ماهان شبکه ایرانیان

در نشست خبری از سوی دبیر هفته کتاب؛

برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب تشریح شد

برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از سوی دبیر آن تشریح شد.

برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب تشریح شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید غلامی جلیسه دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری این رویداد که پیش از ظهر امروز دوشنبه 15 آبان ماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب در تهران برگزار شد در سخنانی ضمن تاکید بر رویکرد این دوره از هفته کتاب برای برپایی آن به عنوان یک هفته ملی در سراسر کشور و مردمی شدن برنامه‌های آن گفت: خوشبختانه هر چه جلوتر می‌رویم مردم هفته کتاب را بیشتر از قبل، از آن خود می‌دانند.

وی با اشاره به انتخاب نام روزها و شعار این دوره از هفته کتاب در شورای سیاستگذاری آن از برگزاری مستمر جلسات ستاد مرکزی هفته کتاب سخن گفت و افزود: در این دوره موضوع خانواده به صورت ویژه، مورد توجه قرار گرفته چون جامعه کتابخوان زمانی شکل می‌گیرد که ما خانواده‌های کتابخوان داشته باشیم.

جلیسه همچنین از پررنگ تر شدن همکاری دو نهاد وزارت آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما با ستاد برگزاری هفته کتاب در این دوره خبر داد و اعلام کرد: امسال مراسم افتتاحیه هفته کتاب در روز یکشنبه 21 آبان و در شهر بوشهر، پایتخت کتاب ایران برگزار خواهد شد.

به گفته مدیرعامل خانه کتاب امسال در همه استان‌ها، ستاد هفته کتاب به ریاست استاندار و با دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها تشکیل شده است.

وی با اشاره به انجام 10 هزار برنامه در دوره قبلی هفته کتاب در سال گذشته پیش بینی کرد امسال این کتاب بیشتر و کیفیت برنامه‌های طراحی شده، بهتر شود.

دبیر هفته کتاب همچنین از اجرای 500 برنامه زنگ کتاب در مدارس، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها در بیش از 200 شهر و مرکز استان و با حضور نویسندگان و شعرا و مترجمان تراز اول کشور و با اجرای برنامه‌های از قبیل داستان خوانی، شعر خوانی و جشن امضا با حضور مردم خبر داد.

همچنین به گفته جلیسه در این دوره از هفته کتاب و در روز 24 آبان یک برنامه ویژه در شبکه چهار سیما به مدت 12ساعت از ساعت 10 صبح تا 10 شب با عنوان جشن ملی کتاب و با حضور جمع کثیری از اهالی قلم به دو صورت پلی بک و زنده، پخش خواهد شد.

وی همچنین از تشکیل کمپینی برای تجهیز کتابخانه‌های ویژه نابینایان در سراسر کشور و اجرای برنامه مربوط به آن در همین روز سخن گفت و ضمن اظهار تاسف از اینکه حتی نهادی مانند خانه کتاب یک بانک اطلاعاتی جامع درخصوص کتابهایی که به خط بریل منتشر شده است، ندارد در عین حال اظهار امیدواری کرد اقداماتی که در این خصوص پیش بینی شده است، گام‌هایی هر چند کوچک برای پر کردن خلاهای موجود در این زمینه باشد.

جلیسه همچنین درخصوص اعتبارات و بودجه این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: واقعیت این است که ما امسال مشکلات جدی در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم به طور که طرحهای حمایتی از کتابفروشی‌ها را مختل کرده بود. قطعا با توجه به فاصله زمانی اندکی که تا هفته کتاب داریم، آغاز طرح پاییزه کتاب در این ایام منتفی است.

دبیر هفته کتاب در عین حال گفت: ما امیدواریم ظرف چند روز آینده اعتبارات لازم از طرف وزارت ارشاد برای تسویه حساب با کتابفروشی‌های شرکت کننده در طرح تابستانه کتاب تامین شود و ما بتوانیم بلافاصله بعد از اتمام هفته کتاب، طرح بعدی یعنی پاییزه کتاب را به مرحله اجرا بگذاریم.

وی با بیان اینکه در یکی از روزهای 25 آبان یا دوم آذر ماه برنامه روز کتاب گردی انجام خواهد شد ابراز امیدواری کرد در روز دوم آذر شاهد آغاز طرح پاییزه کتاب باشیم.

جلیسه همچنین با اشاره اهمیت باغ کتاب و استقبال مردم از برنامه‌های این مجموعه در عین حال گفت: متاسفانه تا این لحظه هیچ طرح یا ایده ای از طرف این مجموعه برای ستاد هفته کتاب ارائه نشده است و بنظرم این مسئله جای سوال و تامل دارد.

دبیر هفته کتاب درخصوص همکاری صداوسیما با ستاد هفته کتاب در بیست و پنجمین دوره آن، به تغییر و تحولات در مدیریت برخی از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و به تبع آن تغییر رویکردها نسبت به مقولات فرهنگی از جمله کتاب در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه صداوسیما عطش بیشتری برای پرداختن به مسائل فرهنگی و به ویژه کتاب از خود نشان می‌دهد هرچند معتقدیم سهم کتاب در رسانه ملی باید بیش از اینها باشد.

جلیسه در عین حال پرداخت هزینه از طرف ستاد هفته کتاب برای اجرا و پخش برنامه‌های مربوط به حوزه کتاب در رسانه ملی را رد کرد و گفت: با  اعلام اینکه خوشبختانه امسال رادیو فرهنگ حجم برنامه‌های کتابی خودش را از سه ساعت تا شش ساعت افزایش داده است، گفت: ما البته اسپانسرهایی برای این برنامه‌ها داریم که البته آنها خودشان هزینه ساخت این برنامه‌ها را تامین می‌کنند.

وی همچنین در رابطه با استفاده از ظرفیت پیاده روی اربعین برای ترویج کتابخوانی هم گفت: خوشبختانه امسال گروه‌های مختلفی هم ایجاد شده اند که در خروجی‌های کشور برای عزیمت زائران کربلای معلی مستقر هستند و کتاب‌های متناسب با این پدیده را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

بر اساس این گزارش در پایان این نشست خبری از پوستر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان