بررسی فیلم «Thor: Ragnarok»: ترکیب دل‌پذیری از اکشن جذاب و جسارت بیش‌ازاندازه است

وقتی کیت بلانشت Cate Blanchett در «ثور: راگناروک» Thor: Ragnarok در نقش هلا Hela الهه‌ی مرگ در خزانه‌ی پدرش، ادین Odin، گام برمی‌دارد، به دنبال چیزی می‌گردد

وقتی کیت بلانشت Cate Blanchett در «ثور: راگناروک» Thor: Ragnarok در نقش هلا Hela الهه‌ی مرگ در خزانه‌ی پدرش، ادین Odin، گام برمی‌دارد، به دنبال چیزی می‌گردد. این ضدقهرمان با شاخ‌های سیاه، اشیا را یکی‌یکی وارسی می‌کند — که “سنگ ابدیت ” آبی‌رنگ که بسیاری دنبال آن می‌گردند در میان آن‌ها وجود دارد — و نسبت به هرکدام واکنشی دارد:”تقلبی!”، “ضعیف!”، “کوچک‌تر از آن چیزی که فکر می‌کردم!”
این واکنش‌ها ما را یاد ادبیات شخص خاصی در فضای مجازی می‌اندازد که در حال حاضر ساکن کاخ سفید است. جایی در ادامه‌ی این فیلم اکشن سرگرم‌کننده که اقتباسی از کتاب کمیک است، با هالک Hulk (با بازی مارکو روفالو Mark Ruffalo) آشنا می‌شویم، طرفداران «انتقام‌جویان» Avengers به خاطر دارند که او از زمان «عصر اولتران» Age of Ultron از صحنه غایب بوده است. از او می‌پرسند: “چه خبر مرد بزرگ؟” و جواب می‌دهد: “پیروزی ” در مورد او این حرف اغراق نیست.نگران نباشید آخرین فیلم مارول اینترتینمنت Marvel Entertainment دقیقاً سیاسی نیست، البته اشاره‌هایی در آن دیده می‌شود. هلا، خواهر خبیث قهرمان فیلم و خدای صاعقه، ثور Thor، (با بازی کریس همسورث Chris Hemsworth) می‌خواهد قلمرو آسمانی الهی را به تسخیر خود درآورده و خلأ قدرت ناشی از فقدان پدرشان (آنتونی هاپکینز Anthony Hopkins) که در ابتدای فیلم به نظر می‌رسد به زمین تبعیدشده باشد را پر کند.
ثور واقعی قصد دارد جلوی انگیزه‌های خبیث هلا را بگیرد، درحالی‌که لوکی Loki واقعی (با بازی تام هیدلستون Tom Hiddleston) باید تصمیم بگیرد در جبهه‌ی چه کسی بجنگد — به‌جز جبهه‌ی خودش که این موضوع نشاءت گرفته از عادت فرصت‌طلبی اوست.این یک موقعیت باخت-باخت است، به‌طور خلاصه ثور مانند آبراهام لینکلن Abraham Lincoln پیش از او، باید گروهی از رقیبان را دورهم جمع کند تا بتوانند هلا را از دور خارج کنند، چراکه او از قدرت‌های خود استفاده کرده و سلحشوران مرده‌ی سرزمین خدایان را که مدت زیادی در خواب مرگ به سر می‌برده‌اند، زنده کرده است. قسمت زیادی از فیلم بر تلاش‌های قهرمان اصلی‌مان در درست کردن گروه جنگ‌آوران (معروف به تیم شش) مانند «انتقام‌جویان» Avengers، تمرکز دارد. او در سیاره‌ی Sakaar زندانی بوده و در آن مجبور بوده در رقابت‌های گلادیاتوری شرکت کند که توسط حکمران آن سیاره، معروف به استاد بزرگ برگزار می‌شده است. او آنجا با یک پناهنده از سرزمین خدایان به نام ولکایری Valkyrie (با بازی تسا تامپسون Tessa Thompson) و کونگ Kong، شخصیتی دیجیتالی از سنگ ساخته‌شده و توسط کارگردان این فیلم، تایکا وایتیتی Taika Waititi صداپیشگی شده است، آشنا می‌شود.وایتیتی Waititi یک بازیگر و فیلم‌ساز نیوزیلندی است که برای کارهای کوچک و مستقلی مانند «آنچه در سایه‌ها انجام می‌دهیم» What We Do in the Shadows شناخته می‌شود و حالا در «راگناروک» تعادلی دل‌پذیر از اکشنی قوی و طنزی گیرا را رقم می‌زند.
ممکن است به نظر برسد این فیلم تنها برای پسرهای 13 ساله و یا صرفاً طرفداران پر و پا قرص مارول Marvel است، اما این‌طور نیست. در این دوران پر از استرس و تنش، «راگناروک» — که کلمه‌ای در اساطیر شمالی به معنای پایان دنیا و آغاز دنیایی مجدد است — به بهترین شکل ممکن استفاده‌شده است.

حالا به بررسی نظرات منتقدین دیگر می‌پردازیم:

ورج The Verge ؛ برایان بیشاپ Brian Bishop



وایتیتی Waititi فیلم‌ساز نیوزلندی و کمدین، سازنده‌ی فیلم‌هایی مانند Hunt for the Wilderpeople و کمدی ترسناک «آنچه در سایه‌ها انجام می‌دهیم» What We Do in the Shadows است. «ثور: راگناروک» اولین فیلم هالیوودی اوست، اما کاری که او با «راگناروک» کرده است به‌اضافه کردن شخصیت‌های جدید یا بیشتر کردن کمدی ختم نمی‌شود. در عوض او فیلمی هیجان‌انگیز و خنده‌دار ازآنچه یک فیلم مارول واقعاً می‌تواند باشد ساخته است که منجر به سفری لذت‌بخش و سرگرم‌کننده می‌شود که از آن بیش از فیلم‌های ابرقهرمانی سال‌های اخیر لذت برده‌ام.

توتال فیلم Total Film ؛ ریچل وبر Rachel Webber



وقتی صحبت از فیلم‌های ابرقهرمانی انفرادی است، ثور قوی‌ترین “انتقام‌جو ” به‌حساب نمی‌آید. درست است که اولین حضور او طرفداران خود را دارد، اما این مجموعه درمجموع مورد اقبال قرار نگرفته و قدرت رقابت با فیلم‌های «مرد آهنی» Iron Man را ندارد. در «ثور: راگناروک» احساس می‌کنید خدای صاعقه به لطف کارگردان وایتیتی Waititi جایگاه خود را یافته است. این یک فیلم مارول است که می‌داند کی دست‌آویز خنده و شوخی شود و کی خود را جدی بگیرد و تماشای آن از ابتدا تا پایان بزرگش بسیار لذت‌بخش است. باید این فیلم را تا آخرین قسمت نمایش اسامی عوامل ببینید.

شیکاگو سان تایمز Chicago Sun-Times ؛ ریچارد روپر Richard Roeper



یکی از نکات لذت‌بخش فراوانی که در مورد فیلم درخشان و پرزرق‌وبرق و بسیار خنده‌دار «ثور: راگناروک» وجود دارد، نمایش خدای صاعقه‌ها به‌عنوان یک تو‌سری‌خور است. ثور حتی در مقایسه با اژدهای سورت Surtur ریزه میزه به نظر می‌رسد. این دیو می‌تواند او را به‌راحتی قورت دهد. ثور به‌هیچ‌وجه بهترین سلحشور این فیلم نیست. او در بهترین حالت با هالک برابری می‌کند.

اسلیت Slate ؛ جاناتان ال. فیشر Jonathan L. Fischer



«ثور: راگناروک» فیلم شوخ‌تری نسبت به قسمت‌های قبلی آن در 2011 و 2013 بوده و از آن‌ها بهتر است. به خاطر این‌که ثور کریس همسورث Chris Hemsworth همان سلحشور خوشحال و خندان و سرسخت است که همیشه بوده است اما دیگر مرد اول فیلم نیست؛ و او فیلم‌نامه و کارگردانی دارد که به‌اندازه‌ی او شوخ‌طبع هستند. به‌استثنای توقف کوتاهی در زمین، وایتیتی فیلم خود را در گوشه و کنار رنگارنگ و عجیب‌وغریب دنیای مارول روایت می‌کند که در آن تمام اکشن‌ها لطیف و لذت‌بخش هستند و جف گلدبلوم Jeff Goldblum، در نقش یک ضدقهرمان فرعی، صندل و ریش‌بزی آبی دارد. گویی «ثور: راگناروک» در یکی از سیاره‌های فیلم‌های «نگهبانان کهکشان» Guardians of the Galaxy روایت می‌شود. این حتی برای یک فیلم ابرقهرمانی هم مناسب است.

نیویورک دیلی نیوز New York Daily News ؛ آریل اسکاتی Ariel Scotti



«ثور: راگناروک» تازه‌ترین فیلم دنیای سینمایی مارول، چنان خنده‌دار و لذت‌بخش است که وقتی به ریشه‌های ملودرام خود بازمی‌گردد جدی می‌شود. شروع هیجان‌انگیز این فیلم تنها یکی از لحظات خنده‌دار است که در آن ثور (کریس همسورث) شوخ‌طبع و طعنه‌آمیز است و اعتمادبه‌نفس مغرورانه‌ی او به‌جای آن‌که یک ضعف شخصیتی باشد، به‌عنوان ابزاری کمدی استفاده‌شده است.
به نظر می‌رسد مجموعه‌ی فیلم‌های ثور به‌تدریج جایگاه اصلی خود را در مقایسه با سایر فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌های کمیک، با رویکردی طنزآمیز و سبک‌تر می‌یابد. اگر از این موضوع بگذرید که “راگناروک ” نام یک شخص، یک مکان و یا یک شیء نیست، بلکه یک ایده است، توانایی فیلم در به سخره گرفتن خود تنها یکی از چیزهایی است که تماشای «ثور: راگناروک» را لذت‌بخش می‌کند.

ویلج ویس Village Voice ؛ بیلج ابیری Bilge Ebiri



«ثور: راگناروک» به شیوه‌ی عجیب‌وغریب خود سعی می‌کند سربه‌سر نیروی اسطوره‌ای و سرگرم‌کننده‌ای بگذارد که خود فیلم هم جزئی از آن است. این فیلم قفسی خوش آب و رنگ از خوشی و لذت است، اما به‌هرحال قفس است — و از اعتراف به این واقعیت هراسی ندارد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر