عمارت زیبای مفخم، شاهکار معماری ایرانی !

عمارت زیبای مفخم، شاهکار معماری ایرانی ! دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ایران گردی,گردشگری شمال شرق شهر بجنورد در استان خراسان شمالی یه عمارت فوق العاده زیبا خودنمایی می کنه که بزرگترین و شاخ ...

عمارت زیبای مفخم، شاهکار معماری ایرانی !

شمال شرق شهر بجنورد در استان خراسان شمالی یه عمارت فوق العاده زیبا خودنمایی می کنه که بزرگترین و شاخص ترین اثر معماری دوره قاجار شناخته شده. عمارتی بی نهایت دیدنی به اسم  عمارت مفخم که امروزه موزه مردم شناسی شده و گردشگرای زیادی رو به سمت خودش می کشونه. معماری زیبا و دیدنیه این عمارت با کاشیکاری های رنگیش می تونه شمارو تو دنیایی از زیبایی تاریخ غرق کنه و ساعت ها خیره نگه داره. اگه دوست دارین اطلاعاتتون هم در مورد این آثار زیبا تکمیل بشه با ما همراه شین تا مروری کنیم بر تاریخ این عمارت زیبا...

mofakham

دوره قاجار، عمارت مفخم همراه با بناهای دیگه ای از جمله آیینه‌ خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر تو باغ بزرگی قرار داشتن که مجموعه دارالحکومه مفخم رو تشکیل میدادن. این بنای تاریخی منحصر به فرد 32 اتاق و 2 تالار با آینه‌کاری‌ ها، کاشی‌کاری‌ ها و گچبری‌ های بسیار زیبا و تماشایی داره و یکی از آثار بی‌نظیر عصر ناصرالدین شاه محسوب می شه.
عمارت مفخم در گذشته داخل باغ بزرگی قرار داشته و تا پیش از وقوع زلزله شدید بجنورد از بخش‌ های مختلفی همچون آینه‌ خانه، دروازه ورودی حوض‌ خانه، باغ فواره و عمارت کلاه فرنگی تشکیل شده بوده ولی الان تنها آینه‌ خانه و عمارت مفخم وجود دارن.
کلنل ادوارد ییت انگلیسی که حدود یک قرن پیش تو این بنا با سردار مفخم دیدار داشته در توصیف یکی از اتاق ها نوشته: دیوارها با تعدادی نقشه تزیین شده بودن، اتاق پذیرایی با شمعدانها و آینه‌ های زیبا پوشیده شده و کف نیز با قالی های قالب دوزی شده ابریشمی رشتی فرش شده بودن.
روبروی عمارت مفخم، بنای آینه‌ خانه قرار داره که به عنوان فضای اداری و دیوانی جهت ملاقات‌ های رسمی سردار مفخم و برپایی مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایلات و بقیه رجال مطرح قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته. از نکته های قابل توجه بنای آینه‌ خانه، وجود تصویر 134 تن از شخصیت‌ های برجسته عصر صفوی تا دوره قاجار از جمله تصویر شاه طهماسب، شاه عباس، آقا محمدخان، فتحعلیشاه و کریم خان زند و همچنین سران حکومتی کشورهای همجوار هستن.

mofakham

mofakham

این بنای 130 ساله در سال 1376 خورشیدی خریداری و بعد از مرمت در سال 1379 به بهره‌ برداری رسید. ممتحن‌ الملک شقاقی پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون، به دستور ناصرالدین شاه برای گذروندن تحصیلات عالیه در رشته معماری به فرانسه رفت و پس از بازگشت، مسئول ساخت چندین کاخ شد. مدرسه سپهسالار سابق (شهید مطهری تهران) هم از ساخته های زیبای اوست.  

mofakham

mofakham

mofakham


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر