ماهان شبکه ایرانیان

پیام اصغر فرهادی به مناسبت اسکار فروشنده توسط اولین ایرانی فضانورد خوانده شد

اصغر فرهادی کارگردان سرشناس کشورمان، شب گذشته موفق به دریافت دومین جایزه اسکار خود شد. فیلم فروشنده در کنار  دیگر نامزد ها «مردی به اسم اووه (A Man Called Ove)»، «تونی اردمن (Toni Erdmann)»، «تانا (Tanna)» و«میدان مین (Land of Mine)» جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را به دست آورد.

اصغر فرهادی کارگردان سرشناس کشورمان، شب گذشته موفق به دریافت دومین جایزه اسکار خود شد. فیلم فروشنده در کنار  دیگر نامزد ها «مردی به اسم اووه (A Man Called Ove)»، «تونی اردمن (Toni Erdmann)»، «تانا (Tanna)» و«میدان مین (Land of Mine)» جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را به دست آورد.

فرهادی به دلیل احترام به مردم ایران و مخالفت با قانون منع ورود مهاجران به ایالات متحده در این مراسم حضور نیافت. در عوض انوشه انصاری، اولین فضانورد ایرانی و پروفسور فیروز نادری مدیرکل اکتشافات منظومه‌ی شمسی در ناسا به عنوان نمایندگان وی در این مراسم شرکت کردند.

متن اصلی پیام اصغر فرهادی

متن اصلی پیام اصغر فرهادیانوشه انصاری، پیام آقای فرهادی را در مراسم اسکار چنین خواند:

افتخار بزرگی‌ است که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، دست اندر کاران این فیلم در ایران، تهیه‌کننده‌ام الکساندر ماله‌-گی و پخش‌کنندگانم «کوهن مدیا» و «آمازون» و دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی تشکر می‌کنم.

متاسفم که امشب در کنار شما نیستم. دلیل نیامدنم به آمریکا، احترام به مردم کشورم و شش کشور دیگر است که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران به ایالات متحده مورد بی‌احترامی واقع شدند.

تقسیم‌بندی جهان به «ما و دشمنان ما» تنها ترس به وجود می آورد. ترسی که توجیهی‌ دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها می شود. جنگ‌هایی که مانع بزرگی برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی بودند که مورد تهاجم واقع شده‌اند.

سینماگران می‌توانند دوربین‌های خود را به اشتراک های انسان ها منعطف کنند. آن ها می توانند کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده را بشکنند. فیلم سازان همدردی عمیقی بین ما و دیگران ایجاد می کنند. همدردی ای که امروز بیشتر از هر زمان به آن نیاز داریم.

آشنایی با آثار ادبی درباره اصغر فرهادی

آشنایی با آثار ادبی درباره اصغر فرهادیقرار گرفتن در بین کسانی که دو بار برنده اسکار شدند، افتخار بزرگی است که برای همیشه در تاریخ ماندگار می‌ماند. در ادامه به دو کتاب بوطیقای گسست و هفت فیلمنامه اصغر فرهادی می پردازیم.

کتاب «بوطیقای گسست» در مجموعه‌ی «مطالعات سینمایی» نشر چشمه به چاپ رسیده است. اهمیت سینمای اصغر فرهادی از فیلم «چهارشنبه سوری» به بعد، به زعم نویسنده‌ی این کتاب، تلاش برای درونی کردن خود بحران گسست است. نام‌گذاری کتاب نیز به همین دلیل است. به تعبیر مازیار اسلامی این تلاش برای درونی کردن، تجربه‌ی ناکام ایده‌ی گسست و جدایی در روایت تاریخی سال 1376 درون روایت‌های از هم گسیخته است.

نویسنده در این کتاب از فیلم «رقص در غبار» شروع کرده و سپس به شهر زیبا و چهارشنبه سوری می رسد. این روند با «درباره‌ی الی» و «جدایی نادر از سیمین» ادامه پیدا می‌کند و در نهایت به فیلم گذشته می رسد.

 «هفت فیلمنامه» عنوان کتاب دیگری است که در مجموعه‌ی «مطالعات سینمایی»‌ نشرچشمه به چاپ رسیده است. در این کتاب به صورت کامل فیلم‌نامه‌های «رقص در غبار – 1381»، «شهر زیبا – 1382»، «چهارشنبه سوری – 1384»، «دایره‌ی زنگی – 1386»، «درباره‌ی الی… – 1387»، «جدایی نادر از سیمین – 1389» و «گذشته – 1391» آورده شده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان