توشیبا خود را به عنوان پرچمدار فن آوری به کار رفته در تولید باتری ها می بیند و در حال حاضر مشغول تغذیه باتری های میتسوبیشی i-miev و هوندا Fit است.
با گارانتی 10 ساله و همینطور سیستم سوپرشارژ که در کمترین زمان ممکن باتری ها را شارژ می کند به نظر می رسد که توشیبا در این بخش قدرتمند ظاهر شده است.
حال توشیبا خبر از نسل بعدی باتری ها بر پایه تیتانیوم-نیوبیوم اکسید آنود می دهد که درها را به سمت شارژ سوپر سریع باز می کند. 320 کیلومتر برد خالص تنها با 6 دقیقه شارژ.
این زمان در حدود 3 برابر سریع تر از سیستم فعلی است.
همچنین این فن آوری باعث می شود که فلز لیتیوم کمتر در معرض آسیب قرار بگیرد که این مسئله در هوای بسیار سرد نیز به وجود می آید. توشیبا اعتقاد دارد که یکی از دلایل فعلی که باتری ها سریع تر از این شارژ نمی شوند همین مسئله است.
توشیبا اعلام کرده است که یک باتری پرتوتایپ 50Ah نشان داده که سیکل عمر بالایی دارد.
تست این باتری در حالت 90 درصد شارژ کامل انجام گرفته است. با این که سیکل شارژ و دشارژ را بیش از 5000 بار بر روی آن انجام می دهند اما عمری برابر با 14 سال را از خود نشان می دهد و سیستم شارژ سریع نیز در دمای منفی 10 درجه بر روی آن با موفقیت انجام می پذیرد.
این فن آوری می تواند یک تغییر دهنده بازی به شمار رود و نسل آینده خودروهای الکتریکی را دگرگون کند. در حال حاضر بر روی عملکرد این باتری ها کار می شود و نسل جدید این فن آوری موسوم به SCiBTM در سال 2019 از راه خواهد رسید.
گرچه توشیبا اعلام می کند که نباید به دنبال برد متفاوتی به نسبت باتری های لیتیوم یونی فعلی بود. نیوبیوم عنصر سبک وزنی به شمار نمی رود و تنها از نظر چگالی انرژی وضعیت بهتری دارد.
اگر تنها به 6 دقیقه زمان برای شارژ باتری نیاز وجود داشته باشد می توان به آن به عنوان یک وسیله نقلیه برای انجام کارهای روزانه حساب باز کرد. اما اگر به حالت یک شارژ شبانه باشد، ممکن است دچار مشکل شوید، زیرا باید به این فکر کنید که کی باید شارژ شبانه خود را انجام دهید.
همچنین از نظر ایمنی این باتری ها چندان بهتر از باتری های لیتیوم یونی نیستند.
باتری های لیتیوم یونی حاوی یک الکترولیت مایع و قابل اشتعال است که در دمای بالای 150 درجه سانتی گراد یا بیشتر اتفاقات خوبی برای آن نمی افتد. باتری ها با کوچک ترین تهدیدی به راحتی می توانند به دماهای بالا برسند. برای مثال در تصادف ها به سرعت به دمای بالا می رسند.
این مسئله باعث می شود تا فرار حرارتی صورت پذیرد، که باعث آتش سوزی و حتی یک انفجار کوچک در باتری می شود، که در بسته باتری های بزرگ بسیار جدی است.
باتری های جامد که تویوتا قرار است تا سال 2022 استفاده کند، دچار چنین مشکلی نمی شود. به جای استفاده از الکترولیت مایع، از مواد پلیمری جامد در آن ها استفاده می شود و به همین دلیل در بسته باتری هیچ چیز قابل اشتعال و فرار وجود ندارد.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط دانشگاه MIT، حتی پس از برخورد با دیوار، احتمال آتش گرفتن آن بسیار کم است.