افراد کمی در جهان هستند که ماهانه 10 دلار برای استفاده از سرویس های آنلاین پخش موسیقی می پردازند. طبق تحقیق اخیر مؤسسه «نیلسن موزیک 360» در ایالات متحده، هر شخص به طور میانگین در هر سال فقط 15 دلار به سرویس های آنلاین اختصاص می دهد.
تحقیق نیلسن موزیک نشان می دهد هزینه سالانه موسیقی برای طرفداران این حوزه تقریباً 156 دلار در سال است که 9 درصد آن به سرویس های آنلاین تعلق دارد، یعنی کمی بیشتر از 14 دلار. این رقم اگرچه بسیار ناچیز است، اما پیشرفت قابل توجهی محسوب می گردد چون سال گذشته این رقم به 6 درصد (معادل 9 دلار) می رسید.
دلیل اصلی این هزینه ناچیز برای سرویس های پخش موسیقی این است که محتوای رایگان زیادی در فضای وب وجود دارد. تحقیق نیلسن نشان می دهد 45 درصد مصرف کنندگان ترجیح می دهند موسیقی رایگان گوش بدهند و فقط 29 درصد آنها به پرداخت حق عضویت ماهیانه تمایل دارند. البته نیمی از این افراد، هزینه بالای اشتراک را دلیل تصمیم خود عنوان کرده اند.
90 میلیون نفر در هر ماه از سرویس رایگان اسپاتیفای استفاده می کنند
اسپاتیفای یکی از بزرگ ترین و محبوب ترین سرویس های استریم آنلاین موسیقی است که نقش مهمی در پایین نگه داشتن هزینه کاربران دارد. تقریباً 90 میلیون نفر در هر ماه از قابلیت پخش رایگان اسپاتیفای استفاده می کنند، یعنی تقریباً هم اندازه مجموع کاربران اپل موزیک، تایدال و اسپاتیفای که حق عضویت می پردازند. پاندورا که یکی از منابع اصلی پخش رایگان موسیقی به شمار می رود هم فقط توانسته 390 هزار نفر را به پرداخت هزینه ماهیانه ترغیب کند.
این طور که به نظر می رسد، اکثر کاربران هنوز محتوای رایگان را ترجیح می دهند و سرویس های استریم در کنار دانلود غیر قانونی، هنوز هم مانع اصلی سر راه رشد این صنعت سودآور به شمار می روند.