ارسال اولین پیام METI به فضا؛ آیا موجودات هوشمند فرازمینی پاسخ می دهند؟

شهر ترومسو در نروژ میعادگاه گردشگران و دانشمندان برای تماشای شفق قطبی به شمار می رود، یک ماه قبل (۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر ماه) نقش مهم دیگری را در عرصه فضا بر عهده گرفت. رادیوتلسکوپ بزرگی که در این شهر واقع شده، پیام زمینیان را به سمت اگزوپلنت GJ۲۷۳b فرستاد.

ارسال اولین پیام METI به فضا؛ آیا موجودات هوشمند فرازمینی پاسخ می دهند؟

شهر ترومسو در نروژ میعادگاه گردشگران و دانشمندان برای تماشای شفق قطبی به شمار می رود، یک ماه قبل (16 اکتبر / 24 مهر ماه) نقش مهم دیگری را در عرصه فضا بر عهده گرفت. رادیوتلسکوپ بزرگی که در این شهر واقع شده، پیام زمینیان را به سمت اگزوپلنت GJ273b فرستاد.

این سیاره که در فاصله 12 سال نوری از زمین قرار گرفته، یکی از محتمل ترین مکان ها برای حیات فرازمینی است و حالا ساکنین احتمالی این سیاره می توانند پیام ما را دریافت کنند.

مرجع تنظیم و ارسال این پیام، مؤسسه METI است که در سال 2015 و با هدف پیام رسانی به موجودات هوشمند فرازمینی (ET) فعالیت خود را آغاز کرده است و می خواهد بیگانه ها را با موسیقی و علم انسان ها آشنا سازد. اگر موجودی این پیام را دریافت کند و بخواهد به ما پاسخ بدهد، سال 2042 می توانیم نخستین ارتباط دوطرفه را تجربه کنیم.

البته رساندن پیام به ET کار ساده ای نیست. رادیوتلسکوپ های بزرگ جهان که توانایی ارسال چنین امواجی را داشته باشند مأموریت های مهم تری را پذیرفته اند و پیام رسانی در اولویت کاری آنها قرار ندارد، اما خوشبختانه رئیس مرکز EISCAT ترومسو این پیشنهاد را پذیرفت و رادیوتلسکوپ ارزشمند را به مدت سه روز در اختیار METI قرار داد. مشکل بعدی شناسایی هدف بود؛ این سیاره باید به اندازه کافی به زمین نزدیک بوده و البته توانایی تشکیل حیات را هم داشته باشد. پس از تحقیقات فراوان، بالاخره سیاره GJ 273b انتخاب شد که دور کوتوله سرخی به نام ستاره لویتن (Luyten's Star) می چرخد.

موجود هوشمند فرازمینی چه پیامی را درک می کند؟

نهایتاً دانشمندان به این سؤال اساسی رسیدند: به موجودات فضایی چه بگوییم؟ تصمیم بر این شد که گوشه ای از فرهنگ زمین را به فضا مخابره کنند و برای این کار با مرکز فستیوال موسیقی سونار اسپانیا و مؤسسه تحقیقات فضایی کاتالونیا وارد همکاری شدند. این تیم امیداورند موسیقی به عنوان زبان مشترک جهانی، برای موجودات هوشمند فرازمینی هم مفهوم باشد و با شنیدن آن، به پاسخ دادن ترغیب شوند.

گفتنیست پیام بعدی این مؤسسه برای آوریل 2018 یعنی ابتدای سال 1397 برنامه ریزی شده و موسیقی پیچیده تری را با خود حمل می کند تا به تدریج، موجودات فضایی را با مفاهیم زمینی آشنا سازد. در پایان همه منتظر می مانیم تا شاید 25 سال دیگر نخستین پاسخ را از ET دریافت کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر