به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، آنچه برای پروازهای طولانی در آینده نقش کلیدی را بازی میکند، هواپیماهایی است که بالهای منعطف و باریکی داشته باشند.
این هواپیماها میتوانند در کاهش مصرف سوخت و افزایش کیفیت سفرهای فضایی تاثیر به سزایی داشته باشند.
در حال حاضر هواپیماهای امروزی نیز در سطح توانایی خودشان چرخشهایی در بال خود دارند و برای مثال هواپیمای بوئینگ 747 میتواند بالهای خود را تا 90 درجه بچرخاند اما آنچه ناسا به دنبال آن است به طور کامل یک هواپیمای نسل جدید است.
یکی از چالشهایی که در برابر این طرح قرار دارد این است که مقاومت این بالهای منعطف و ضعیف باید به اندازهای باشد که بتواند در برابر فشار موجود در زمان پرواز مقاومت کند و بعلاوه دچار لرزش هنگام خم شدن نیز نشود.
ناسا برای مقابله با این چالش در حال همکاری با شرکت "لاکهید مارتین"(Lockheed Martin) است.
این سازمان تا به حال برای بررسی وضعیت مقاومت هواپیمای خود چند نمونه اولیه تولید کرده است تا مشخص کند که لرزشهای هنگام خم شدن در چه زمانی شروع به لرزاندن بالهای انعطافپذیر هواپیما میکنند.
این برنامه از سال 2012 آغاز شده است و تا به حال همه موارد مورد نیاز برای انجام تست بر روی هواپیمای X-56A آماده شده است.
این هواپیما 218 کیلوگرم وزن و 8.5 متر طول دارد و از دو موتور توربوجت برای پرواز استفاده میکند.
در تستهای اولیه این هواپیما در سال 2015 در زمان فرود مشکلات متعددی رخ داد و یکی از دو هواپیمای آزمایشی نتوانست با موفقیت فرود بیاید اما محققان این پروژه اعلام کردهاند که توانستهاند بر تمام چالشهای موجود در تستهای اولیه فائق آیند.
ناسا اعلام کرده است که پروازهای آزمایشی جدید در ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.
در صورتی که پروازهای آزمایشی با موفقیت انجام شوند میتوان به آینده آنها در صنعت هوانوردی امید فراوانی داشت.