرف کلی دارند نیز می‌توان استفاده کرد.

 روش تکثیر: تکثیر این گیاهان در هر فصلی با روش خوابانیدن هوایی و یا با روش قلمه‌زنی ساقه‌ای در محیطی مساعد عملی می‌باشد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر