به گزارش خبرنگار مهر، مطابق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی تولید محتوای آنلاین در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه باید 10 برابر شود و این هدف محقق نخواهد شد مگر آنکه با حمایت از اپلکیشن ها و نرم افزارهای بومی، این تولیدات داخلی در کشور بازار مصرف پیدا کند.
درحال حاضر شواهد نشان می دهد که با وجودآنکه ایران، از نظر تولید نرم افزار و هوش مصنوعی، جایگاه قابل قبولی در منطقه دارد اما اپلیکیشن های داخلی آنطور که باید مورد توجه کاربران ایرانی قرار ندارند و بسیاری از کاربران با وجودی که نمونه های مشابه بومی بسیاری از اپلیکیشن های خارجی در کشور وجود دارد اما باز هم ترجیح می دهند از نرم افزارهای خارجی استفاده کنند.
از جمله اپلیکیشن هایی که نمونه خارجی آن در کشور بدون توجه به وجود نمونه های مشابه داخلی، مورد استفاده قرار می گیرد اپلیکیشنهای مرتبط با نقشه و مسیریابها است. این نرم افزارهای کاربردی می توانند در پیدا کردن مناسبترین مسیر برای رسیدن به یک مقصد، موثر واقع شوند و کاربران را تا رسیدن به مقصد از روی نقشه راهنمایی کنند.
این روزها با پیدایش تاکسییاب های آنلاین نیز، این اپلیکیشن ها مورد استفاده دائم برای راننده های این تاکسییاب ها قرار می گیرند و رانندگان معمولا در پیدا کردن مقصد مورد نظر مسافر خود، باید از این اپلیکیشن ها استفاده کنند.
درحال حاضر بیشترین استفاده کاربران ایرانی از اپلیکیشن های خارجی مانند نقشه گوگل (گوگل مپس) و اپلیکیشن ویز (Waze) برای مسیریابی است و شواهد نشان می دهد که کاربران ایرانی آنطور که باید تمایلی به استفاده از تولیدات بومی مشابه ندارند.
حال با وجودی که اپلیکیشن «ویز» در ایران فیلتر نبوده و در دسترس است اما گفته می شود که به دستور قضایی از 30 آبان ماه جاری رانندگان تاکسی های اینترنتی نباید از این اپلیکیشن برای مسیریابی استفاده کنند. (این نرم افزاز پیش از این و در مقطعی فیلتر شده بود.)
با این وجود شاید این دستور را بتوان راهکاری برای استفاده و توسعه نرم افزارهای داخلی و بومی مسیریابی به ویژه در کشور دانست. بررسی ها نشان می دهد که هم اکنون بالغ بر 20 اپلیکیشن بومی مرتبط با نقشه و مسیریابی در بازارهای اندرویدی و آی او اس (ios) وجود دارد که می تواند جایگزین مناسبی برای کاربران و رانندگان تاکسی های اینترنتی باشد.
هم اکنون اپلیکیشن های متنوع و با امکانات منحصربفردی در زمینه مسیریابی وجود دارد که حتی می توانند از سرعت و دقت بهتری نسبت به ابزارهای خارجی، برخوردار باشند. اما از آنجایی که «گوگل مپس» و «ویز» به عنوان گزینه ای عمومی محسوب می شوند، اغلب کاربران ایرانی به صورت مداوم از آنها استفاده کرده و اطلاعی از نرم افزارهای داخلی ندارند.
این درحالی است که اپلیکیشن هایی که هم اکنون در کشور طراحی و تولید شده با توجه به پیادهسازی الگوریتم های مختلف ناوبری فضایی موردنیاز و نیز به روزبودن نقشه ها، جایگزین تخصصی تری نسبت به نرم افزارهای خارجی محسوب می شوند.
تیم های دانشجویی و استارتاپی بسیاری در کشور، مسیریابهایی را معرفی کرده اند که می توانند نیاز کاربران را به نمایش ترافیک لحظهای خیابانها روی نقشه و امکان انتخاب مقصد، جستجو دربین مکانهای مختلف مقصد موردنظر و دستورات صوتی و تصویری راهنمای مسیر، برآورده کرده و بهترین مسیر را پیشنهاد دهند.
از این رو با توجه به محدودیت ایجادشده در استفاده از اپلیکیشن مسیریاب خارجی برای رانندگان تاکسی های اینترنتی، پیشنهاد نصب نرم افزارهای داخلی جایگزین هم به رانندگان و هم به سایر کاربران اینترنت، برای سهولت در مسیریابی، داده می شود.