ماهان شبکه ایرانیان

نصب کاشی ماندگار کرمان بر سردر خانه یک روزنامه‌نگار قدیمی

کاشی ماندگار در راستای حفظ میراث ناملموس کشور طی مراسمی بر سردر خانه یحیی فتح‌نجات مؤسس روزنامه «کرمان امروز» نصب شد.

نصب کاشی ماندگار کرمان بر سردر خانه یک روزنامه‌نگار قدیمی

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان، این مراسم با حضور علیرضا رزم‌حسینی استاندار، محمود وفایی مدیرکل میراث‌فرهنگی، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، حجت‌الاسلام محمد محمودآبادی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور، نقی عظیمی‌زاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری، فرشید فلاح مدیرکل حوزه استانداری، زهرا موسی‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان و اهالی رسانه برگزار شد.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان همزمان با نصب این کاشی ماندگار در نامه‌ای از خدمات یحیی فتح‌نجات و نقش بی‌بدیل او در عرصه فرهنگ و مطبوعات استان کرمان تجلیل کرد.

استاندار کرمان در مراسم نصب این کاشی ماندگار گفت: نصب نخستین کاشی ماندگار از ابتکارهای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است که به‌منظور حفظ افتخار آفرینان سرزمینمان فراهم شده است. هدف از این اقدام گرامیداشت افراد شاخص در رشته‌های مختلف به‌منظور حفظ میراث ناملموس کشورمان است.

او با اشاره به چهل سال سابقه کار مطبوعاتی و فرهنگی یحیی فتح‌نجات افزود: امروز توفیقی حاصل شد تا از شخصیت برجسته‌ای که در استان کرمان خدمات فرهنگی قابل توجه‌ای به انجام رسانده‌اند تجلیل کنیم و پلاک ماندگاری را بر سردر منزلشان نصب کنیم تا هم برای اهالی ساکن در این محله و هم برای آیندگان به‌عنوان یک میراث فرهنگی باقی بماند و همه مردم و به‌خصوص مردم کرمان، بزرگان را بهتر بشناسند.

رزم‌حسینی تصریح کرد: یحیی فتح‌نجات علاوه بر خدماتی که در عرصه مطبوعات به هم‌استانی‌های کرمانی‌اش ارائه داده است، چندین کتاب نیز تألیف کرده است که از این جمله می‌توان به کتاب ”قصه ضرب‌المثل‌های کرمانی“ اشاره کرد. او قصد دارد داشته‌های سنتی و تاریخی کرمان را نگهبانی و در برخی موارد احیا کند و این اتفاقی بسیار ارزشمند است.

محمود وفایی مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه این پلاک به‌منظور پیگیری کنوانسیون 2003 یونسکو و پاسداری از میراث ناملموس بشری و پاسداشت ارزش‌های فرهنگی و میراث کشور و تکریم این داشته‌های غیرقابل تکرار نصب می‌شود،  گفت: وجود فعالان عرصه علمی، فرهنگی و تاریخی در این استان برای ما غرورآفرین است و امروز همگان جمع شده‌ایم تا از یکی از این عزیزان در عرصه روزنامه‌نگاری تجلیل به‌عمل آوریم و جایگاه این عزیز را به‌عنوان میراث ناملموس حفظ کنیم. باید بتوانیم با کمک مسئولان و دیگر نهادهای فرهنگی و هنری به معرفی و تثبیت میراث ناملموس کشورمان بپردازیم. مشاهیر و هنرمندان و بزرگان ما توانایی معنوی زیادی دارند و امیدواریم بتوانیم جایگاه و نقش این افراد را در استان کرمان ماندگار کنیم. چنین اتفاقاتی هم باعث دلگرمی پیشکسوتان می‌شود و برای جوانان راه را روشن می‌کند. انشاءالله که این امر ادامه داشته باشد.

فتح‌نجات نیز در این مراسم گفت: هر چه دارم از لطف و کرم خداست و من خدمتگزار همه مردم دیار کریمان هستم. همکاری خانواده نجیبم در امر روزنامه‌نگاری، همسرم، دختران و پسرانم در این مسیر بسیار ارزشمند بود. از سوی دیگر همکاری و رفاقتی که در جمع همکارانم حاکم بود نیز بسیار مؤثر بوده است. امیدوارم که این کوچک کاری که من انجام داده‌ام به درد کرمانی‌ها بخورد و در مسیر پیشرفت استان قدمی هرچند کوچک باشد.

او با بیان این که متأسفانه ما در ایران اداره، سازمان یا نهادی که به‌صورت اختصاصی از اندیشمندان و نخبگان حمایت و محافظت کند نداریم افزود: بسیار می‌بینیم که نخبگان ما به‌دست دشمنان یا ترور شخصیت می‌شوند و یا به صورت فیزیکی مورد حمله قرار می‌گیرند. مثلاً بسیار هستند نخبگانی که به دلیل اعتیاد از بین رفتند و نتوانستند چراغی برای آیندگان آن‌گونه که باید روشن کنند. من خودم را نخبه نمی‌دانم، من خاک پای مردم کرمان هستم، اما معتقدم مانند محافظت از محیط‌زیست، برای آیندگان باید از نخبگان محافظت کرد زیرا نخبگان هم آسیب‌پذیر هستند و هم زیر نظر دشمنان.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان