ماهان شبکه ایرانیان

چرا مقررات خودروهای فرسوده به درستی اجرا نمی‌شود؟

یکی از عوامل مهم در ایجاد هوای پاک و شهری سالم، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و اسقاط آن‌ها است. حال سه ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک، می‌بایست از سوی سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز این قانون اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود

 

یکی از عوامل مهم در ایجاد هوای پاک و شهری سالم، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و اسقاط آن‌ها است. حال سه ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک، می‌بایست از سوی سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز این قانون اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود. قائم‌مقام معاینه فنی کلان‌ شهرهای کشور در یک برنامه رادیویی با بیان این مطلب گفت:‌ برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولان وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد که مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولان خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند.

 در حقیقت برای حل معضل آلودگی هوا در کلان‌ شهرها باید هم مردم و هم مسئولان به معضل آلودگی هوا توجه کنند تا بتوانند از شرایط بحرانی فعلی خارج شوند. حسین مقدم افزود: هرچه روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن در آلودگی هوا موثرتر بوده و باعث عواقب جبران ناپذیری خواهد شد. وی با بیان اینکه نگاه به خودرو از اساس غلط است، عنوان کرد: در ایران، خودرو را یک کالای سرمایه‌ای می‌دانیم زیرا نتوانستیم آن را به یک کالای مصرفی با کیفیت و ارزان قیمت تبدیل کنیم.

این شخص همچنین گفت که80 درصد از آلودگی کلان‌ شهرها مربوط به منابع متحرک یا خودروها بوده و عنوان داشت: از 80 ‌درصد آلودگی که سهم خودروها است، 40 درصد آن سهم خودروهای فرسوده بوده که عمدتا کاربراتوری هستند.

 در ماده 8 قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آن‌ها داده شود و حتی حق معامله کردن این خودروها نیز وجود ندارد. وی ادامه داد: همچنین در قانون پیش‌بینی شده است، سه ماه پس از ابلاغ این قانون باید توسط سازمان محیط‌زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهایی که باید فرسوده اعلام شوند، اعلام نشده است؛ بنابراین عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود در حالی که با مشخص شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان