ماهان شبکه ایرانیان

بهترین فیلم‌های ۲۰۱۷ جهان

اگر خاطرتان باشد با هم بهترین فیلم‌های ۲۰۱۷ را از آغاز این سال تا به پایان ماه مه بررسی کردیم و دیدیم که فیلم‌های امسال چه سیری را پشت‌سر گذاشته‌اند. در این قسمت بهترین فیلم‌های ۲۰۱۷ جهان را از ماه‌های ژوئن تا سپتامبر زیر ذره‌بین می‌بریم و با هم می‌بینیم که این روند به چه صورت بوده است.

بهترین فیلم‌های 2017 جهان

اگر خاطرتان باشد با هم بهترین فیلم‌های 2017 را از آغاز این سال تا به پایان ماه مه بررسی کردیم و دیدیم که فیلم‌های امسال چه سیری را پشت‌سر گذاشته‌اند. در این قسمت بهترین فیلم‌های 2017 جهان را از ماه‌های ژوئن تا سپتامبر زیر ذره‌بین می‌بریم و با هم می‌بینیم که این روند به چه صورت بوده است.

ماه ژوئن؛ بیبی راننده (Baby Driver)

بیبی راننده ادگار رایت

در میان بهترین فیلم‌های 2017 جهان نخست به سینمای انگلستان می‌رسیم. طرفداران سینمای انگلستان در کنار نام کارگردانانی مانند گای ریچی (خالق قاپ‌زنی، 2000) و استیو مک کوئین (کارگردان سیه‌چردۀ برندۀ اسکار و خالق دوازده سال بردگی، 2013) نام فیلم‌سازان پیشرو‌تری از جنس سینما مانند ادگار رایت را بابت خلق آثاری مانند شان می‌میرد، اسکات پلگریم در برابر دنیا و پلیس خفن به یاد سپرده‌اند. با تمامی نگاه‌های انتزاعی او بر تصویرهای سینمایی و به‌وجود‌آوردن تصاویر کمدی دقیق و درهم‌تنیده، ادگار رایت و آثارش از دیگر کارگردانان انگلیسیِ مشهور مجزا شده است.

امسال در بهترین فیلم‌های 2017 جهان، رایت قدم بزرگ‌تری برداشته و اثر بیبی راننده را با سلیقه‌ای عام‌تر نگاشته، اما با نگاهی تکنیکال‌تر کارگردانی کرده است. بیبی راننده روایت راننده‌ای به نام بیبی است که به دلیل حادثۀ دردناکی در کودکی مدام صداهای آزار‌دهنده می‌شنود؛ در‌نتیجه مداوم در حال گوش‌‌سپردن به موسیقی دیده می‌شود. او رانندۀ گروه خلافکاری به سرکردگی فردی به نام داک () است. در لحظات آغازین فیلم، داک، بیبی را به حضور در آخرین سرقتش دعوت می‌کند.

بیبی راننده بازسازی هیجان و زیبایی سینمای ماجراجویی و کمدی است و از قوی‌ترین رقیبان برای دستیابی به اسکار فیلمنامه در مراسم اسکار امسال به نظر می‌رسد.

ماه ژوئیه؛ دانکرک (Dunkirk)

دانکرک کریستوفر نولان

بیراه نرفته‌ایم اگر بگوییم دانکرک، جدید‌ترین فیلم کریستوفر نولان، کارگردان مطرح دو دهۀ اخیر، مهم‌ترین فیلم در فهرست بهترین فیلم‌های 2017 جهان است. به سبب پرونده‌ای مفصل‌تری که در باب نولان، این نابغه بریتانیایی، به‌زودی با پرونده‌ای سینمایی در کنارتان خواهیم بود، کلام را در باب سیری که سبب اهمیت دانکرک می‌شود، کوتاه می‌کنیم.

نا‌گزیریم از اشاره بدین امر که نولان هر ساخته‌اش بی‌شک می‌تواند جایگاه مهم‌ترین فیلم سال را به دست آورد؛ نگاه فیلسوفانه، بیان نبوغ‌آمیز او از جنس تصویر و گرافیک و نوشتار بی‌بدیلش در پرداخت درام‌های پیچیده، همۀ عواملی است که به‌زودی در یکایک آثارش بررسی خواهیم کرد. خالق سه‌گانۀ شوالیه تاریکی (بتمن) و ممنتو این بار برای پدیدآوردن سازۀ عظیم سینمایی‌اش، دست به ایده‌ای مهم از رویداد‌های جنگ جهانی دوم زده است.

فارغ از تطبیق تاریخی این فیلم که امروزه بحث داغی در میان منتقدان است، دانکرک نگاهی به حادثۀ محاصره‌شدن نیروی متفقین در ساحلی فرانسوی به همین نام است. در جریان محاصرۀ نیروهای متفقین توسط ارتش نازی، عملیات تخلیۀ دانکرک، یکی از دراماتیک‌ترین رویدادهای جنگ جهانی دوم روی می‌دهد که نولان با اقتباس این واقعۀ تاریخی، باز هم نگاهی موشکافانه به ماهیت بشر و بن‌بست‌هایش می‌اندازد.

همراه همیشگی نولان و آثارش، هانس زیمر با نواختن موسیقی شکو‌همند دیگری به دلپذیری اثر می‌افزاید. نقش‌آفرینی تام هاردی و نخستین حضور سینمایی خواننده گروه محبوب نوجوانان، وان دایرکشن (هری استایلز) دیگر عناصر جذابی برای این فیلم هستند تا در میان بهترین فیلم‌های 2017 جهان در صورت امکان، نخست به سراغش بروید.

ماه اوت؛ رودخانه ویند (Wind River)

رودخانه ویند تیلور شریدان

در میان بهترین فیلم‌های 2017 جهان، ماه اوت کمترین سهم را دارد؛ هنگامی که فصل تابستان هنوز به نیمۀ پایانی نرسیده و تب‌و‌تاب بازار فیلم‌های تابستانی کمی فروکش کرده است. ماه اوت با تعدادی فیلم پر‌فروش کم‌کیفیت از راه می‌رسد و فیلم‌های فستیوالی نیز یا اکرانشان را پشت‌سر گذاشته‌اند یا منتظر نوبت اکرانشان در ماه‌های پایانی سال هستند. در چنین ماه کرختی، تنها نشانه‌هایی بی‌رمق از یک فیلم خوش‌ساخت فولکلوریک آمریکایی است که به فیلمباز‌ها کما‌بیش امید می‌بخشد.

رودخانه ویند، همانند سایر فیلم‌های حاضر در این فهرست، سر‌و‌صدا به پا نکرد؛ اما فیلمی است که با جغرافیای حومه‌نشینی در آمریکا و به نویسندگی تیلور شریدان که در دو سه سال اخیر، با رو‌کردن دو فیلمنامۀ درخشان و کاندیدای اسکار (اگر از آسمان سنگ ببارد و سیکاریو) احتمال جشنواره‌ای‌بودن دارد.

مانند دو اثر قبلی شریدان، فیلمنامۀ بسیار سرراست و در‌عین‌حال قوی است. بازی‌ها درست و در جای خود ارائه می‌شوند و کارگردانی با سادگی اما تکنیک جلو رفته است. داستان رودخانۀ ویند، داستان کوری لمبرت (با بازی جرمی رنر) است که سعی دارد با یاری‌رساندن در پروندۀ قتل زنی سرخ‌پوست، از اشتباهی که در گذشته‌‌اش مرتکب شده است، به‌نوعی رستگاری دست بیابد.

می‌توان گفت فیلم با سیاقی همانند اگر از آسمان سنگ ببارد نوشته شده و کسانی که از دیدن آن فیلم (که در میان کانداهای بهترین فیلم، فیلمنامه و بازیگر اول مرد بود) لذت بردند، قطعاً از دیدن رودخانۀ ویند نیز لذت خواهند برد.

ماه سپتامبر؛ مادر! (!Mother)

مادر! دارن آرونوفسکی

هرچند منتقدین در رویارویی با اثر متفاوت دارن آرونوفسکی (که در ماه سپتامبر به اکران در آمد) روی خوش نشان ندادند، اما بی‌شک فیلم مادر! در این فهرست جای می‌گیرد. اهمیت نخستین اثر سینمای وحشت آرونوفسکی با بازی بازیگرانی همانند جنیفر لارنس و خاویر باردم غیر‌قابل‌چشم‌پوشی است.

با ظهور مادر! بر پرده‌های سینما، پس از اثر نا‌امید‌کنندۀ نوح، وی با واکنش‌های متناقض مخاطبانی روبرو شد که عده‌ای غرق در لذت از مشاهده فیلم از آن سخن می‌گفتند و عده‌ای آن را اثری ضعیف می‌دانستند.

داستان فیلم، روایت استعاری از زنی به نام مادر است که در سرزمینی پس از نابودی محض، اینک با همسرش خانه‌ای ساخته و در آن زندگی خوشبختی را دارند. ورود میهمانانی نا‌خوانده با هویت‌های دهشتناکشان زندگی مادر و همسرش را بر هم می‌زنند. روایتی برگرفته از آیات انجیل در فضای آخرالزمانی و فارغ از مختصات زمان و مکانی و حتی نام شخصیت‌ها که در آن وحشت حکمرانی می‌کند.

آرنوفسکی با ساخت این فیلم، آن هم پس از شکست تجاری‌هنری نوح، اینک دست به تجربه‌ای شخصی زده که همانند پی نفس را در سینه حبس نمی‌کند، اما از همان جنس دلپذیر است و با حضور در فهرست بهترین فیلم‌های 2017 از چشم داوران جشنواره‌ای نیز پنهان نخواهد بود.

تیزر بهترین فیلم‌های 2017 جهان

حالا که تا به انتهای مقاله بهترین فیلم‌های 2017 جهان همراه ما بوده‌اید شاید بد نباشد به تدوین ویدئویی که از این فیلم‌ها آماده کرده‌ایم نگاهی بندازید و با هم از تماشای این بهترین‌های سینما با موسیقی فیلم دانکرک اثری از هانس زیمر لذت ببریم.

با بخش سینمایی روزچین همراه باشید تا در مهم‌ترین ماه‌های سال، به بهترین فیلم‌های 2017 جهان از منظر سینمایی در قسمت سوم و پایانی نگاهی داشته باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان