قرارداد رنو در چه مرحله‌ای است؟

پس از توافق ‌نامه موسوم به برجام، یکی از قراردادهای منعقد شده پیرامون صنعت خودروسازی کشور، توافق ‌نامه همکاری ایدرو با شرکت فرانسوی رنو بوده است. اما پس از مدت‌ها، هنوز برخی موارد در این قرارداد به سرانجام نرسیده و واگذاری بخش‌هایی همچون سایت «بن‌رو» در حوالی ساوه به شرکت رنو منتفی شده است.

 

پس از توافق ‌نامه موسوم به برجام، یکی از قراردادهای منعقد شده پیرامون صنعت خودروسازی کشور، توافق ‌نامه همکاری ایدرو با شرکت فرانسوی رنو بوده است. اما پس از مدت‌ها، هنوز برخی موارد در این قرارداد به سرانجام نرسیده و واگذاری بخش‌هایی همچون سایت «بن‌رو» در حوالی ساوه به شرکت رنو منتفی شده است.

اما گمانه زنی‌ها این‌گونه است که «سایت سمنان»، «سایت تبریز» و «سایت گرمسار» برای جایگزینی سایت بن‌رو در نظر گرفته شده است. حال به اعتقاد برخی از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو در داخل کشور، منتفی شدن تولید رنو در «بن‌رو» ‌نوعی سنگ‌اندازی در مسیر این قرارداد تلقی ‌می‌شود.

 

حال یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های دیداری این‌گونه عنوان کرد که، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) پنج‌شنبه هفته گذشته به قصد مذاکرات جدید با مسوولان رنو، راهی فرانسه شده و در حال حاضر مشغول مذاکره در مورد جایگزینی بن‌رو برای تولید محصولات جدید این خودروساز در کشور است.

 طبق توافق‌ نامه‌ای که تابستان امسال میان ایدرو و رنو به امضا رسید، بنا شد سایت بن‌رو به‌عنوان آورده این سازمان، به رنو واگذار شود تا خودروساز فرانسوی فعالیت جدید خود را در ایران، در این سایت آغاز کند. بن‌رو که در شهرستان ساوه مستقر است، پیش‌تر میزبان خودرویی به نام فیات سی‌ینا (متعلق به بخش خصوصی) بود، اما در نهایت سایپا آن را خریداری کرده و هم‌اکنون آریو و وانت پراید را در سایت موردنظر به تولید می‌رساند.

 

حال در این شرایط، سازمان گسترش قصد داشت به‌واسطه برداشتن بن‌رو در ازای طلب خود از سایپا، سهم و آورده خود در قرارداد با رنو را از این مسیر تامین کند. اما در نهایت شرایط برای واگذاری بن‌رو به رنو محقق نشد و پیرامون همین موضوع سازمان گسترش و خودروساز فرانسوی مجبور شده‌اند گزینه‌ای دیگر را برای اجرای قرارداد مشترک خود در نظر بگیرند.

طبق خبرهای منتشر شده از این مسئله، سازمان گسترش چند گزینه از جمله «سایت سمنان»، «سایت تبریز»، «سایت گرمسار» و «سایت ساوه» را برای جایگزینی بن‌رو در نظر گرفته و گفته می‌شود شانس گرمساری‌ها برای میزبانی از محصولات رنو بیشتر است. ظاهرا مدیرعامل ایدرو در سفر اخیر خود به فرانسه، موضوع جایگزینی بن‌رو را نیز مطرح کرده و می‌بایست دید شرکت رنو چه واکنشی به این موضوع خواهند داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان