به مناسبت ۴۰ سالگی Annie Hall: ده نکته که درباره آن نمی‌دانستید

در طول پنج دهه گذشته وودی آلن Woody Allen، فیلم‌ساز نیویورکی، فیلم‌های زیادی از کمدی‌های مضحک تا فیلم‌های جنایی ساخته است اما هیچ‌کدام مشهورتر یا محبوب‌تر و به شکل گسترده‌ای مورد تحسین قرارگرفته‌تر از «آنی هال»Annie Hall نیست

در طول پنج دهه گذشته وودی آلن Woody Allen، فیلم‌ساز نیویورکی، فیلم‌های زیادی از کمدی‌های مضحک تا فیلم‌های جنایی ساخته است اما هیچ‌کدام مشهورتر یا محبوب‌تر و به شکل گسترده‌ای مورد تحسین قرارگرفته‌تر از «آنی هال»Annie Hall نیست. این فیلم با نقش‌آفرینی درخشان آلن و دایان کیتون Diane Keaton و بازیگران بزرگ دیگر در نقش‌های مکمل، درباره رابطه عاشقانه بین آنی هال Annie Hall و الوی سینگر Alvy Singer است و در کنار این، فیلم به مسائلی چون جنسیت، روانکاوی و مدرنیسم می‌پردازد؛ آن‌هم خیلی پیش‌تر از آنکه دیگر فیلم‌سازان درباره چنین مسائلی فیلم بسازند.
وودی آلن دو اسکار اول خود را (بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اورجینال) برای این فیلم گرفت که قوانین فیلم‌های کمدی رمانتیک را تغییر داد.
اما همه طرفدار این فیلم پیشگامانه نبودند از جمله خود وودی آلن. به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد این فیلم به نکاتی درباره حواشی و داستان‌های پشت‌صحنه آن می‌پردازیم که احتمالاً نمی‌دانستید.1 ـ داستان فیلم قرار نبود یک کمدی رمانتیک درباره رابطه باشد
فیلم‌نامه اولیه یک داستان درام با مرکزیت یک قتل مرموز بود. کمدی و رومانس در پس‌زمینه قرار داشت. بعدها انجمن نویسندگان آمریکا به آن لقب خنده‌دارترین فیلم‌نامه‌ای که تاکنون نوشته شده داد.
2 ـ نام فیلم قرار بود Anhedonia باشد
اسم فیلم در ابتدا Anhedonia بود؛ یک اصطلاح برای ناتوانی در لذت بردن اما بازاریاب‌ها نگران بودند که کسی معنای آن را نفهمد. درنتیجه نویسنده دیگر فیلم، مارشال بریکمن Marshall Brickman اسم‌های دیگری پیشنهاد داد از جمله It Had to be Jew, Rollercoaster Named Desire and Me and my Goy درنهایت اسم فیلم شد آنی هال.3 ـ صحنه معروف کوکائین تصادفی بود
در این صحنه کاراکتر آلن، الوی سینگر، تصمیم می‌گرید که برای یک‌بار مصرف کوکائین را امتحان کند اما عطسه می‌کند و مواد دوستش را به باد می‌دهد. این اتفاق در فیلم‌نامه نوشته نشده بود. این اتفاق در تمرین به شکل تصادفی رخ می‌دهد و باعث خنده زیادی می‌شود و در نتیجه این صحنه را در فیلم نگه می‌دارند.
4 ـ این سودآورترین فیلم وودی آلن است
هزینه ساخت فیلم 4 میلیون بود و 38251425 دلار فروش داشت. هنگامی که این رقم را با نرخ تورم امروز تطبیق دهید متوجه می‌شوید که این پرفروش‌ترین فیلم آلن تاکنون بوده.
5 ـ تیپ افسانه‌ای آنی هال نزدیک بود هرگز به وجود نیایددایان کیتون خود لباس‌های شخصیتش را انتخاب کرد؛ شلوار گشاد، کروات، جلیقه، کلاه و چکمه و این تیپ یک روند مد عظیم را آغاز کرد؛ اما نزدیک بود این اتفاق نیفتد؛ وقتی دایان کیتون اولین بار با این تیپ وارد صحنه شد، طراح لباس روث مورلی Ruth Morley به آن اعتراض کرد. طبق گزارش‌ها آلن این‌گونه پاسخ داده: ” کاری به کارش نداشته باش اون یه نابغه ست بزار هر چیزی دلش میخواد بپوشه. اگه واقعاً از چیزی بدم بیاد بهش میگم. در غیر این صورت او میتونه خودش انتخاب کنه “.
6 ـ اسم کاراکتر فیلم به اسم بازیگرش مربوط است
اسم واقعی دایان کیتون، دایان هال Diane Hall است و نام مستعار او آنی Annie.
7 ـ چند خطا در فیلم وجود داردخطاها و اشتباهاتی در فیلم وجود دارد؛ هنگامی که آنی با ماشینش الوی را از یک مسابقه تنیس به خانه می‌رساند، پشت یک ماشین قرمز پارک می‌کند. در شات بعدی که آن‌ها را در حال پیاده شدن از ماشین نشان می‌دهد، آن‌ها پشت یک ماشین آبی پارک کرده‌اند. وقتی آنی و الوی در نزدیکی پایان فیلم در رستورانی باهم ملاقات می‌کنند، عوامل پشت‌صحنه در تمام طول صحنه در رفلکس عینک آنی مشخص هستند…
8 ـ صحنه‌ی تصویر دوبخشی یک صحنه تصویر دوبخشی نیست
در صحنه‌ای که الوی و آنی هال در جلسات جداگانه با روانکاو خود صحبت می‌کنند به نظر می‌رسد که با یک تصویر دوبخشی split screen (دو صحنه از فیلم را که به طور جداگانه فیلم‌برداری شده در یک تصویر دوقسمتی نشان داد) مواجه هستیم اما در واقع این‌طور نیست؛ این یک صحنه فیلم‌برداری است با دیواری جدا کننده در وسط آن و آن‌ها هر “دو صحنه ” را هم‌زمان فیلم‌برداری کرده‌اند.9 ـ خانه زیر ترن هوایی اتفاقی بود
در فیلم‌نامه اورجینال خانه کودکی الوی زیر یک ترن هوایی قرار نداشت اما هنگامی که آلن بیرون در حال گشت‌وگذار بود، خانه‌ای را دید که زیر یک ترن هوایی در شهربازی کونی آیلند ساخته شده بود و او نتوانست جلو خود را بگیرد و این را به فیلم‌نامه اضافه نکند. آن خانه و ترن هوایی در سال 2000 تخریب شدند.
10 ـ آلن تنها ساعات کمی قبل از نمایش، پایان فیلم را انتخاب کرد
آلن درباره چگونگی پایان دادن فیلم در تقلا بود و در مراحل پس از تولید، آن‌ها پایان‌های مختلفی را فیلم‌برداری کردند اما همچنان به نظر درست نمی‌آمد. بعد تنها دو ساعت قبل از نمایش آزمایشی، آلن ناگهان ایده شوخی درباره اینکه چگونه “همه ما به تخم‌مرغ نیاز داریم ” به ذهنش می‌رسد و آن را فیلم‌برداری می‌کند.

یاد اون جک قدیمی افتادم که “یارو می‌ره پیش روان‌پزشک و می‌گه برادر من دیوانه است و فکر می‌کنه مرغه. دکتر می‌گه چرا نمی‌فرستیش بیمارستان؟ و اون یارو می‌گه چون تخم‌مرغاشو لازم دارم.”
گمونم این خیلی شبیه طرز فکر من درباره روابط زن و مرده. میدونی رابطه هامون کاملاً غیر منطقی و دیوانه‌واره، ولی همگی به این روابط ادامه می‌دیم چون به تخم‌مرغاش احتیاج داریم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان