خیلی زیاد! متاسفانه باید گفت با تصویت این تعرفهها موجی از گرانی به زودی خودروهای وارداتی را در خواهد نوردید. دیروز در جلسه هیئت وزیران تعرفههای جدیدی مورد بررسی قرار گرفتند که در صورت ابلاغ برای اجرا موجی از گرانی وارد بازار خودروهای وارداتی خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این تعرفهها هنوز ابلاغ نشدهاند و لذا کماکان نمیتوان به صورت صددرصد گفت که این تعرفهها حرف نهایی برای واردات خودرو است اما با توجه به اصلاحات تعرفهای دیروز، به احتمال زیاد همین تعرفهها برای واردات خودرو در نظر گرفته میشود. حال اجازه دهید کمی راحتتر صحبت کنیم تا ببینیم بعد از چند ماه بسته شدن ثبت سفارش و شایعات و اما و اگرهای بسیار زیاد در مورد چگونگی قوانین جدید واردات، با تصویب دیروز دولت چه بلایی بر سر خودروهای وارداتی خواهد آمد!
تعرفه خودروهای وارداتی که تا بحال بر اساس حجم موتور متغیر بودهاند، و از حقوق گمرک و سود بازرگانی که در حدود 40 تا 55 درصد بودند، حال با تصویب جدید کماکان برپایه حجم موتور پیادهسازی شدهاند و باز هم خبری از دستهبندی قیمتی خودروها نیست. نکته بعدی باید گفت که حقوق گمرک و سود بازرگانی به صورت ریزتری دستهبندی شده و تعرفهها نیز بصورت چشمگیری افزایش یافته اند. اجازه دهید یک مثال ساده بزنیم. تعرفه خودروهایی که حجم موتور آنها بین 2000 تا 2500 سیسی است تابحال 55 درصد بوده ولی حال تعرفه آن 130 درصد شدهاند. اما معنای این تعرفه جدید چقدر است و چه مقدار از قیمت یک خودروی وارداتی این تعرفه بوده و با این افزایش در عمل قیمت این خودروها چه مقداری افزایش پیدا میکند.
قبل از آن باید یک موضوع را شفافسازی کنیم که یک خودروی وارداتی بعد از خرید در خارج از کشور، تعرفهها و هزینههای مختلفی از آن گرفته میشود که شاید لیست کردن ریز آنها از حوصله خارج باشد اما تعرفه واردات واقعی یک خودرو بیش از 90 درصد است و تنها 55 درصد از آن تعرفه واردات گمرک بوده است. حال این 55 درصد به 130 درصد افزایش یافته است. یعنی یک خودرویی که تا دیروز با 90 درصد هزینههای مختلف اجازه ترخیص و دریافت پلاک ملی را پیدا میکرده، حال باید 165 درصد عوارض و حقوق و هزینههای مختلفی را پرداخت کند تا پلاک ملی دریافت کند.
با یک مثال ساده، یک خودروی شاسیبلند که قیمت جهانی آن حدود 30 هزار دلار است همانند مدل پایه تویوتا راو4 و یا هیوندای
سانتافه (مدلهای وارد شده به کشور کاملتر از مدل پایه هستند)، تا به امروز در حدود 250 میلیون تومان قیمت داشتهاند، اما حال با این افزایش تعرفهای، قیمت نهایی آنها حداقل به بیش از 320 میلیون تومان خواهد رسید! و یا خودرویی مثل بیامو سری 7 که این روزها با قیمتی در حدود 700 میلیون تومان خرید و فروش میشود، قیمت آن با تعرفه جدید خودروهای بین 1500 تا 2000 سیسی، به مرز یک میلیارد تومان خواهد رسید. قیمتهایی باورنکردنی که فاکتورهای بازار را به کلی به هم خواهد ریخت! و اینجاست دلیلی که ما از کلمه "موج" برای افزایش قیمت وارداتیها استفاده کردیم!
تنها نکته مثبت در مورد این تعرفهها، بازشدن واردات خودروهای بالای 2500 سیسی است که تعرفه آنها 150 درصد اعلام شده است. با این تصویب پای خودروهایی چون تویوتا لندکروز،
پورشه پانامرا و نیسان ماکسیما مجددا به کشور باز میشود ولی میتوان قیمتهایی نجومی را برای آنها پیش بینی کرد!
در پایان باید گفت که این مقاله تنها یک حساب سرانگشتی
خودروبانک از اتفاق پیش رو برای بازار وارداتیها است و هنوز راه تا ابلاغ این تعرفهها، اجرایی نهایی و حتی امکان بندهای تکمیلی برای این تعرفهها نیز وجود دارد! لذا تا ابلاغ نهایی این مصوبه و بازشدن ثبت سفارش هنوز باید صبور باشیم!
بروزرسانی در تاریخ 20 آبانماه: امروز انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام کرد که تعرفه های منتشر شده در چند روز اخیر در وبسایت ها صحیح نیست و این موضوع در حال بررسی است و هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.