امروزه در سرتاسر جهان، مراکز تولید خودرو در حال بروز رسانی محصولات و پیشرانههای خود هستند و با سرعتی بسیار بالا در حال نوآوری و مدرن سازی اتومببیلها در کلاس مختلف برای جلب رضایت مشتریان خود بوده و تلاش های روزافزونی را برای این امر انجام میدهند. اما در ایران همانند دیگر موارد، در این عرصه نیز متاسفانه همچنان شاهد استفاده از پیشرانههای قدیمی بر روی چند مدل خودروی مختلف هستیم که این امر موجود انحصارگرایی و عدم وجود تنوع در برخی محصولات شده است.
حال در این مطلب به بررسی و مقایسه دو محصول تولیدی در شرکت ایران خودرو با نامهای پژو پارس و رانا خواهیم پرداخت و معایب و برتری هر خودرو را نسبت به دیگری در هر بخش به صورت جداگانه بیان خواهیم کرد.
قیمت
همواره مهمترین بخش در مقایسه دو خودروی داخلی و پرفروش در کشور، میزان ارزش و قیمت اعلامی آنها از سوی شرکت سازنده است. حال با توجه به اقتصادی عنوان شدن کارایی این دو خودرو، قیمت اعلامی برای پژو پارس از سوی نمایندگی فروش ایران خودرو در مدل TU5برابر 41 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است و این در حالیست که قیمت اعلامی برای فروش دیگر اتومبیل این بخش یعنی رانا، 35 میلیون تومان است! با توجه به یکی بودن پیشرانه دو خودرو و قدرتی برابر، اما رانا بدلیل صرفه اقتصادی بهتر، شتاب سریعتر و وزنی کمتر، در این بخش نسبت به پژو پارس TU5 از برتری بیشتری برخوردار بوده و پیروز این قسمت محسوب میشود.
پیشرانه و عملکرد
از دیگر عوامل قیاس این دو خودرو، پیشرانه و عمکرد آنها در استفاده طولانی مدت است.
در این دو مدت تولیدی به صورت مشترک از پیشرانه TU5 پژو استفاده شده و حجمی برابر با 1578 سیسی را به خود اختصاص داده است، قدرت تولیدی در این پیشرانه برای هر دو مدل برابر با 107 اسب بخار بوده و میزان گشتاور تولیدی برابر با 142 نیوتن متر را در دو اتومبیل شاهد هستیم. اما در عملکرد کلی و شتاب، این دو خودرو با یکدیگر تفاوتهایی را دارا بوده و مشابه یکدیگر نیستند. در رانا شتاب صفر تا صد در بهترین شرایط از سرعت صفر مطلق تا 100 کیلومتر بر ساعت برابر با 11.8 ثانیه اعلام شده است و در مقایسه با پژو پارس TU5 که در زمانی برابر با 13.5 ثانیه به این عدد دست پیدا میکند، برتری خوبی محسوب میشود.
لازم به یاداوریست که حداکثر سرعت هر دو مدل برابر با 200 کیلومتر در سرعت اعلام شده است. در نمودار میزان مصرف سوخت نیز در رانا برای پیمایش هر صدکیلومتر مسیر شهری عددی برابر با 8.9 لیتر و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان برابر با 5.7 لیتر را نشان میدهد و در سیکل ترکیبی میزان مصرف سوخت برابر با 6.9 لیتر بنزین خواهد بود.
اما در سوی دیگر، پژو پارس TU5 در نمودار میزان مصرف سوخت در مسیرهای شهری برای پیمایش هر صدکیلومتر عددی برابر با 10.1 و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان برابر با 6.1 لیتر را نشان میدهد و در سیکل ترکیبی میزان مصرف سوخت عددی برابر با 7.6 لیتر بنزین ثبت گردیده است.
هر دو خودرو در این بخش موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو4 شدهاند.
با توجه به برتری نسبی رانا در شتاب اولیه و میزان مصرف خود به لطف وزنی کمتر از پژو پارس، پیروز این قسمت نیز رانا محسوب میشود. (میزان وزن دو خودرو شامل محاسبه وزن 5 سرنشین بالغ با وزن 80 کیلوگرم و میزان باری برابر با 150 کیلوگرم در تستهای استاندارد است)
نمای ظاهری و داخلی
از دیگر نکات در قیاس ما بین این دو خودرو، نمای ظاهری و داخلی است. در ابن بخش مهم ترین عامل، سلیقهای بودن انتخاب ما بین این دو خودرو در نمای ظاهری و داخلی بوده و هر یک از خریداران بر طبق علایق خود هریک را با توجه به دید خود از خودرو انتخاب مینمایند. اما اگر یک بررسی کوتاه و اولیه راجع به طراحی بیرون و داخلی این محصول بخواهیم انجام دهیم، میبایست این گونه گفت که در نگاه اولیه چهره پژو پارس نسب به رانا از طراحی بهتر و باوقارتری برخوردار است و این نما در عقب خودرو نیز به همین صورت بوده و در بخش طراحی کناری و دربها، بدلیل مشترک بودن پلتفرم رانا با 206 صندوقدار، در نمای کناری این خودرو از پژو پارس زیبا تر بنظر میرسد.
در نمای داخلی نیز تا حدودی بروز رسانیها موثر واقع شده و هر دو خودرو از نمایی نسبتا جذاب برخوردار هستند، اما پژو پارس بدلیل بهره گیری از داشبوردی بزرگتر و عریضتر و امکاناتی بیشتر در اتاق و همچنین فضای سرنشین بهتر نسبت به رانا، در دو بخش نمای ظاهری و داخلی در این قسمت بهتر عمل کرده و پیروز محسوب میشود.
امکانات رفاهی و ایمنی
از دیگر نکات مهم پیرامون انتخاب یکی از این دو خودرو از سوی مشتریان، امکانات رفاهی و ایمنی است. در این دو مدل بدلیل آن که سیاست تولید آنها، بخش بسیاری از جامعه را در بر میگیرد و محصولی اقتصاد تلقی میگردند، امکانات رفاهی قابل قبول و رضایت بخشی با توجه به قیمت اعلامی بر روی این دو خودرو تعبیه شده است.
حال میتوان به چند نمونه از امکانات این دو خودرو اشاره کرد که در مرحله اول پژو پارس مورد بررسی قرار گرفته و مواردی همچون ترمزABS و EBD (چهارکاناله)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب دیسکی و کیسه هوای راننده و سرنشین در بخش ایمنی و در بخش رفاهی به مواردی همچون سیستم تهویه اتوماتیک، آنتن اکتیو, دکمههای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سنسور دنده عقب، قفل میکروسوییچی درها، قفل مرکزی با ریموت، ایموبیلایزر، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو و بازکن درب صندوق عقب بر روی این خودرو قرار گرفته است.
از سوی دیگر در رانا امکاناتی همچون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل EBD / ABS، قفل مرکزی با ریموت رادیویی، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین، بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل خودرو و سیستم عیب یابی هوشمند EOBD در بخش ایمنی و در بخش رفاهی به مواردی همچون صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، سنسور دنده عقب نمایشگر دمای محیط صفحه نمایشگر روی داشبورد، تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق، چراغ همراهی تا درب منزل در محیطهای تاریک و تنظیم آینههای جانبی برقی و … اشاره کرد. حال با توجه به مشخصات هر دو مدل در این بخش، آنچنان نمی توان خودرویی را در این بخش به عنوان برتر انتخاب نمود. اما شاید پژو پارس در این بخش کمی برتر به نظر برسد.
بدیهی است که امکاناتی که ما در اینجا از آنها به عنوان آپشن های خودرو نام میبریم، در اکثر خودروهای تولیدی در جهان، به عنوان ساده ترین امکانات هر خودرو حساب میشود.
خدمات پس از فروش و گارانتی
لازم به ذکر است، با این که هر دو خودرو تولید مشترک گروه صنعتی ایران خودرو هستند اما گارانتی و خدمات متفاوتی را به مشتری ارائه می دهند. پرشیا دارای خدماتی همچون یکسال بیمه بدنه و سرویس دورهای رایگان و کارت طلایی است و خودروی رانا به عنوان یکی از محصولات با کیفیت ایران خودرو دارای 3 ستاره کیفی بوده و همچنین از 3 سال خدمات طلایی، گارانتی و سرویس های دوره ای رایگان این شرکت نیز برخوردار است.