اخیراً یک هموطن خوش ذوق به نام علی اعتمادی، یک خودروی سمند را با سلیقه و همت خود کاملاً فیسلیفت کرده و در نهایت قطعات طراحی و ساخته شده را به خوبی روی خودرو سوار کرده و نتیجه طوری بوده که نظر بسیاری از هم وطنان را به سوی خود جلب کرده است.
خودروبانک با همکاری ایشان گزارشی آماده کرده که از طریق ساخت این فیس لیفت و مدت زمان لازم برای این کار صحبت شده و در انتها میتوانید عکسها و یک فیلم کوتاه از این خودرو را مشاهده کنید.
مطمئناً در بازار بسته و کم رونق خودروی ایران، چنین ذوق و همتی توسط یک هموطن و ستودنی است. در ادامه این مقاله از
خودروبانک میتوانید توضیحات ایشان را در مورد روند انجام این فیسلیفت بخوانید:
در ابتدا لازم به ذکر است که این پروژه از آنجا که انفرادی و با کمترین امکانات انجام شده نزدیک به هشت ماه زمان برده و برای هرکدام از مراحل کار، اعم از تهیه قطعات، برش، جوش دادن و نصب دقیق قطعات، دقت و حوصله زیادی به کار گرفته شده است.
سمند فیس لیفت شده
طرح اولیه پروژه روی کاغذ کشیده شد و مهمترین مسئله در این مرحله، این بود که در هیچکدام از قسمتهای کاپوت، گلگیرها، درب صندوق و برخی از دیگر قطعات، تغییری ایجاد نشود، زیرا علاوه بر افزایش هزینه مدت زمان انجام پروژه نیز بسیار طولانی میشد و این مسئله یعنی حداکثر تلاش برای جلوگیری از تغییر قطعات در روند فیسلیفت در میان خودروسازان مطرح دنیا و به خصوص خودروسازان ایرانی که امری نسبتاً شایع میباشد، بنابراین بدون ایجاد تغییر در قطعات فلزی خودرو طرحهای اولیه بررسی و نهایی شدند و کار بر روی خودرو آغاز شد.
در آغاز کار به علت نیاز روزمره به خودرو و همچنین نیاز به جداسازی قطعاتی مانند سینی فن، سپر و چراغها و بقیه قطعات، اقدام به تهیه پایهای چوبی شد تا بتوان تمامی قطعات را روی آن سوار کرد و با استفاده از این پایه، به صورت دقیق و در ابعاد واقعی روند فیسلیفت را انجام داد.
پس از تهیه سینی فن و آماده سازی آن روی پایه، در قسمت پشت چراغ برش و تغییرات عمدهای انجام شد و علت این تغییر ایجاد فضای کافی برای جاسازی چراغهای جدید بود. اعمال این تغییرات به علت حساس بودن بخش سینی فن در استحکام قسمت جلوی خودرو و اتصال سایر قطعات، نیاز به دقت داشت.
سمند فیس لیفت
برای ساخت و نصب چراغهای جدید نیاز به داشتن نمونهای از گلگیر و کاپوت حس میشد و در نتیجه برشهایی از آنها تهیه و نصب شد تا چراغهای جلو به صورت دقیق و بدون فاصله نصب شوند. در ادامه چراغها به صورت دستی ساخته شدند و در این بخش از سیستم خودروهای بروز مانند لنز (برای نورپایین) و دیلایت استفاده شد تا جلوهای زیباتر به نمای جلوی خودرو بدهد.
قسمت بعدی سپر جلو بود که از سپر سمند به عنوان زمینه این کار استفاده شد. قسمت بالایی سپر دچار تغییرات وسیعی شد که طی آن فلپها حذف شدند تا خودرو نمای بروزتری به خود بگیرد و قطعات پلاستیکی جدیدی که با جستوجوی زیاد تهیه شده بودند، به سپر جوش داده شد و این قسمت از کار با اعمال تغییرات وسیع در دیاق سپر پایان یافت.
آقای علی اعتمادی
در ادامه جلو پنجره و مجموعه پلاستیکی صندوق عقب و قسمتی از چراغهای عقب به صورت دستی و با دقت و وسواس ساخته شدند تا با تمام شدن این مراحل به سراغ سپر عقب که بخش پایانی کار بود برویم.
در این بخش نیز قاب پلاک جدید به سپر عقب که متعلق به
سمند سورن بود منتقل شد، ضمن اینکه در نمای جانبی سپرها، چراغهایی مشابه آنچه در برخی از خودروهای آمریکایی مشاهده میشود نصب شد تا خودرو در نمای جانبی، هماهنگی بیشتری با چهره جدید خود پیدا کند.
عکسی از روند ساخت نمای جلو
در آخرین مرحله کار رنگ آمیزی قطعات به پایان رسید و بعد از نصب قطعات، خودرو با چهره جدید خود آشنا شد.
با توجه به محدودیت هایی که وجود داشت و اینکه تمامی پروژه (غیر از رنگآمیزی) به صورت انفرادی توسط مالک خودرو که هیچگونه سابقهای در این حوزه نداشته است انجام شد، نتیجه کار بسیار رضایت بخش بود. واکنش مردم بخصوص جوانان در مواجهه با چهره جدید این خودرو بسیار جالب بوده و بسیاری از آنان در برخورد اولیه متوجه هویت اصلی خودرو نمیشوند و حتی برخی از این دوستان خواستار توقف خودرو میشوند و بلافاصله از کم و کیف این تغییرات و یا فروشی بودن این خودرو پرسوجو میکنند.
این پروژه به علت ذوق و علاقه مالک صورت گرفته و هدف تنها فیسلیفت و تغییر در نمای ظاهری خودرو بوده است.