به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نشان میدهد که سرعت ساخت، توسعه و نگهداری راهها طی سه سال گذشته کند شده است.
این در حالی است که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس، آماری ارائه و عنوان کرد که ساخت و توسعه راهها طی سه سال اخیر با رشد روبرو بوده است.
آخوندی در جلسه استیضاح گفت: طی سه سال گذشته 5 هزار و350 کیلومتر جاده به راههای کشور اضافه شده است اما در 3 سال مشابه آن که در دولت گذشته بوده است تنها 4 هزار و 700 کیلومتر راه ساخته شده است؛ در این میان روکش 7 هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه طی 3 سال گذشته نوسازی شده در حالی که تنها 4 هزار و 600 کیلومتر از بزرگراه ها و آزادراه های کشور در 3 سال مشابه آن در دولت دهم نوسازی شده است.
آمار دیگری که وزیر راه بر آن تاکید داشت روکش 6 هزار و 500 کیلومتر از آزادراه های اصلی کشور طی3 سال گذشته بوده که به گفته آخوندی، این رقم در 3 سال پیش از آن 5 هزار و 500 کیلومتر بوده است؛ به گفته او، عملکرد وزارت راه در حوزه ساخت آزاد راه، بزرگراه و ... نسبت به دولت قبل رشد داشته است.
این سخنان در حالی است که نگاهی به آمار سازمان راهداری درزمینه ساخت راه ها خلاف این موضوع را نشان می دهد.
در این ارتباط، میثم لاجوردی، کارشناس حوزه حمل و نقل به خبرنگار مهر گفت: آمار حاکی از آن است که در 4 ساله دوم دولت قبل 433 کیلومتر آزاد راه به طول آزادراه های کشور افزوده شد بطوری که بصورت میانگین سالیانه با رشد 6 درصدی همراه بوده است در حالی که در سال 93 و 94 روند رشد ساخت آزادراه با کاهش 2 درصدی روبرو شده و تا پایان سال 93 تنها 198 کیلومتر آزاد راه احداث شده و درسال 94 هم این رقم بدون هیچ افزایشی ثابت مانده است.
روند ساخت آزادراه طی8 سال اخیر
او اظهار کرد: در احداث بزرگراه ها هم، در حالی که ساخت بزرگراه از رشد سالیانه 12 درصد برخوردار بود، این نرخ رشد در دولت یازدهم به 5 درصد کاهش یافت که نمودار زیر به خوبی حاکی از این موضوع است.
روند ساخت بزرگراه طی 8سال اخیر
عملکرد وزارت راه طی سه سال اخیر در احداث راه روستایی هم، نه تنها موجب افزایش سرعت توسعه راه روستایی نشده بلکه با کوتاهی در امر تعمیر و نگهداری از این راه ها بخشی از سرمایه های ملی را نیز از بین رفته است.
روند ساخت و توسعه راه روستایی طی 8سال اخیر