ماهان شبکه ایرانیان

نفس بکش (۲)

بخش دوم- آیا تا به حال سعی کرده‌اید چند کیلو از وزن خود را کم کنید. این کار اصلاً آسان نیست. طبق آمار موسسه ملی بهداشت آمریکا، ۹۷ درصد از افرادی که وزن خود را کاهش می‌دهند، ظرف پنج سال، دوباره اضافه وزن پیدا می‌کنند.

نفس بکش (2)

 

حدود 45 درصد از ریه‌ها تا سن 70 سالگی از بین خواهد رفت. با افزایش سن، سلول‌های ریه‌ها از بین می‌روند و توانایی کمتری برای جذب اکسیژن دارند؛ زیرا کوچک‌تر شده‌اند و هر چقدر اندازه ریه کوچک‌تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری و مرگ بیشتر خواهد شد. بنابراین شیوه نفس کشیدن خود را تغییر دهید و برای جلوگیری از این مشکلات فکری کنید.

مزایای درست نفس کشیدن

با بهینه‌سازی تنفس و ایجاد تعادل صحیح میان تنفس و انرژی و با افزایش مقدار اکسیژن در بدن، تغییرات فیزیولوژیکی ویژه‌ای در بدن ایجاد می‌شود. این موضوع روی تمامی ارگان‌ها و سیستم‌های بدن تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، بسیاری از مبتلایان به آسم با استفاده از روش‌های صحیح توانسته‌اند تا حدی بر بیماری خود غلبه پیدا کنند.

حتی افرادی که هیچ نگرانی و بیماری ندارند نیز با تغییر شیوه تنفسی خود می‌توانند حس بهتر و آرامش و لذت بیشتری داشته باشند.  تأثیر تنفس صحیح بر روی سیستم تنفسی  بهبود بسیاری از بیماری‌های تنفسی مثل آسم و برونشیت  افزایش انرژی  کاهش خستگی روحی و جسمی  کاهش درد قفسه سینه و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی   کاهش نیاز به مصرف محرک‌ها و داروهای تجویزی که اغلب عوارض جانبی نیز دارند  تقویت نیروی زندگی و ثبات عاطفی   تقویت مهارت‌های مقابله با استرس  افزایش انرژی مثبت  حذف مواد زائد بدن

سیستم گردش خون:  بهبود گردش خون و تسکین احتقان  جذب بیشتر مواد مغذی توسط اندام‌های بدن از جمله مغز، چشم و ...  کاهش فشار بر روی قلب

 افزایش خون و رسیدن مواد مغذی به عضله و استخوان

سیستم عصبی:  تحریک و آرامش سیستم عصبی و کمک به حفظ تعادل  توازن سیستم‌های انرژی در کل بدن

دستگاه گوارش: بهبود عملکرد دیافراگم که همانند یک پمپ ماساژ عمل کرده و با ماساژ و اندام‌های داخلی بدن، عملکرد آنها را در استراحت، هضم و درمان بهبود می‌بخشد.

سیستم غدد درون‌ریز: بهبود عملکرد غدد لنفاوی در سراسر بدن و تقویت سیستم ایمنی با از بین رفتن سموم

دستگاه ادراری:  کاهش اِدم (تورم بدن) با حذف مایعات  ماساژ کلیه‌ها و در نتیجه پاکسازی خون و تقویت سیستم ایمنی بدن

پوست:  کاهش چین و چروک‌ها با بهبود گردش خون و جریان اکسیژن  شفاف‌تر و درخشان‌تر شدن پوست

بدن، ذهن، روح و روان:  آرامش عمیق‌تر  استراحت بیشتر  احساس رشد و پیشرفت  حس ارتباط عمیق‌تر با خود  احساس لذت بیشتر  احساس محبت بیشتر

جنبش:  بهبود اسپاسم عضلانی  رفع تنش‌ها

 آزادی و حرکت عضلانی که در نهایت منجر به کاهش مشکلات ساختاری می‌شود  افزایش انعطاف‌پذیری و استحکام مفاصل  تسهیل کشش بافت همبند که مانع از تشکیل چسبندگی می‌شود و خطر فیبروز را کاهش می‌دهد  حفظ تعادل بدن با سهولت در تنفس و حذف Co2   جبران عوارض ورزش نکردن و عدم فعالیت

تنفس صحیح و اثرات آن

هنگامی که تنفس شما بهتر می‌شود، جریان اکسیژن افزایش می‌یابد و عملکرد بدن بهتر می‌شود. ورود اکسیژن اضافی از طریق جریان خون به بدن موجب می‌شود که واکنش‌های شیمیایی، سریع‌تر در بدن اتفاق بیفتند و در نتیجه کالری و چربی بیشتری بسوزد. بیشتر افراد از قفسه سینه نفس می‌کشند؛ بنابراین تنفس‌شان بسیار کم عمق است و از قفسه سینه جریان می‌یابد. تنفس درست و یا موج کامل تنفسی Tm باید از عمق شکم آغاز و از آنجا وارد قفسه سینه و معده شود.

در ابتدا ممکن است این عمل کمی دشوار به نظر برسد، ولی با کمی تمرین و صرف زمان این کار تبدیل به طبیعت ما می‌شود. قبل از شروع تمرینات تنفسی، مکانی را پیدا کنید که در آنجا راحت و آرام باشید. هم می‌توانید راست بنشینید و هم می‌توانید دراز بکشید و یک بالش زیر زانوهای‌تان قرار دهید.

سپس دهان خود را کاملاً باز کرده و فک خود را به‌طور کامل شل کنید و نفس بکشید. هنگامی که برای اولین بار شروع به تمرین تنفس می‌کنید، بهتر است با تنفس دهان آغاز کنید و هر گاه بر این روش کاملاً مسلط شدید، از سوراخ بینی خود نفس بکشید تا به یک الگوی کامل تنفسی دست یابید.

 تأثیر تنفس نادرست بر مسائل فیزیولوژیکی و روانی

تنفس نادرست روی مسائل فیزیولوژیکی و روانی فرد تأثیر منفی می‌گذارد و موجب اضطراب و استرس می‌شود. بیماری‌هایی همچون سرطان، سکته مغزی، آسم، حملات قلبی و مشکلات گفتاری و تقریباً تمامی بیماری‌های شناخته شده بشری، به علت تنفس نادرست تشدید می‌شوند و یا دست کم بهبود و درمان آنها به تاخیر می‌افتد.

بسیاری از پزشکان بودایی، هند و درمانگران بومی آمریکا، معتقدند حداقل 200 نوع بیماری به تنفس نادرست انسان مربوط می‌شود. دکتر «اندروویل» از آمریکا، تنفس نامناسب را یکی از دلایل شایع بیماری‌ها می‌داند.

 

برای خواندن بخش اول- نفس بکش- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان