همه چیز درباره مراسم معرفی آیفون ایکس و آیفون ۸ اپل؛ منتظر چه چیزهایی باشیم؟

ساعت ۹:۳۰ امشب، چشم تمام رسانه‌های فعال در زمینه تکنولوژی به رویداد خبری ویژه‌ی اپل خواهد بود که تیم کوک و همکارانش مدل‌های جدید آیفون، آیفون ایکس ، اپل واچ و ست‌تاپ باکس کاملاً بازسازی شده‌ی Apple TV را معرفی خواهند کرد. این مراسم برای اولین بار به عنوان یک رویداد معرفی در زیرزمین تالار استیو جابز در پردیس جدید اپل برگزار خواهد شد.

ساعت 9:30 امشب، چشم تمام رسانه‌های فعال در زمینه تکنولوژی به رویداد خبری ویژه‌ی اپل خواهد بود که تیم کوک و همکارانش مدل‌های جدید آیفون، آیفون ایکس ، اپل واچ و ست‌تاپ باکس کاملاً بازسازی شده‌ی Apple TV را معرفی خواهند کرد. این مراسم برای اولین بار به عنوان یک رویداد معرفی در زیرزمین تالار استیو جابز در پردیس جدید اپل برگزار خواهد شد.

موضوعی که رویداد مخصوص امروز اپل را جالب و البته احتمالاً مقداری کم‌هیجان‌تر می‌کند، این است که همین حالا هم تقریباً تمام مشخصاتی که اپل قرار است معرفی کند، در رسانه‌ها منتشر شده است. هرچند که اپل سخت تلاش کرده که از افشای اطلاعات محصولات جدیدش جلوگیری کند، بزرگ‌ترین اطلاعات درز شده از این محصولات در اتفاقی عجیب، از خود اپل به بیرون راه یافته‌اند. چند هفته پیش، اپل سهواً firmware محصول جدید خود با نام HomePod را در معرض دانلود عمومی قرار داد که باعث شد توسعه‌دهندگان بتوانند به چندین ویژگی جدید و جالب آیفون 8 و iOS 11 دست پیدا کنند. چند روز پیش نیز یکی از کارمندان ناراضی اپل نسخه‌ی Golden Master از iOS 11 را به وب‌سایت‌های 9to5Mac و MacRumors رساند. با کمک همین نسخه، انواع و اقسام جزئیات نسخه جدید سیستم عامل که قاعدتاً باید امشب معرفی می‌شد، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

آیفون ایکس

با در نظر گرفتن این موارد، ببینیم که اپل امشب قرار است از چه موردی به طور رسمی پرده‌برداری کند.

آیفون ایکس

البته طبیعتاً باید با آیفون 8، که قابل پیش‌بینی‌ترین آیفون در عمر ده ساله‌ی آیفون‌ها خواهد بود بحث را شروع می‌کردیم. در واقع حالا دیگر همه می‌دانیم دستگاهی که پیش از این به طور غیر رسمی، با عنوان آیفون 8 شناخته می‌شد، در اصل آیفون ایکس نامیده شده است. هرچند که هنوز این موضوع رسماً اعلام نشده، اما داده‌های بدست آمده از iOS 11 GM نشان می‌دهد که ترکیب آیفون‌های سال 2017 اپل از سه محصول با عناوین آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس تشکیل می‌شود.

آیفون ایکس

یکی از دلایلی که اینقدر آیفون ایکس را جذاب کرده، این موضوع است که در این محصول بالاخره بعد از مدت‌ها، شاهد فرم فکتور جدیدی خواهیم بود و آن قالب تکراری که از سال 2014 و با آیفون 6 تغییر چندانی نکرده بود، این بار کاملاً متفاوت خواهد شد.

آیفون ایکس

به هر حال آیفون ایکس سورپرایزهای زیادی برای طرفداران اپل دارد. پیش از هر چیز، آیفون ایکس از یک نمایشگر OLED که سرتاسر گوشی را در بر می‌گیرد و اصطلاحاً edge-to-edge است بهره می‌برد. بنابراین علاوه بر اینکه نمایشگر بزرگ‌تری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، نمایشگر OLED رنگ‌های متنوع‌تر و کامل‌تری را به تصویر خواهد کشید. البته با توجه به این نمایشگر بدون حاشیه، اپل باید تصمیم می‌گرفت که از دکمه‌ی خانه که جزو ویژگی‌های اصلی تمام آیفون‌های گذشته بوده، دل بکند. در عوض، اپل به نرم‌افزار تشخیص صورتی تکیه کرده که از آن برای اعتبارسنجی و تراکنش‌های گوشی استفاده می‌کند. اطلاعات دیده شده روی iOS 11 GM نشان می‌دهد که ویژگی‌های جدید با عنوان Face ID بسیار نزدیک به روند کار Touch ID خواهد بود.

آیفون ایکس

با توجه به قابل اعتماد بودن Touch ID، طبیعی است که انتظار داشته باشیم Face ID نیز بتواند جایگزین خوب و به درد بخوری برای آن باشد. خبر خوب این است تکنولوژی Face ID احتمالاً بسیار امن، قابل اعتماد و بسیار سریع خواهد بود. دلیل این گفته‌ی ما این است که بعضی عملکردهای اصلی Face ID بر اساس تکنولوژی شرکت Realface ساخته شده که اوایل سال جاری میلادی توسط اپل خریداری شده بود. تکنولوژی شرکت Realface پیش از این توانسته بود به نرخ موفقیت بسیار عالی 99٫67 درصد در تشخیص چهره دست یابد. مهم‌تر ین که این تکنولوژی از صورت هر شخص یک نقشه‌ی سه‌بعدی می‌سازد و می‌تواند چهره‌ی شخص را از عکس‌ها، ویدئوها یا حتی مدل‌های طراحی‌شده برای گول زدن نرم‌افزار نیز تشخیص دهد. علاوه بر آن، گفته می‌شود که Face ID با استفاده از دوربین‌های مادون قرمت جلوی آیفون، می‌تواند چهره را در تاریکی نیز تشخیص دهد. ضمناً Face ID احتمالاً خواهد توانست از تمام زوایا صورت را تشخیص دهد، در نتیجه کاربر مجبور نخوهد بود که برای آنلاک کردن آیفون، آن را در مقابل صورت خود بگیرد. در نهایت اینکه از Face ID در تراکنش‌های برنامه‌هایی مانند Apple Pay نیز استفاده خواهد شد.

افزون بر این‌ها، در آیفون ایکس طیف وسیعی از جسچرها نیز معرفی می‌شود که عملکردهای بسیاری از دکمه‌ی هوم را با توجه به حالت صورت، انجام خواهد داد.

تصویر زیر، احتمالاً نمایش دقیقی از ظاهر آیفون ایکس باشد.

آیفون ایکس

در این تصاویر دو بخش جدا از هم در دو طرف دوربین جلوی گوشی دیده می‌شود. این دو قسمت همانطور که در عکس بعدی دیده می‌شود، محل قرار گیری آیتم‌هایی مانند قدرت سیگنال سیم‌کارت و وای‌فای و زمان گوشی است.

آیفون ایکس

آیفون ایکس ارتقاهای زیادی از نظر سخت‌افزاری خواهد داشت. سه گیگابایت حافظه‌ی رم، پردازنده‌ی بسیار سریع و شش هسته‌ای A11، مقاومت بیشتر در مقابل آب، عمر باتری بالاتر و قابلیت شارژ بی‌سیم جزو ویژگی‌های این آیفون جدید هستند. هرچند که شارژ بی‌سیم دیگر در اسمارت‌فون‌ها یک نوآوری به حساب نمی‌آید، اما بهرحال اینکه اپل هم بالاخره به استفاده‌کنندگان از این تکنولوژی پیوسته خوشحال‌کننده خواهد بود. تنها نقطه‌ی منفی کوچک در این زمینه این است که گوشی جدید از پروتکل نسبتاً کندتر شارژ بی‌سیم QI با 7٫5W استفاده می‌کند.

به سراغ ظرفیت حافظه و قیمت برویم. اپل در اولین مدل‌های آیفون از 16 گیگ حافظه استفاده می‌کرد و حالا در آیفون ایکس، گفته می‌شود که دو انتخاب در مورد ظرفیت حافظه وجود دارد و می‌توان نسخه‌های 128 یا 256 گیگابایتی را تهیه کرد. قیمت‌گذاری هنوز رسمی نشده اما شایعات می‌گویند نسخه‌های پایه‌ی آیفون ایکس، چیزی حدود 1000 دلار برای مشتریان قیمت خواهد داشت.

در مورد رنگ‌ها، طبق اطلاعات بدست آمده آیفون ایکس در سه رنگ سفید، مشکی و رنگ دیگری موسوم به Blush Gold عرضه خواهد شد که رنگ آخر، بر اساس تصاویری که منتشر شده، چیزی نزدیک به رنگ مس خواهد بود. باید توجه داشت که تمام مدل‌ها از جمله مدل سفید رنگ، از روبرو کاملاً مشکی دیده خواهد شد.

آیفون ایکس

تغییرات جزئی دیگر نیز اینکه در آیفون ایکس شاهد نسبت تصویر 18٫5:9 برابر با نسبت تصویر نمایشگر محصولات جدید سامسونگ خواهیم بود و رزولوشن صفحه نیز 1125×2436 است؛ دکمه‌ی پاور هوشمندتر شده و با نگه داشتن آن Siri اجرا شده یا با دو بار فشار دادن آن Apple Pay فعال خواهد شد و در این گوشی‌ها، می‌توان گفت که به جای دکمه‌ی هوم، نوار هوم در زیر صفحه قرار دارد.

آخرین نکته که در مورد آیفون ایکس باید به آن اشاره کنیم این است که در این گوشی، از تکنولوژی نمایشگر True Tone که اولین بار با iPad Pro معرفی شد، استفاده می‌شود.

آیفون 8 و آیفون 8 پلاس

در کنار آیفون ایکس، اپل دو گوشی دیگر با نام‌های احتمالی آیفون 8 و آیفون پلاس را نیز معرفی خواهد کرد. این دو دستگاه با توجه به این که از طراحی سابق اپل در گروه آیفون‌های 7 استفاده می‌کنند، باید تا حدود زیادی مشابه دو مدل سال گذشته باشند. آیفون 8 و آیفون 8 پلاس برای افرادی ساخته شده که چندان مایل به تغییرات در آیفون نیستند و همچنان از دکمه‌ی هوم همیشگی اپل و Touch ID بهره می‌برد. جدا از بحث سخت‌افزارهای داخلی قوی‌تر، مهم‌ترین شایعه‌ای که در مورد مدل‌های آیفون 8 شنیده‌ایم این است که این گوشی‌ها نیز از شارژ بی‌سیم پشتیبانی خواهند کرد.

درباره‌ی ظرفیت حافظه داخلی نیز گفته می‌شود که آیفون‌های 8 با سه میزان حافظه‌ی 32 گیگابایت، 128 گیگابایت و 256 گیگابایت روانه بازار خواهند شد. این نکته نیز ارزش گفتن دارد که مدل‌های آیفون 8 از نمایشگر OLED‌ بهره نمی‌برند و اپل این تکنولوژی را به عنوان یک ویژگی عالی تنها برای آیفون ایکس نگه داشته است.

iOS 11

باتوجه به نسخه‌های بتای منتشر شده از iOS 11 در هفته‌های گذشته، بسیاری از خصوصیات این سیستم عامل شناسایی شده است. اما باز هم iOS 11 GM درز کرده نکات و جزئیات جالب دیگری برای رسانه‌ها به ارمغان آورد. شاید جالب‌ترین ویژگی جدیدی که این بار مشخص شده قابلیت استفاده از شکلک‌های متحرک با عنوان Animoji باشد. شکلک‌های متحرک در کل خصوصیت جدیدی نیستند اما این بار این شکلک‌ها طوری طراحی شده‌اند که در واقع می‌توانند شکلک‌های موجود را بر اساس حالت صورت واقعی و حرکات کاربر طراحی کنند.

آیفون ایکس

اپل واچ

بعد از آیفون‌ها، جذاب‌ترین بخش رویداد معرفی محصولات اپل می‌تواند به ساعت هوشمند جدید این شرکت اختصاص داشته باشد. هرچند که اپل واچ اصلی هنوز هم علاقمندان بسیاری دارد، اپل همچنان بهبود این ساعت هوشمند را متوقف نکرده و محصول جدیدش را با ارتقای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فراوانی طراحی کرده است. بر این اساس، اپل واچ 3 می‌تواند ابزار پوشیدنی محبوب اپل را – که نرخ رضایت فوق‌العاده‌ی 97 درصد را به ثبت رسانده – از قبل هم کارآمدتر کند.

بر اساس شایعات بسیار، که شاید دیگر نیاز به ذکر نباشد که بخش زیادی از آن‌ها با کمک درز iOS 11 GM به بیرون منتشر شده‌اند، نسل جدید اپل واچ از ارتباط LTE بهره خواهد برد. این پیشرفت می‌تواند مورد استقبال زیادی قرار گیرد زیرا با کمک آن کاربران می‌توانند حتی بدون نیاز به گوشی، تماس‌های تلفنی برقرار کرده یا پیام‌های خود را ارسال کنند. البته طبیعی است که LTE جزء گزینه‌های انتخابی بوده و فقط روی مدل‌های گران‌قیمت‌تر وجود خواهد داشت.

ضمن اینکه طراحی و اندازه‌ی اپل واچ تغییری نخواهد داشت و با همان اندازه‌های 38 میلی‌متری و 42 میلی‌متری معرفی می‌شوند. بالاخره اینکه پس از انتشار iOS 11 GM برای رسانه‌ها، برنامه‌نویس معروف فعال در زمینه اپل، استیون تروتن‌اسمیت توانسته به تصویری دست یابد که به نظر می‌رسد به یک اپل واچ 3 با پیچ تنظیم دیجیتال قرمز مربوط باشد.

آیفون ایکس

Apple TV

سومین محصولی که در رویداد امشب می‌توانیم منتظرش باشیم ست‌تاپ باکس جدید اپل خواهد بود. در سال‌های گذشته اپل به طور آهسته و پیوسته اپل تی‌وی را بهبود بخشیده است. هرچند که هنوز با توجه به قیمت، اپل تی‌وی را نمی‌توان رقیب قدرتمندی برای محصولاتی مانند Roku دانست اما به هر حال نسل جدید اپل تی‌وی می‌تواند با کمک پشتیبانی از محتوای 4K، بعضی مسائل را تغیر دهد. بر اساس iOS 11 GM، حداقل پهنای باند مورد نیاز برای دریافت ویدئو با کیفیت 4K برابر 15Mbps خواهد بود. ضمن اینکه این محصول جدید از HDR10 و Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کند.

آیفون ایکس

علاوه بر این‌ها، تروتن‌اسمیت در توییتر خود از حافظه رم سه گیگابایتی و پردازنده سه‌هسته‌ای A10 Fusion برای Apple TV 4K به عنوان دیگر خصوصیات مهم محصول جدید نام برده است.

اِیرپادها

در مورد این محصول نباید انتظار تغییرات گسترده‌ای داشته باشیم اما شایعات از بهبودهای جزئی در آن خبر می‌دهند. مثلاً اینکه LED نشان‌گر شارژ ایرپادها جدید از درون بدنه به بیرون آن منتقل شده است. تغییری که ویژگی شگفت‌انگیزی نیست اما می‌تواند یک تغییر مثبت باشد.

منبع: BGR و Forbes

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر