بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷

در آستانۀ پایان سال ۲۰۱۷ و در ادامۀ پرونده‌های سینمایی سایت روزچین در بخش معرفی فیلم، تقویم‌وار بررسی می‌کنیم از آغاز سال چه فیلم‌هایی توانستند با حضورشان بر پرده‌های سینمای جهان تحسین مخاطبان را برانگیزند. بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ در‌واقع مقاله‌ای در باب فیلم‌هایی است که امسال به احتمال زیاد راهی مراسم پر‌مخاطب اسکار خواهند بود.

بهترین فیلم‌های سال 2017

در آستانۀ پایان سال 2017 و در ادامۀ پرونده‌های سینمایی سایت روزچین در بخش معرفی فیلم، تقویم‌وار بررسی می‌کنیم از آغاز سال چه فیلم‌هایی توانستند با حضورشان بر پرده‌های سینمای جهان تحسین مخاطبان را برانگیزند. بهترین فیلم‌های سال 2017 در‌واقع مقاله‌ای در باب فیلم‌هایی است که امسال به احتمال زیاد راهی مراسم پر‌مخاطب اسکار خواهند بود.

ماه ژانویه؛ شکافته (Split)

شکافته ام نایت شیامالان

نخستین فیلم از بهترین فیلم‌های سال 2017 که در این مقاله بدان می‌پردازیم، تریلر روانشناسانه   است که در ژانویه 2017 به اکران درآمد. مهم‌ترین نکته در زمینۀ این اثر، بازی نقش چند‌شخصیتی جیمز مک آووی و طراحی شخصیتی‌اش توسط نویسنده بود.

پس از موج فیلم‌های جشنواره‌ای در ماه‌های پایانی 2016 و فیلم‌های کریسمس، شکافته (Split) نخستین فیلمی بود که در خیل بهترین فیلم‌های سال 2017 قرار گرفت. روایت این فیلم، به بیست‌و‌سه شخصیت مجزا از فردی با نام کوین وندل کرامب بر‌می‌گردد که دست به آدم‌دزدی زده و سه دختر نوجوان را می‌‌رباید و یک‌به‌یک شخصیت‌های مجزایش در گیر‌و‌دار این آدم‌ربایی، در قالب اسامی متفاوت با خصوصیاتی گوناگون، جسم می‌یابند.

مک آووی در دل چنین طراحی پیچیده‌ای، تا حدود زیادی ارائۀ قابل‌قبولی داشته که به نقطۀ درخشانی در سابقه‌اش مبدل شده است و احتمال دارد در ماه فوریه راهی مراسم اسکار باشد. پیشنهاد می‌کنم طرفداران فیلم‌های روان‌شناختی حتماً این فیلم را ببینند و از فضا‌سازی رمز‌آلوده و جذاب آن لذت ببرند.

ماه فوریه؛ برو بیرون (Get Out)

فیلم برو بیرون جوردن پیل

فیلم ترسناک برو بیرون از آن‌دسته از فیلم‌اولی‌های جمع‌و‌جورِ جذابی‌ست که شگفت‌زده‌تان می‌کند؛ فیلمی که با ایده‌ای جذاب و با حد‌اقل‌های تولیدی (نسبت به صنعت قدرتمند سینمای هالیوود) می‌آید و بازار فروش فیلم‌ها را بر هم می‌زند و در میان منتقدین جایگاه میابد.

در گیرودار درخشش‌های پیاپی سینمای وحشت در آمریکا، فیلم درخشان و مهجور برو بیرون شما را با خود همراه می‌سازد و با قصه جلو می‌برد. نخستین فیلم بلند سی‌و‌هشت ساله، داستان پسر جوان سیاه‌پوستی به نام کریس واشینگتن است که در آستانۀ ازدواج با دختری سفید‌پوست (رز آرمیتاج) قرار دارد.

گره نخست از جایی آغاز می‌شود که پدر و مادر رز، کریس و دخترشان را برای گذراندن آخر‌هفته به خانه‌ای روستایی دعوت می‌کنند. دریافت لحظه‌به‌لحظۀ کریس از لحظۀ ملاقاتش با پدر و مادر نامزدش و هویت‌هایشان، بار وحشتی کلاسیک است که یاد‌آور فیلم‌های درخشانی همچون فرزند رزماری پولانسکی در تاریخ سینماست در برو بیرون بازسازی می‌شود.

ماه مارس؛ لوگان (Logan)

لوگان جیمز منگولد

در سال 1963 زمانی که استن لی () مهم‌ترین کمیک‌نویس  دست به خلقت جهان جهش‌یافتگان مردان‌ایکس زد، این مجموعه با سرعت وحشتناکی راه خود را در میان مخاطبان جهان کمیک‌استریپ و اَبَر‌قهرمانی باز کرد. نخستین ابر‌قهرمانی از این مجموعه که توانست محبوبیت چشمگیری در میان مخاطبان به دست آورد؛ کاراکتر بود.

ولورین یا لوگان در سینمای دهه 1990 در اقتباس‌هایی که برایان سینگر خلق کرد نیز بار دیگر محبوبیت جدی‌تری نسبت به سایر این جهش‌یافتگان به دست آورد؛ تا‌جایی‌که بازیگر استرالیایی این فیلم‌‌ها () به این نقش شناخته می‌شود. بدین ترتیب در میان فیلم‌های مردان ایکس آثاری وجود دارند که مشخصاً به کاراکتر ولورین می‌پردازند.

به جرأت می‌توان گفت فیلم لوگان ساختۀ جیمز منگولد با اکرانش در ماه مارس نه‌تنها در میان بهترین فیلم‌های سال 2017 قرار گرفت، بلکه بی‌شک بهترین نسخه از فیلم‌های مردان ایکس را ارائه داد. اینک جهش‌یافته جدیدی متولد نمی‌شود، و تنها لوگان پیر و فرتوتی را شاهد هستیم که پرستار پروفسور ایکس است. ورود یک امید تازه (که دخترکی عجیب‌الخلقه‌ به نام لوراست و عاطفۀ پدرانه لوگان را به خود جلب می‌کند) درام بی‌نظیری را بر لوگان، این ابر‌قهرمان محبوب دنیای مارول، حاکم می‌سازد.

شاید به جرأت بتوان گفت در میان آثار مارول این فیلم از معدود آثاری است که به مخالفان جریان فیلم‌های ابر‌قهرمانی نیز پیشنهاد می‌شود.

ماه آوریل؛ دیو و دلبر (beauty and the beast)

دیو و دلبر بیل کاندن

بازسازی (که در کارنامه‌اش اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم خدایان و هیولاها در سال 1998 را دارد) از نوستالژی دوست‌داشتنی و دلنشین والت دیزنی، یک اثر شسته‌رفته و تمیز فانتزی است که با درخشش ستاره مجموعه فیلم‌های هری پاتر، اما واتسون (بازیگر نقش هرمیون گرنجر) همراه است. داستان دیو و دلبر همانند آهنگ نمادینش در انیمیشن دیزنی قصه‌ای به قدمت زمان و شعری به قدمت قافیه است که تاکنون بارها و بارها در قالب‌های مختلف اجرا شده است.

این روایت، روایتِ جوانی زیبارو که بر اثر نفرینی به یک هیولا تبدیل شده است و اینک تنها عشقی حقیقی می‌تواند او را از این نفرین رهایی ببخشد. با ورود کاراکتر بل به قصه، این نفرین برای هیولا لحظه‌به‌لحظه رنگ می‌بازد. فیلم دیو و دلبر بیش از پایبندی بر رمان ژون ماری لوپرنس د بومو ()، باز‌خوان این افسانه بر انیمیشن دیزنی متعهد است و سعی دارد خاطرات این شاهکار دیزنی را زنده کند.

به آن‌دسته از مخاطبانی که در کودکی‌شان مخاطب قصه‌های پریان به روایت کمپانی دیزنی بوده‌اند، پیشنهاد می‌شود این اثر دلپذیر سینمایی را حتماً ببینند.

ماه مه؛ نگهبانان کهکشان 2 (Guardians of Galaxy 2)

نگبانان کهکشان بخش2 جیمز گان

واپسین فیلم از بهترین فیلم‌های سال 2017 که در این مقاله بدان می‌پردازیم، نگهبانان کهکشان 2 است.

مسلماً در میان مخاطبان فیلم‌های پر‌فروش، نام فیلم نگهبانان کهکشان آشنا به نظر می‌آید. فیلمی که در واقع نشان‌دهندۀ قهرمانان خلاف‌کار و کمیکی است که ترکیبی طنز‌آلوده از قهرمانان جهان کمپانی مارول را به نمایش گذاشته است.

در ماه مه سال گذشته، بخش دوم از این مجموعه نیز به اکران درآمد که در آن ادامۀ مسیر این قهرمان/خلافکاران به تصویر کشیده شده. همانند بخش نخست، این فیلم نیز فیلمی خوش‌آب‌و‌رنگ و زیبا از منظر بصری است که می‌تواند از کاندیداهای جدی در بخش‌های مربوط به تدوین و جلوه‌های ویژه در مراسم اسکار امسال باشد.

تا به اینجا توانستیم بخش نخستین از بهترین فیلم‌های سال 2017 را به مختصر بررسی کنیم. در بخش‌های بعدی به ماه‌های پر‌ماجرا‌تری در سینمای امسال خواهیم پرداخت. اگر در پیگیری فیلم‌های روز جدی هستید در این پرونده با ما همراه باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر