ماهان شبکه ایرانیان

دور دور کردن دیزلی‌ها روی سلامت شهروندان

سهم ۵۷ درصدی خودرو‌های دیزلی در آلودگی هوا

بیش از ۵۷ درصد از آلودگی هوا‌ی پایتخت مربوط به کامیون و خودروهای جمعی است. براین اساس همزمان با فصل سرد و بروز پدیده وارونگی، شل‌کن و سفت‌کن در بحث آلودگی هوای پایتخت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است

سهم 57 درصدی خودرو‌های دیزلی در آلودگی هوا

بیش از 57 درصد از آلودگی هوا‌ی پایتخت مربوط به کامیون و خودروهای جمعی است. براین اساس همزمان با فصل سرد و بروز پدیده وارونگی، شل‌کن و سفت‌کن در بحث آلودگی هوای پایتخت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. نداشتن معاینه فنی و بی‌توجهی به نصب فیلتر دوده با وجود مصوبه قانونی سبب شده است تا همچنان خودرو‌های سنگین با دور دور کردن در شهر دود به خورد شهروندان بدهند.

به گزارش ، جوان نوشت: آلودگی هوا بخصوص هوای پایتخت مشکل امروز و فردا نیست. به‌رغم وجود مصوبه هوای پاک، آلودگی و آلایندگی سبب مرگ تدریجی شهروندان و تحمیل هزینه‌های پنهان و آشکار به جامعه شده است. در سال‌های گذشته بر اساس مطالعات انجام شده، نقش عمده منابع متحرک در آلودگی هوا محرز شد. حدود 80 درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک اعلام شده است و بنابر اولویت کنترل و کاهش آلودگی هوا هم به خودرو‌ها به خصوص به خودرو‌های سنگین و جمعی باز‌می‌گردد. در این زمینه مهدی دوزندگان، کارشناس ارشد مکانیک و فعال حوزه محیط‌زیست گفت: بررسی کیفیت هوای تهران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد ذرات معلق عامل اصلی آلودگی هوای تهران است. بر اساس گزارش‌های مربوط به سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران که توسط شرکت کنترل کیفیت هوا منتشر شده در سال 94، سالانه بیش از 8 هزار و 600 تن ذرات معلق در تهران تولید می‌شود که از این مقدار 6 هزار تن ناشی از منابع متحرک و 2 هزار و 600 تن سهم منابع ثابت آلایندگی است. وی با اشاره به اینکه میانگین غلظت ذرات معلق برای سال 95 در تهران سه برابر حد استاندارد بوده است، می‌افزاید: غلظت ذرات معلق در هر چهار فصل سال بسیار بیشتر از حد استاندارد آن بوده و این شاخص در زمستان به دلیل پایداری جوی به اوج خود می‌رسد.
سهم 57درصدی دیزل‌ها در آلودگی هوای تهران
به گفته دوزندگان از مجموع ذرات معلق تولیدی در شهر تهران، 23درصد سهم کامیون‌ها، 4درصد سهم مینی‌بوس‌ها، 12درصد سهم اتوبوس‌های شرکت واحد و 18درصد سهم سایر اتوبوس‌ها است. از این رو با توجه به دیزلی بودن ناوگان‌های یاد شده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که خودروهای دیزلی عامل مهمی در آلایندگی شهر تهران هستند. بر این اساس فیلتر جاذب دوده تنها راهکار واقعی کاهش ذرات معلق خروجی از خودروهای دیزلی است. وی با اشاره به تصویب قانون فیلتر دوده از مهرماه سال 95 گفت: این مصوبه از دو قسمت تشکیل شده که یک بخش آن برای خودروهای نو و بخش دیگر برای خودروهای کارکرده است که متأسفانه این مصوبه ارزشمند در اجرا با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده است. بنابراین راه‌حل منطقی برای حل چالش خودروهای دیزلی، جایگزینی ناوگان بسیار فرسوده با خودروهای مجهز به فیلتر دوده و تجهیز سایر خودروهای کارکرده به فیلتر دوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان