ماهان شبکه ایرانیان

فصل چهارم کاوشهای باستان شناسی قلعه ایرج آغاز شد

فصل چهارم کاوشهای باستان شناسی قلعه ایرج پیشوا یکی از بزرگترین استقرارگاه های تاریخی با هدف تشخیص چگونگی ارتباط ساختارهای این قلعه با یکدیگر، کاربری آنها و در نهایت کاربری اصلی قلعه آغاز شد.

فصل چهارم کاوشهای باستان شناسی قلعه ایرج آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا نعمتی، سرپرست هیات کاوش های باستان شناسی قلعه ایرج پیشوا امروز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: براساس پژوهش های فصول قبل آثار معماری اندکی در داخل قلعه وجود دارد ولی برخلاف فضای داخلی قلعه در داخل حصار تعداد زیادی اتاق ،راهرو، تاق و ورودی های زیادی ساخته شده که نشانگر اهمیت ساخت و سازهای موجود در حصار است.

او با اشاره به این نکته که قلعه ایرج دارای ساختار و آثار متفاوتی از دیگر قلعه های تاریخی ایران است، آن را یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانی دانست که احتمالاً محل استقرار و اردوگاه  افسران و سپاهیان ساسانی بوده است.

این باستان شناس با بیان این نکته که در بخش داخلی قلعه ایرج آثار و بقایای معماری در سطح دیده نمی شود، گفت: قلعه ایرج پیشوا با وسعتی نزدیک به 200 هکتار یکی از وسیع ترین و بزرگترین استقرارگاههای تاریخی است.
نعمتی افزود: این قلعه که در شمال روستای عسکر آباد بر سر راه ورامین به پیشوا واقع شده محوطه ای است  به طول 1480 متر شمالی- جنوبی و 1300 متر شرقی- غربی که تمامی مصالح بکار رفته در آن از چینه و خشت خام است.
به گفته این باستان شناس، از این قلعه تنها حصار آن پابرجاست که از ارتفاع آن 16 متر باقی مانده و ضخامت آن بین 20 تا 22 متر و دارای 4 دروازه بوده و در حال حاضر دو دروازه شرقی و غربی آن تقریبا سالم است.

وی افزود: این حصار دارای 148 برج نیم دایره ای است که در حدفاصل هر دو برج 4 تاق بزرگ در بالا و دو ورودی تاقدار در قسمت پایین وجود دارد.

او با اشاره به ثبت ملی قلعه ایرج در سال 1382 گفت: کاوشهای این فصل به مدت 45 روز  ادامه دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان