ارتقا به آیفون ۸ یا آیفون ۱۰؛ آیا ارزشش را دارد؟

امسال اپل سه محصول جدید را به لیست گوشی‌های هوشمند خود اضافه کرده است. یک گوشی بدون حاشیه و متفاوت با نام آیفون ۱۰ و دو محصول به‌روزرسانی‌شده به نام‌های آیفون ۸ و ۸ پلاس محصولات جدید این شرکت هستند

امسال اپل سه محصول جدید را به لیست گوشی‌های هوشمند خود اضافه کرده است. یک گوشی بدون حاشیه و متفاوت با نام آیفون 10 و دو محصول به‌روزرسانی‌شده به نام‌های آیفون 8 و 8 پلاس محصولات جدید این شرکت هستند. هواداران اپل باید بین خرید آیفون 10 بسیار گران‌قیمت، ارتقا به آیفون 8 یا 8 پلاس ارزان‌تر ولی معمولی‌تر یا نگه داشتن محصولی که در حال حاضر در اختیار دارند تصمیم بگیرند. در این مطلب تفاوت‌های مهم بین آیفون 10، آیفون‌های 8 و مدل‌های پیشین به خصوص آیفون 7 را به شما معرفی می‌کنیم. نظر شما یچیست؟ آیا ارتقا به آیفون 8 یا 10 منطقی است ؟

تفاوت ظاهری آیفون‌های جدید با مدل‌های پیشین

ظاهر آیفون 10 به شدت با سایر آیفون‌ها متفاوت است. اپل در طراحی این محصول بیشتر به سمت اسمارت‌فون‌هایی مانند گلکسی اس8 سامسونگ حرکت کرده و نسبت نمایشگر به بدنه‌ی آن را افزایش داده است. به کمک بسیار باریک کردن حاشیه‌های کناری و حذف دکمه‌ی home (که یکی از خصوصیات اصلی آیفون‌ها از اولین نسخه در سال 2007 به حساب می‌آمد)، اپل توانسته یک صفحه نمایش OLED با سایز 5٫8 اینچ را در بدنه‌ای کوچکتر از آیفون 7 پلاس و 8 پلاس جای دهد. البته به هر حال در قسمت بالای نمایشگر، بخشی از صفحه به خاطر قرار گرفتن دوربین جلو و سنسورهایی مثل دوربین مادون قرمز، «Dot Projector» و «Flood Illumination» اشغال شده که ممکن است بعضی از آن راضی نباشند.

ارتقا به آیفون 8

علاوه بر این‌ها، قاب آلومینیومی که از زمان آیفون 6 استفاده می‌شد در این گوشی با پشت شیشه جایگزین شده و البته لبه‌های خمیده‌ی آن با استیل ضد زنگ جدیدی محافظت می‌شود. اپل ادعا می‌کند که شیشه‌ی استفاده شده در آیفون 10 مقاوم‌ترین شیشه‌ی موجود در اسمارت‌فون‌هاست اما به هر حال شیشه ذاتاً یک ماده‌ی شکستنی است و با چنین بدنه‌ای، هنگام افتادن گوشی از دستتان علاوه بر نگرانی از بابت شکستن نمایشگر، باید نگران پشت گوشی هم باشید. بنابراین اگر این اتفاق برای شما زیاد می‌افتد بهتر است حتماً به فکر تهیه یک قاب برای گوشی باشید یا اصلاً به آیفونی که در اختیار دارید راضی باشید.

این مطالب را هم بخوانید:

اپل واچ و اپل تی‌وی جدید با قابلیت‌های LTE و 4K معرفی شدند

رویداد دوازدهم سپتامبر اپل: از آیفون 8 و اپل واچ چه انتظاراتی داشته باشیم؟

قابلیت های مخفی ای او اس 11 اپل را بشناسید

ضمناً آیفون 8 و آیفون 8 پلاس با حاشیه‌های بزرگ و دکمه‌ی هوم خود، در دید اول کاملاً شبیه به آیفون‌های 7 و 7 پلاس – که تفاوت چندانی با آیفون 6 نداشتند- به نظر می‌رسند. اگر قصد ارتقا به آیفون 8 از آیفون 5اس یا قبل از آن به محصولات جدید داشته باشید، طراحی آیفون 8 با نمایشگر بزرگ‌ترش یک گام به جلو خواهد بود اما دارندگان آیفون 6 و جدیدتر از آن حداقل از نظر طراحی، پیشرفت خاصی را حس نخواهند کرد. البته ذکر این نکته هم اهمیت دارد که اپل برای آیفون 8 و 8 پلاس هم بدنه‌ی پشتی شیشه‌ای استفاده کرده که باعث می‌شود این محصولات نسبت به نسخه‌های قبل، شکننده‌تر باشند.

ارتقا به آیفون 8

آیفون ده نسبت به سایر مدل‌ها چه اندازه‌ای دارد؟

بسیاری از افراد سال گذشته فقط به دلیل سایز کوچک‌تر و امکان استفاده‌ی آسان‌تر در حالت یک‌دستی، آیفون 7 را به نسخه‌ی پلاس ترجیح می‌دادند. خبر خوب برای این افراد این است که طراحی بدون حاشیه‌ی آیفون 10 باعث شده ابعاد این گوشی بیشتر به آیفون 8 نزدیک باشد تا 8 پلاس. مقایسه‌ی اندازه‌ی این سه محصول را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

ارتقا به آیفون 8

از نظر عددی، آیفون 10 تنها 5٫2 میلی‌متر بلندتر از آیفون 8 است اما آیفون 8 پلاس مقدار قابل توجه 14٫8 میلی‌متر از محصول متفاوت امسال بلندتر است. ایعاد آیفون 10 تقریبا برابر با گلکسی اس8 سامسونگ است، بنابراین اگر با این محصول به سادگی کار می‌کنید، با آیفون 10 نیز راحت خواهید بود.

آیفون 10 چطور با نبود دکمه‌ی home کنار می‌آید؟

با استفاده از swipeها. برای مثال با کشیدن انگشت یا اصطلاحاً swipe از پایین به سمت بالای صفحه نمایش آیفون ایکس می‌توانید همیشه به صفحه‌ی اصلی سیستم‌عامل بازگردید.

برای دسترسی به مرکز کنترل باید انگشت خود را از قسمت بالای سمت چپ نمایشگر به سمت پایین بکشید و کشیدن دست از بالا به پایین گوشه‌ی راست صفحه، بخش هشدارها را باز می‌کند. قابلیت TouchID که در درون دکمه‌ی هوم قرار داده شده بود برای آیفون 10 با FaceID جایگزین شده اما در آیفون 8 و 8 پلاس، هنوز شاهد این قابلیت عالی هستیم.

FaceID چیست؟

از آن‌جا که در آیفون 10 دکمه‌ی هوم و طبیعتاً سنسور اثر انگشت آن حذف شده، اپل باید چیزی را جایگزین TouchID می‌کرد. این‌جاست که FaceID به عنوان یک سیستم امنیتی تشخیص چهره وارد شده و امکان آنلاک کردن گوشی با کمک چهره‌ی شما را فراهم می‌کند. FaceID از سیستم depth sensing camera برای تشخیص چهره استفاده می‌کنم که به ادعای اپل، با نشان دادن یک عکس از صاحب گوشی، فریب نخواهد خورد.

ارتقا به آیفون 8 یا آیفون 10توضیحات فنی و تخصصی و البته تبلیغاتی در مورد FaceID بسیارند و در این مطلب جای بحث در مورد آن‌ها نیست، ضمن اینکه بهترین کار این است که منتظر عرضه‌ی گوشی و امتحان کردن این ویژگی توسط کاربران باشیم. FaceID یک بار در مراسم معرفی آیفون 10 درست عمل نکرد و این نشانه‌ی خوبی نیست. علاوه بر آن بسیاری از افراد حذف TouchID بسیار موفق و عالی را ایده‌ی چندان مناسبی نمی‌دانند. به هر حال با توجه به نبود دوربین سه‌بعدی آیفون 10 در آیفون‌های 8، این مدل‌ها هنوز از سنسور اثر انگشت TouchID بهره می‌برند.

نمایشگر OLED در آیفون 10 چقدر اهمیت دارد؟

در حالی که سامسونگ مدت‌هاست از صفحات OLED در گوشی‌هایش استفاده می‌کند، آیفون 10 اولین گوشی اپل است که از این نمایشگرها بهره می‌گیرد. صفحات IPS LED که پیش از این توسط اپل استفاده می‌شدند هم خوب بودند اما تکنولوژی OLED امکان ایجاد رنگ‌های بهتر و رنگ سیاه عمیق‌تر را با توجه به توانایی روشن و خاموش کردن هر یک از پیکسل‌های صفحه نمایش فراهم می‌کند.

انتخاب بین تصاویر زنده‌تر نمایشگرهای OLED در مقایسه با تصویر صفحات IPS تا حد زیادی به سلیقه‌ی افراد بستگی دارد. به هر حال، نمایشگر آیفون 10 با رزولوشن 1125×2436 پیکسلی و تراکم پیکسلی 458 پیکسل در اینچ (در مقایسه با نمایشگر 1080p آیفون 8 پلاس) وضوح بهتری دارد و از قابلیت‌های Dolby Vision و HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند.

ارتقا به آیفون 8 یا آیفون 10

از نظر نسبت ابعاد صفحه نمایش نیز اوضاح برای آیفون 10 بهتر است. صفحه نمایش کشیده‌ی این محصول نسبت به نمایشگرهای سنتی 16:9 می‌تواند خطوط بیشتری از متن را در خود جای دهد و نیاز کمتری برای اسکرول کردن ایجاد کند ضمن اینکه عرض کمتر گوشی، امکان نگه داشتن آن با یک دست را آسان‌تر می‌کند.

آیفون‌های 8 و 8 پلاس از نظر اندازه و رزولوشن دقیقاً با سایر محصولات از آیفون 6 به بعد برابر هستند. به نوعی می‌توان این دو محصول را آیفون 7اس و آیفون 7اس پلاس نامید. آیفون 10 و آیفون‌های 8 هر دو از تکنولوژی True Tone اپل پشتیبانی می‌کنند که تعادل رنگ سفید صفحه را نسبت به شرایط نور محیطی تنظیم می‌کند که البته آنقدرها به عنوان یک وزنه برای فروش بیشتر مطرح نخواهد شد.

در مجموع، استفاده از صفحه OLED با توجه به کنتراست بالای این صفحات، ارتقاء خوبی است و برای ویدئوها و عکس‌ها نتیجه‌ی مثبتی خواهد داشت. این روزها بسیاری از افراد به دنبال تهیه یک تلویزیون OLED هستند و کار اپل هرچند که مقداری دیر وارد این عرصه شده، باز هم کار مثبتی است.

آیا آیفون‌های جدید سریع‌تر از گذشته هستند؟

آیفون‌های 10 و هشت از یک SoC جدید شش هسته‌ای با عنوان A11 که چهار هسته‌ی کم‌مصرف و دو هسته‌ی قدرتمند دارد و با فرایند 10 نانومتری FinFET ساخته شده استفاده می‌کنند در حالی که برای آیفون 7 از A10 Fusion با معماری 16 نانومتری استفاده شده بود. اپل ادعا می‌کند با این تغییر، عمر باتری تا دو ساعت افزایش یافته و عملیات پردازشی در هسته‌های قوی 25 درصد و در هسته‌های کم‌مصرف 75 درصد سریع‌تر خواهد شد.

ارتقا به آیفون 8 یا آیفون 10

علاوه بر آن، اپل این بار واحد پردازش گرافیکی را نیز خود طراحی کرده که آن هم نسبت به GPUهای ساخته‌شده توسط Imagination Technologies سریع‌تر است. البته پردازنده‌ی گرافیکی و اصلی سریع‌تر فقط در اپلیکیشن‌های تولید محتوای سنگین یا بازی‌ها قابل احساس خواهند بود. اگر عمده‌ی استفاده‌ی شده از آیفون چک کردن شبکه‌های اجتماعی یا ارسال عکس و مثل این‌ها باشد، تفاوت خاصی بین سرعت محصولات امسال یا آیفون 7 و یا حتی آیفون 6اس حس نخواهید کرد.

به هر حال افرادی که از آیفون 5اس، 5سی یا آیفون 6 استفاده می‌کنند با محصولات جدید متوجه افزایش سرعت در بالا آمدن اپلیکیشن‌ها و واکنش‌های سریع‌تر گوشی خواهند شد. بنابراین برای این افراد حتی در صورت عدم استفاده از بازی یا اپلیکیشن‌های سنگین، ارتقاء به آیفون‌های جدید خوشایند خواهد بود.

سیستم‌عامل iOS 11 چگونه است؟

بسیاری از ویژگی‌های جدیدی که اپل در رویداد 12 سپتامبر خود معرفی کرد، بیش از وابستگی به سخت‌افزار جدید، بخش‌هایی از iOS 11 بودند. پرداخت‌های شخص‌به‌شخص با استفاده از Apple Pay، صفحه قفل بهبود یافته، مرکز هشدار و مرکز کنترل جدید، فشرده‌سازی بهتر ویدئو با استفاده از کدک HEVC، جزئیات بیشتر برای Apple Maps، حالت Do Not Disturb برای رانندگی، اپلیکیشن اختصاصی برای مدیریت فایل، پشتیبانی از FLAC، ویرایش اسکرین‌شات‌ها، ضبط صفحه نمایش و چندین ویژگی دیگر برای تمام دستگاه‌هایی که به iOS 11 به‌روز می‌شوند در دسترس خواهد بود.

ارتقا به آیفون 8 یا آیفون 10

باز هم ذکر تفصیلی خصوصیات iOS 11 مطلب جداگانه‌ای می‌طلبد اما نکته‌ی مهم این است که این نسخه برای دارندگان آیفون 5اس به بعد عرضه می‌شود و صاحبان آیفون 5 یا گذشته از آن برای امتحان کردن iOS 11 باید به فکر تهیه گوشی جدید باشند.

سایر ویژگی‌ها آیا ارزش ارتقا به آیفون 8 را دارند ؟

با توجه به بدنه‌ی پشتی ساخته‌شده از شیشه، آیفون 8، 8 پلاس و آیفون 10 از شارگ بی‌سیم با استاندارد Qi پشتیبانی می‌کنند. ضمن اینکه اپل یک شارژر بی‌سیم با نام AirPower نیز برای استفاده با محصولات جدیدش عرضه کرده است. علاوه بر آن، درست مانند آیفون 7، آیفون 10 و سری 8 نیز فاقد جک 3٫5 میلی‌متری هدفون هستند. بعضی ویژگی‌ها نیز مانند Animoji که قابلیت تبدیل و نگاشت حرکات چهره‌ی شما روی یک شکلک غیرانسان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند فقط برای ایفون 10 در دسترس هستند.

آیا دوربین آیفون ده و آیفون 8 بهتر از آیفون 7 است؟

آیفون 10، آیفون 8 و 8 پلاس از همان ترکیب دوربین دوگانه‌ی 12 مگاپیکسلی استفاده شده در آیفون 7 پلاس استفاده می‌کنند اما در آیفون 10، یک دیافراگم عالی f/2.4 نیز برای لنز تله‌فوتو در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه یکی از لنزها محدوده‌ی دید وسیع‌تری نسبت به دیگری دارد، امکان زوم اپتیکال واقعی و افکت‌های عمق میدان برای این دوربین وجود دارد. اگر قصد ارتقا از آیفون 6اس یا 6اس پلاس داشته باشید، احتمالاً بهبودهایی در کیفیت تصاویر مشاهده خواهید کرد اما برای ارتقا از آیفون 7 به خصوص به آیفون 8، احتمالاً تفاوت چندانی حس نمی‌کنید.

ارتقا به آیفون 8 یا آیفون 10

دوربین جلوی آیفون 10 با توجه به ویژگی Portrait Lighting یا نورپردازی در حالت پرتره  پیشرفت جالبی کرده است. این ویژگی از سنسور سه‌بعدی و یادگیری ماشین برای تغییر نورپردازی روی صورت سوژه‌ی عکاسی در لحظه استفاده می‌کند. نتیجه‌ی کار چیزی دلچسب‌تر از اضافه کردن فیلتر به تصویر است، به خصوص که در این روش تغییرات را می‌توان در همان هنگام ثبت عکس انجام داد.

از نظر ضبط فیلم هم آیفون 10 توانایی ثبت ویدئو با کیفیت 4K و 60 فریم در ثانیه در حالت عادی و در حالت صحنه آهسته ویدئوی 1080p با 240 فریم در ثانیه را داراست. علاوه بر آن قابلیت‌های اختصاصی برای واقعیت افزوده نیز برای آن وجود دارد. اما اگر با فیلم‌برداری 1080p احسیاس رضایت می‌کنید، ارتقا به آیفون 10 فقط به خاطر ضبط فیلم 4K/60FPS و چند ویژگی واقعیت افزوده‌ی جدید، ول‌خرجی خواهد بود.

ارتقا به آیفون 8 یا آیفون 10 ؟ درست یا غلط؟

اگر صرف هزینه‌ای مثل 1000 دلار برای شما مشکلی نداشته باشد، آیفون 10 با طراحی متفاوتش می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. از زمان آیفون 4 به بعد، اپل در پرچمدار خود تغییر بزرگی نداده بود و نمایشگر تقریباً بدون حاشیه، پردازنده‌ی سریع و امکان فیلم‌برداری 4K/60FPS در کنار هم ارتقاء بسیار بزرگی برای دارندگان آیفون‌های 5، 5اس یا 6 خواهد بود. ویژگی‌های واقعیت افزوده نیز می‌توانند جالب باشند، هرچند که هنوز برنامه‌های اپل برای استفاده از این ویژگی‌ها در آینده چندان مشخص نیست.

ارتقا به آیفون 8 آیفون 10

اگر قصد صرف هزینه‌ی زیاد نداشته باشید، باز هم آیفون 8 می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای ارتقا به آیفون 8 به خصوص برای کاربران آیفون 5 و 5اس باشد. صفحه نمایش بزرگ‌تر 8 و 8 پلاس، دوربین‌ها و پاسخ‌گویی این محصولات برای دارندگان آیفون‌های قدیمی‌تر امتیازات خوبی خواهند بود. البته خرید آیفون 8 باعث می‌شود از طراحی جدید آیفون 10 محروم شوید اما حداقل نسبت به این گزینه‌ی گران‌قیمت، با آیفون‌های 8 ارزش بیشتری نسبت به قیمت دریافت می‌کنید.

اما ارتقا به آیفون 8 یا 10 برای دارندگان آیفون‌های 7 و 7 پلاس کمی دشوارتر است. ارتقا به آیفون 8 و 8 پلاس بهبود خیلی بزرگی نسبت به سری 7 در خود ندارند و ویژگی‌هایی مثل فیلم‌برداری باکیفیت‌تر نمی‌توانند ارزش کافی برای صرف هزینه‌ی بیشتر ایجاد کنند. تنها آیفون 10 با طراحی جدید و قابلیت‌هایی مثل واقعیت افزوده می‌تواند وسوسه‌کننده باشد اما باز هم قیمت بسیار بالای آن، ارزش خرید و ارتقا به آیفون 8 را پایین می‌آورد. حتما نظر خود را در رابطه با ارتقا به آیفون 8 یا 10 با ما درمیان بزارید.

منبع: WIRED

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان